Puzzel Puzzels
LBO
Artikelen: 0

Re: Waarom geloven we

OneStepForward schreef:
Oja, de vragen die een atheïst niet zou hebben.  

Vragen over het hiernamaals, vragen over je vrije wil, vragen over wat nou de zin is van het hier zijn, Het hele apect "kwaad", wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet, waarom God bepaalde dingen toe staat, wat is de ziel, wat de juiste uitleg van een tekst is, wat het nut heeft waarom we hier nog steeds rond lopen, waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam, what about het geloof voor het Jodendom, enz. enz. enz.  

Dan bedoel ik ^ daarmee vooral het theologische aspect.  

Verder heb ik nog wel een hoop vragen die anders en niet gelovigen vast ook hebben. Zoals over de mens in de prehistorie, wat er voor de BB was, en wat jezelf precies bent (een zooi stroompjes in mijn hoofd?), en meer van dat soort zaken.
Merkwaardig persoonlijk ben ik als atheist ook met dit soort vragen bezig.

Veel verschil zal er dan ook niet zijn in overdenking.

Alleen het uitgangspunt en de voorlopige conclusie alsook de benadering van de vraagstukken is dan anders.

Wellicht is een Atheist dan ook een Gelovige maar dan "zonder God".

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Windsurfer

Oja, de vragen die een atheïst niet zou hebben.

Vragen over het hiernamaals, vragen over je vrije wil, vragen over wat nou de zin is van het hier zijn, Het hele apect "kwaad", wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet, waarom God bepaalde dingen toe staat, wat is de ziel, wat de juiste uitleg van een tekst is, wat het nut heeft waarom we hier nog steeds rond lopen, waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam, what about het geloof voor het Jodendom, enz. enz. enz.

Verder heb ik nog wel een hoop vragen die anders en niet gelovigen vast ook hebben. Zoals over de mens in de prehistorie, wat er voor de BB was, en wat jezelf precies bent (een zooi stroompjes in mijn hoofd?), en meer van dat soort zaken.
al deze vragen zijn vragen die alle mensen bezighouden, en naar mijn idee zijn dit vragen, juist meer voor filosofen en wetenschappers, dan voor dogmatici zoals een groot deel van de religieuzen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

lngr

Onzin. Ik hoor mn hele leven al dat Atheisme ook een geloof is en dat een atheist een gelovige zonder god is en ik heb me hier altijd tegen verzet.

Dat niet geloven net zo religieus is als wel geloven klinkt voor mij als iemand die zegt dat niet voetballen net zo'n sport is als wel voetballen.

Het absent zijn van geloof is iets anders dan actief geloven dat god NIET bestaat.
Nearly every dictionary will define religion as "belief in a divine or superhuman power or powers to be obeyed a worshipped as the creator(s) and ruler(s) of the universe. The definition of all other terms linked to religion employ much the same language -- church, monastery, priest. They are all part of a religious-language universe or "game" that has little to do with Atheism.  

There cannot be an Atheist "Church", or an Atheist "priest" anymore than there could be an Atheist "god."
http://www.atheists.org/faqs/atheism.html#not.religion
But I would want to deny even the lesser charge of purely verbal zealotry. There is a very, very important difference between feeling strongly, even passionately, about something because we have thought about and examined the evidence for it on the one hand, and feeling strongly about something because it has been internally revealed to us, or internally revealed to somebody else in history and subsequently hallowed by tradition. There's all the difference in the world between a belief that one is prepared to defend by quoting evidence and logic and a belief that is supported by nothing more than tradition, authority, or revelation.
http://www.positiveatheism.org/writ/dawkins1.htm
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Windsurfer

Onzin. Ik hoor mn hele leven al dat Atheisme ook een geloof is en dat een atheist een gelovige zonder god is en ik heb me hier altijd tegen verzet.

Dat niet geloven net zo religieus is als wel geloven klinkt voor mij als iemand die zegt dat niet voetballen net zo'n sport is als wel voetballen.

Het absent zijn van geloof is iets anders dan actief geloven dat god NIET bestaat.
ben ik mee eens. in principe is er geen reden, geen aanwijzing dat er een god is. dit is een geloof. mensen die geloven hebben dit erbij gehaald. geloven vergeleken met niet- geloven is dus een extra kwalificatie op het mens- zijn. je kunt niet geloven in niet-geloven.
LBO

Wel hoor kijk maar:

*Ik Geloof in een Universum dat is ontstaan uit het schijnbaar niets,

*Ik Geloof in een natuurlijke ordening van alle energie en materie.

*Ik Geloof in het ontstaan van het leven zonder inmenging van iets of iemand,

*Ik Geloof in de principiele mogelijkheid tot het goed zijn van het leven en de mens.

*Ik Geloof erin, dat de mensheid zijn vooroordelen op grond van Geloof, eigen groep eerst, ander huidskleur, uiterlijkheden etc. eens zal afschudden.

*Ik Geloof erin, dat de mens door samenwerking eens erin zal slagen de aarde leefbaar te maken en te houden voor het leven.

*Ik Geloof erin, dat veel mogelijk is als je er maar in Gelooft. Met of zonder God, het is mij om het even, als het resultaat maar hoopgevend en aansprekend is.
Chriis

Het is eerder dat Hij me riep.
Dat zeggen alle gelovigen van welk geloof dan ook, Boedhist, Jehova, Jood, Moslim, Hindu, Christen, ....... Allemaal associeren ze dat bepaalde gevoel dat ieder mens misschien wel heeft met hun eigen geloof en hun eigen God. Misschien noem ik dat wel gewoon geluk, levenskracht, bestaansvreugde, verwondering, euforie, inspiratie, fantasie, intuïtie, gevoel, ...
OneStepForward schreef:Oja, de vragen die een atheïst niet zou hebben.

"Vragen over het hiernamaals, vragen over je vrije wil, vragen over wat nou de zin is van het hier zijn, Het hele apect "kwaad", (wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet), waarom [het bestaan] bepaalde dingen toe staat, wat is de ziel, (wat de juiste uitleg van een tekst is), wat het nut heeft waarom we hier nog steeds rond lopen, (waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam, what about het geloof voor het Jodendom), enz. enz. enz."

Dit zijn vragen die mij natuurlijk óók bezig houden, alleen dan niet in een zo concreet religieus perspectief, dat werkt alleen maar beperkend. Ik zal even open zijn: ik vind Jezus en de Bijbel (en alle andere religieuze mik-mak) mensenproducten*. Ik ben dus niet religieus en geloof niet in b.v. een christelijke God, maar dat betekent niet dat ik dan niet over bovenstaande vragen nadenk!!?? Jij hebt nog houvast, je Hemeltje en Jezus, ik dool helemaal vrij en met duizenden vragen door het heelal.

De gelovigen denken dat ze een patent hebben op het na-de-dood, de zin van het leven, geluk, moraal, liefde, etc. ONZIN!! Alsof je gelovig moet zijn en naar de kerk moet gaan om hierover na te denken.

Deze vragen zouden er ook zijn ondanks een God of Jezus Christus, deze vragen zijn er dankzij het BESTAAN en de MENS*!! God was/is gewoon een poging van de mens om op deze vragen antwoorden te vinden. Maar ik zie geen enkele reden om deze antwoorden (uit het jaar nul) in beton te gieten.

*maar wat is de mens?
lngr

ge·loof (het ~, geloven)

1 vertrouwen in de waarheid van iets

2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof

3 godsdienst

Voor jou geldt definitie 1, LBO. Voor christenen definitie 2 en 3.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
lngr

De gelovigen denken dat ze een patent hebben op het na-de-dood, de zin van het leven, geluk, moraal, liefde, etc. ONZIN!! Alsof je gelovig moet zijn en naar de kerk moet gaan om hierover na te denken.
:roll:

Het is volgens mij niet moeilijk om aan te tonen dat, historisch gezien, de kerk en religie het stellen van dit soort vragen zelfs saboteert.

Homer Simpson
Ger

God is naar mijn mening een antwoord op zaken waarvoor we geen antwoord hebben. Door dit antwoord te geven kunnen we hoop putten. we hebben deze God namelijk allerlei goede eigenschappen gegeven.

Hedendaagse gelovigen hebben echter een spreekwoordelijk bord voor de kop. Ze verdraaien zaken uit het geloof om het acceptabel te maken voor de hedendaagse samenleving. Zie in dit kader mijn post in het onderwerp "is het hiernamaals alleen voor religieuzen" dat het Vatiaan het Limbus heeft afgeschaft. Door dat soort acties maak je je eigen geloof ongeloofwaardig. Immers, je zegt dat God almachtig is en toch beslis je voor God dat het Limbus wordt afgeschaft. Ook al ben je als Paus volgens de katholieken de plaatsvervanger van God op Aarde, je hebt geen bal te zeggen over het hiernamaals.

Hetzelfde geld voor aanpassingen van uitleg van de Bijbel mbt tot wetenschappelijke ontwikkelingen. Eerst zou de aarde plat zijn, later werd aangetoond dat de aarde rond was. Eerst zou het heelal om de aarde draaien, mensen die anders beweerden werden vervolgd door de kerk. Eerst zou de aarde in 6 dagen geschapen zijn, later werd beweerd dat die 6 dagen symbolisch waren voor miljarden jaren.

Etcetera, etcetera. Dit zijn toevallig allemaal voorbeelden uit het katholieke geloof, maar dat komt omdat ik dat geloof het beste ken. Voor andere geloven gelden echter wel soortgelijke verhalen.

Ik denk dat het geloof heden ten dage een achterhaald iets is. Dat je gelooft dat er iets hogers is, daar kan ik nog wel inkomen. Er is namelijk niet bewezend dat het niet zo kan zijn en er bestaan nog zaken die wij als mensen nog niet helemaal kunnen doorgronden. Maar het geloof zoals het vaak beleden wordt vind ik kortzichtig, of sterker nog, jezelf afsluiten voor de wetenschap. En dat noem ik dan weer dom.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
OneStepForward

Dat zeggen alle gelovigen van welk geloof dan ook, Boedhist, Jehova, Jood, Moslim, Hindu, Christen, ....... Allemaal associeren ze dat bepaalde gevoel dat ieder mens misschien wel heeft met hun eigen geloof en hun eigen God. Misschien noem ik dat wel gewoon geluk, levenskracht, bestaansvreugde, verwondering, euforie, inspiratie, fantasie, intuïtie, gevoel, ...
Zoals ik al schreef:

"En wat ik kan uitleggen zul je weinig aan hebben. "

Het was ook totaal geen argument om je ergens van te overtuigen, maar puur een vraag te beantwoorden.

En nee, dat noem je niet zo, iig niet als je dat zou ervaren.

En dat andere geloven het zeggen zou best kunnen. Een deel bedoelt er vast wat anders mee dan ik en dat andere deel zou vervolgens best gelijk kunnen hebben. Bij het aanhoren begint de reis pas.
Dit zijn vragen die mij natuurlijk óók bezig houden, alleen dan niet in een zo concreet religieus perspectief, dat werkt alleen maar beperkend. Ik zal even open zijn: ik vind Jezus en de Bijbel (en alle andere religieuze mik-mak) mensenproducten*. Ik ben dus niet religieus en geloof niet in b.v. een christelijke God, maar dat betekent niet dat ik dan niet over bovenstaande vragen nadenk!!?? Jij hebt nog houvast, je Hemeltje en Jezus, ik dool helemaal vrij en met duizenden vragen door het heelal.
Nee, of je begrijpt me verkeerd, of je begrijpt me niet verkeerd.

Nadenken doet er niet toe. Ik denk over van alles na. Het gaat om antwoorden. Jij hebt een hele berg antwoorden die ik dus niet heb. Het is immers een product van mensen toch? Dus kun je er al door een hoop een streep zetten.
Je begreep me dus niet. Dat is prima.

Ik had het over antwoorden hebben. Niet over nadenken.
Deze vragen zouden er ook zijn ondanks een God of Jezus Christus, deze vragen zijn er dankzij het BESTAAN en de MENS*!! God was/is gewoon een poging van de mens om op deze vragen antwoorden te vinden. Maar ik zie geen enkele reden om deze antwoorden (uit het jaar nul) in beton te gieten.
Dat bedoel ik.

Daar heb je dan toch weer een antwoord, toch?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
OneStepForward

al deze vragen zijn vragen die alle mensen bezighouden, en naar mijn idee zijn dit vragen, juist meer voor filosofen en wetenschappers, dan voor dogmatici zoals een groot deel van de religieuzen.
Eerste alinea heeft nogal een hele hoop theologen door de tijd bezig gehouden en ze hebben nog steeds geen eenzijdig antwoord. Maar ik bedoelde met name het theologische aspect.

Om ze even na te gaan:

- Vragen over het hiernamaals

In de bijbel staan een hele berg beschrijvingen, die spreken zich toch voornamelijk tegen. Dan kun je er een beeld uit prutsen zoals Dante deed. Maar tegenwoordig gelooft toch niemand dat. Het punt is, je kunt er geen eenduidig beeld uit halen.

Als niet christen bespaar je dat: De bijbel heeft toch geen gezag. Uit dat punt hebben mensen misschien een eigen boek (en misschien ook een hoop problemen), of je weet het niet, Of in het geval van als ik atheïst zou zijn: er is geen hiernamaals.

- vragen over je vrije wil

Het probleem in de bijbel is, dat er zowel teksten zijn die over vrije wil praten, maar daar tegen ook teksten zijn waar een hele uitverkiezingsleer uit op te bouwen is. Je kunt wel een keuze maken, maar de teksten blijven bestaan.

Ben je geen Christen, dan heeft dat boek geen gezag.

Dan zul je ongetwijfeld je eigen vragen over dit punt hebben.

Hoewel ik als atheïst waarschijnelijk gewoon het psychologisch standpunt zou hebben: Er bestaat geen vrije wil. Al je keuzes zijn bepaald door je genen en door ervaringen.

- vragen over wat nou de zin is van het hier zijn.

Idem.

Wat de zin van het leven is, is een andere vraag. Ik betrek het vooral uit christelijk standpunt. Dus een vraag voor een hoop mensen als je het algemeen zou bedoelen.

Hoewel ik als atheïst het in dit geval makkelijker zou hebben: er is geen zin. Hoewel, voortplanting lijkt me wel een doel... Daar ga ik miss. iets te kort door de bocht.

- Het hele apect "kwaad"

Je hebt een schepper. Hoe komt het kwaad hier dan. Geschapen? Doelbewust? Tja...

Voor de andere religies kunnen ze vast ook zo'n vraag stellen. Maar nogmaals, ik heb het over het christelijke geloof. Anders gelovigen hebben die vraag wat betreft de christelijke god natuurlijk niet.

Als atheïst zou ik zelf die vraag uberhaupt niet hebben.

Goed en kwaad is subjectief, zoals Nietzsche zou zeggen.

- wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet

Heel simpel, als niet christen boeit die vraag voor geen meter, levensbeschouwelijk dan. Historisch gezien zou je wel de vraag kunnen stellen. Maar dat is opzich al wat eenvoudiger. Is er voldoende bewijs, dan wel.

- waarom God bepaalde dingen toe staat

Wederom dus uit christelijk oogpunt dus.

Verschillende geloven zullen vast ook die vraag kunnen stellen.

Atheïsten hebben het makkelijker: God bestaat niet.

- wat is de ziel

Wederom iets vaags.

Dat hangt puur van je definitie af.

- wat de juiste uitleg van een tekst is

Spreekt voor zich lijkt me. Zoveel verschillende uitleggen.

- waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam

Een vraag.

Als atheïst is die vraag niet zo relevant. Net zoiets als waarom ik in deze eeuw geboren ben. Even aangenomen dat ik wel bestaan heb.

- what about het geloof voor het Jodendom

Hier bedoel ik mee hoe dat dan weer in elkaar steekt. God was er immers toen ook al. En we liepen toen langer rond dan de tijd sinds Abraham.

De tweede alinea waren algemene vragen, zoals ik al aangaf. Die heeft iedereen, en een geloof neemt die niet weg, (iig niet voor mij).

Voor de rest, het moge duidelijk zijn dat ik op een vraag reageerde, waarom het voor MIJ het geloof me meer vragen brengt dan het antwoorden geeft.

Ik gaf ook al aan dat voor een ander het vast anders kan zijn.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
OneStepForward

God is naar mijn mening een antwoord op zaken waarvoor we geen antwoord hebben. Door dit antwoord te geven kunnen we hoop putten. we hebben deze God namelijk allerlei goede eigenschappen gegeven.
Naar mijn mening niet.

Daar verschillen we dan dus van mening over.
Hedendaagse gelovigen hebben echter een spreekwoordelijk bord voor de kop. Ze verdraaien zaken uit het geloof om het acceptabel te maken voor de hedendaagse samenleving.
Atheïsten ook. Die denken dat gelovigen zaketen uit hetgeloof om het acceptabel te maken voor de hedendaagse samenleving.
Zie in dit kader mijn post in het onderwerp "is het hiernamaals alleen voor religieuzen" dat het Vatiaan het Limbus heeft afgeschaft. Door dat soort acties maak je je eigen geloof ongeloofwaardig. Immers, je zegt dat God almachtig is en toch beslis je voor God dat het Limbus wordt afgeschaft.
Iets wat in de middeleeuwen verzonnen is en van Dante geript is afschaffen? Je zult het niet in de bijbel tegen komen hoor.

Dat zijn zaken die organisch gegroeit zijn in de hoge middeleeuwen, net zoals het vagevuur. Bij de reformatie hadden ze het al vaarwel gezegd.
Ook al ben je als Paus volgens de katholieken de plaatsvervanger van God op Aarde, je hebt geen bal te zeggen over het hiernamaals.
Klopt. Maar ik begreep dat ze het als leerstelling afschaffen, niet dat het iets werkelijks is wat spontaan op slot gaat. Maar wie weet zit ik er naast. Ik ben geen katholiek.
Hetzelfde geld voor aanpassingen van uitleg van de Bijbel mbt tot wetenschappelijke ontwikkelingen. Eerst zou de aarde plat zijn, later werd aangetoond dat de aarde rond was.
Tijdens de middeleeuwen geloofden men ook al lang dat de aarde rond is hoor. Die plaatjes van een platte aarde in de middeleeuwen noemen historici "geographical imationation" of zoiets...
Eerst zou het heelal om de aarde draaien, mensen die anders beweerden werden vervolgd door de kerk.
Klopt. Was Copernicus die dat riep...

...maar hij werd niet vervolgd, maar Galileo werd daarom wel vervolgd.
Eerst zou de aarde in 6 dagen geschapen zijn, later werd beweerd dat die 6 dagen symbolisch waren voor miljarden jaren.
Ja? Ik zou het niet aan jaren willen koppelen. Dan maak je het wel erg practisch. Maar idd. Vroeger namen ze die zes dagen best letterlijk.

Niet zo vreemd toch? Wisten zij beter?
Etcetera, etcetera. Dit zijn toevallig allemaal voorbeelden uit het katholieke geloof, maar dat komt omdat ik dat geloof het beste ken. Voor andere geloven gelden echter wel soortgelijke verhalen.
Idd, je kunt het breder maken naar veel meer christelijke stromingen. Op een paar creationisten na dan.

Of God heeft de zooi hier geschapen, of niet.

Zo ja: God probeert de mens voor de gek te houden met een hoop nep botten, met een volwassen geschapen aarde, met valse meet gegevens en valse bronnen, of niet.

Zo niet, dan is het toch logisch dat je je eigen interpretatie van de bijbel gaat aanpassen als die onjuist is?

En nergens staat er geschreven dat je alles letterlijk moet nemen en het allemaal echte geschiedschrijving is. Sterker nog, dat heeft ook nooit iemand gedacht. Wat alleen wel door de tijden gebeurde, is dat men soms van gedachte veranderde wat wel en niet letterlijk te nemen is.

En wat er verder in oa. de middeleeuwen wel niet allemaal voor uitleggen en dingen verzonnen zijn heeft opzich niet veel autoriteit. Maar goed, dan ben ik misschien wat te protestants.
Ik denk dat het geloof heden ten dage een achterhaald iets is. Dat je gelooft dat er iets hogers is, daar kan ik nog wel inkomen. Er is namelijk niet bewezend dat het niet zo kan zijn en er bestaan nog zaken die wij als mensen nog niet helemaal kunnen doorgronden
Nee? Dus je kunt er ook in komen dat ik in de matrix of in een onzichtbare paarse draak ga geloven? Waarom zou je iets aan gaan nemen als dat geen niet eens aantoonbaar is?
Maar het geloof zoals het vaak beleden wordt vind ik kortzichtig, of sterker nog, jezelf afsluiten voor de wetenschap. En dat noem ik dan weer dom.
Zeker! Helemaal gelijk.

Afsluiten voor de wetenschap zou ik zeker niet doen. Anders zou ik misschien wel in die platte aarde geloven.

En als mijn geloof opeens super klein aan aanhang zou worden zou ik jammer vinden. Maar het maakt mijn geloof er niet minder om.
Chriis

OneStepForward schreef:En nee, dat noem je niet zo, iig niet als je dat zou ervaren.

En dat andere geloven het zeggen zou best kunnen. Een deel bedoelt er vast wat anders mee dan ik en dat andere deel zou vervolgens best gelijk kunnen hebben. Bij het aanhoren begint de reis pas.
Tja, waarom heeft God mij dan niet geroepen?, waar heb ik dat aan verdient?
Chriis schreef:De gelovigen denken dat ze een patent hebben op het na-de-dood, de zin van het leven, geluk, moraal, liefde, etc. ONZIN!! Alsof je gelovig moet zijn en naar de kerk moet gaan om hierover na te denken.
Je begreep me dus niet. Dat is prima.

Ik had het over antwoorden hebben. Niet over nadenken.
Eerst over vragen nu over antwoorden hebben...

Het valt allemaal niet mee hè? dat geloven?, ik heb het met je te doen. Ergens anders las ik weer van een gelovige dat hij verzekerd was van een plek in de Hemel, en dat geloven zijn leven verlicht. Als er ergens verdeeldheid is, dan is het wel onder de gelovigen. En jij denkt natuurlijk dat jij wél de waarheid kan vinden in die Geschriften.

Het geloven is zwaar, en het roept enorm veel vragen op, zou het dan misschien zo zijn dat het gewoon niet waar is? Als ik inbeeld dat ik een vogel ben, dan roept dat bij mij ook enorm veel vragen op...... Misschien zou het dan zo zijn dat ik geen vogel ben.

Maar ik begrijp je toch niet, hè?

Alsof het leven zelf geen vragen oproept en antwoorden vraagt voor allerlei situaties. We leven hier-en-nu en niet in het jaar 0, of in het na-de-dood.

Maar jij begrijpt mij toch niet.
lngr

Jij staat niet 'open' genoeg. Jij hebt 'niet de juiste vragen gesteld.' God 'roept' maar misschien wil jij niet luisteren. Kijk om je heen en 'zie' god. Etcetera.

Homer Simpson

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

zpidermen

OneStepForward schreef:

Hetzelfde geld voor aanpassingen van uitleg van de Bijbel mbt tot wetenschappelijke ontwikkelingen. Eerst zou de aarde plat zijn, later werd aangetoond dat de aarde rond was.
Tijdens de middeleeuwen geloofden men ook al lang dat de aarde rond is hoor. Die plaatjes van een platte aarde in de middeleeuwen noemen historici "geographical imationation" of zoiets...
Sterker nog: zelfs in de bijbel staan al aanwijzingen dat de aarde rond is...

Eerst zou het heelal om de aarde draaien, mensen die anders beweerden werden vervolgd door de kerk.
Klopt. Was Copernicus die dat riep...
Maakt niet uit wie het riep. De bijbel is geschreven voor gewone mensen. Niet speciaal voor wetenschappers. Dus als er in de bijbel staat, dat de zon om de aarde draait en niet andersom, dan is dat een juiste voorstelling van zaken. Immers, jij als toeschouwer ziet toch vanuit jouw standpunt dat de zon om de aarde draait? Waarom zeggen zoveel mensen nog 'de zon gaat op en de zon gaat onder'?
Niet alles over een kam scheren. Er zijn zat andere geloven die op een heel andere manier geloven dan het rooms katholieke geloof. Jammer dat je zo weinig van het geloof afweet, dat komt het discussieren niet ten goede.
OneStepForward schreef:Of God heeft de zooi hier geschapen, of niet.  

Zo ja: God probeert de mens voor de gek te houden met een hoop nep botten, met een volwassen geschapen aarde,
Hoezo nep-botten? Wat bedoel je daar precies mee? En hoezo zou God de mens voor de gek willen houden met een volwassen aarde? Had God dan in plaats van volwassen mensen een paar babies moeten maken? Kom op zeg...
Als je goed luistert (kijken naar de natuur om je heen, in de bijbel lezen), hoor je God roepen. Je hoeft alleen maar te antwoorden (je open stellen voor God). Maar als jij je liever afsluit door alleen maar naar de wetenschap te kijken, tja... Kijk, wetenschap kan een hoop verklaren, het geeft op veel vragen een antwoord. Maar op veel vragen kan de wetenschap geen antwoord geven. En wetenschap is niet hetzelfde als werkelijkheid. Wetenschap probeert de werkelijkheid in allerlei modellen te stoppen, en soms lukt dat best aardig. Maar wetenschap is en blijft altijd een gebrekkige benadering van de werkelijkheid. Terwijl de bijbel je laat zien wat die werkelijkheid precies is.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!