al deze vragen zijn vragen die alle mensen bezighouden, en naar mijn idee zijn dit vragen, juist meer voor filosofen en wetenschappers, dan voor dogmatici zoals een groot deel van de religieuzen.
Eerste alinea heeft nogal een hele hoop theologen door de tijd bezig gehouden en ze hebben nog steeds geen eenzijdig antwoord. Maar ik bedoelde met name het theologische aspect.
Om ze even na te gaan:
- Vragen over het hiernamaals
In de bijbel staan een hele berg beschrijvingen, die spreken zich toch voornamelijk tegen. Dan kun je er een beeld uit prutsen zoals Dante deed. Maar tegenwoordig gelooft toch niemand dat. Het punt is, je kunt er geen eenduidig beeld uit halen.
Als niet christen bespaar je dat: De bijbel heeft toch geen gezag. Uit dat punt hebben mensen misschien een eigen boek (en misschien ook een hoop problemen), of je weet het niet, Of in het geval van als ik atheïst zou zijn: er is geen hiernamaals.
- vragen over je vrije wil
Het probleem in de bijbel is, dat er zowel teksten zijn die over vrije wil praten, maar daar tegen ook teksten zijn waar een hele uitverkiezingsleer uit op te bouwen is. Je kunt wel een keuze maken, maar de teksten blijven bestaan.
Ben je geen Christen, dan heeft dat boek geen gezag.
Dan zul je ongetwijfeld je eigen vragen over dit punt hebben.
Hoewel ik als atheïst waarschijnelijk gewoon het psychologisch standpunt zou hebben: Er bestaat geen vrije wil. Al je keuzes zijn bepaald door je genen en door ervaringen.
- vragen over wat nou de zin is van het hier zijn.
Idem.
Wat de zin van het leven is, is een andere vraag. Ik betrek het vooral uit christelijk standpunt. Dus een vraag voor een hoop mensen als je het algemeen zou bedoelen.
Hoewel ik als atheïst het in dit geval makkelijker zou hebben: er is geen zin. Hoewel, voortplanting lijkt me wel een doel... Daar ga ik miss. iets te kort door de bocht.
- Het hele apect "kwaad"
Je hebt een schepper. Hoe komt het kwaad hier dan. Geschapen? Doelbewust? Tja...
Voor de andere religies kunnen ze vast ook zo'n vraag stellen. Maar nogmaals, ik heb het over het christelijke geloof. Anders gelovigen hebben die vraag wat betreft de christelijke god natuurlijk niet.
Als atheïst zou ik zelf die vraag uberhaupt niet hebben.
Goed en kwaad is subjectief, zoals Nietzsche zou zeggen.
- wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet
Heel simpel, als niet christen boeit die vraag voor geen meter, levensbeschouwelijk dan. Historisch gezien zou je wel de vraag kunnen stellen. Maar dat is opzich al wat eenvoudiger. Is er voldoende bewijs, dan wel.
- waarom God bepaalde dingen toe staat
Wederom dus uit christelijk oogpunt dus.
Verschillende geloven zullen vast ook die vraag kunnen stellen.
Atheïsten hebben het makkelijker: God bestaat niet.
- wat is de ziel
Wederom iets vaags.
Dat hangt puur van je definitie af.
- wat de juiste uitleg van een tekst is
Spreekt voor zich lijkt me. Zoveel verschillende uitleggen.
- waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam
Een vraag.
Als atheïst is die vraag niet zo relevant. Net zoiets als waarom ik in deze eeuw geboren ben. Even aangenomen dat ik wel bestaan heb.
- what about het geloof voor het Jodendom
Hier bedoel ik mee hoe dat dan weer in elkaar steekt. God was er immers toen ook al. En we liepen toen langer rond dan de tijd sinds Abraham.
De tweede alinea waren algemene vragen, zoals ik al aangaf. Die heeft iedereen, en een geloof neemt die niet weg, (iig niet voor mij).
Voor de rest, het moge duidelijk zijn dat ik op een vraag reageerde, waarom het voor MIJ het geloof me meer vragen brengt dan het antwoorden geeft.
Ik gaf ook al aan dat voor een ander het vast anders kan zijn.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer