Ik denk niet dat je ooit een redelijke, laat staan legitime, reden zult krijgen waarom mannen of vrouwen vreemd gaan.
Persoonlijk heb ik het een paar keer van dichtbij in mijn omgeving meegemaakt en toen vond het voornamelijk plaats omdat de gelegenheid zich voordeed. Geen opzet, geen bedoeling, het overkwam ze gewoon en ze hadden zich hier niet op voorbereid.
Als er al een aanleiding was dan was het dit: In elk geval was men ontevreden/teleurgesteld omdat het romantisch ideaal dat men zich had voorgesteld met de huidige partner veel kleurrijker en interessanter was dan de realiteit uiteindelijk bleek te zijn.
Je went aan de realiteit: Het wordt "gewoontjes" en veel mensen zijn daar niet op voorbereid; Ze blijven dromen over huisje, boompje, beestje waarbij elke dag even uniek en bijzonder zal zijn als toen ze voor het eerst verliefd werden. Maar als je dat wilt hebben zult je er ook elke dag hard aan moeten werken.
Als je de realiteit niet is wat je gedroomd had en de gelegenheid doet zich voor om weer verliefd te worden, om weer de spanning te voelen die men eens voelde: Het verborgen houden maakt het juist spannend. De stap om je er aan over te geven is dan niet zo groot meer.
Als beide partners zich voor dat ze hun keuze maken goed zouden voorstellen hoe de realiteit zal zijn, met alle leuk kanten maar ook met alle gewone kanten. Indien men zou overwegen of ze zelf en de persoon op wie ze verliefd wel klaar is voor een relatie: hebben ze de eigenschappen al ontwikkeld om in staat te zijn om samen door het leven te kunnen gaan?
Je mag aannemen dat mensen die zonder dit te overwegen een relatie moet jouw aangaan evenzo sneller een relatie met een andere aangaan dan iemand die het diep en uitvoerig overwogen heeft.
Puzzels