Vanmiddag reed ik weer eens door de Liefkenshoektunnel nabij Antwerpen, toch ruim een kilometer lang. Studio Brussel 100.9 FM bleef het prima doen. En niet alleen die: de automatische zoeker van de autoradio vond nog met gemak 15 andere werkende frequenties, en normaal wordt een frequentie al niet meer door die automaat gevonden als 'ie wat te zwak wordt, terwijl je hem handmatig nog wel kunt instellen.
Een paar kilometer verder op dit traject onder de havens door ligt de Thijsmanstunnel, een tikje korter. Je hebt daar ontvangst van de sterkste zenders, maar je merkt dat je op het randje zit vanwege storingen e.d., en de automatische zoeker van de autoradio blijft er op geen enkele frequentie hangen.
Als ik ga googlen op radio ontvangst tunnels e.d.vind ik wel wat over ontvangst door hulpdiensten , waarvoor in die tunnels antennes of "stralende kabels" zouden zijn geplaatst, en GSM-providers. Maar niks over FM-frequenties.
Wat maakt nou eigenlijk dat je in de ene tunnel een prima FM-ontvangst hebt, en in de andere prut??
Puzzels