Mee eens. Onder invloed van drugs kun je ook een echt bestaande appel waarnemen. een appel die anderen ook waarnemen. Maar het omgekeerde is natuurlijk ook niet waar: ik neem het waar (na drugs of meditatie) dus het is waar. Een hallucinatie bewijst dus niets.Dat snap ik, maar je betoog over 'het komt door drugs, dus is het niet wat het lijkt' valt daarmee wel in duigen. Maar goed, hoe denk je dat in dit geval bepaald kan worden of een ervaring echt is (dat het is wat het voor de waarnemer lijkt te zijn)?
Maar die ene appel wordt door verschillende mensen waargenomen. Ze beschrijven hem indezelfde termen. Bovendien kun je de appel fotograferen, wegen, in partjes snijden, tot appelmoes verwerken, planten en tegen de muur gooien. Je kunt er dus veel meer mee dan alleen waarnemen. Dat overtuigt mij van het bestaan van de fysieke appel. Analoge experimenten voor het universeel bewustzijn kan ik niet bedenken. Jij wel?
Ik liet me even gaan. Ik ben het met je eens dat die redenatie niet zuiver is en off-topic is.Mensen worden ook vermoord om geld (en waarschijnlijk ook om fruit zoals appels)... dus? En voordat deze discussie op dit punt verder gaat, je bent het hopelijk wel met me eens dat de redenatie "de kerk martelde en is tegen condooms, dus god bestaat niet" niet logisch is. Hopelijk zie je dan ook in dat dit niet relevant is voor de discussie hier.
Ad 1. Toch wordt de hypothese gestaafd door de waarnemingen. Ik doe niet meer dan observeren dat alle bewuste dingen die er zijn, breinen zijn. Dat heeft toch de dezelfde status als de observatie dat f=m.a het valgedrag van appels goed beschrijft. Zodra we vaker een appel omhoog zien vallen verwerpen we f=m.a. Zodra we observaties dat dat het universum zich bewust gedraagt, dan valt de bewustebreinenhypothese om. Ik denk dat 'verklaring' een te zwaar begrip is. Het is eerder zaak een goed model te construeren. Een model dat consistent en voorspellend is. F=m.a is geen verklaring maar een beschrijving, of een model.De burden of proof waar jij het over had, geldt ook voor het idee dat de hersenen bewustzijn produceren. Ik snap best dat dit op het eerste gezicht een hele overtuigende hypothese is, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Ten eerste is dit namelijk geen verklaring, maar een claim die een verklaring vereist. Ten tweede maakt het de verklaring niet eleganter of eenvoudiger door deze aan een materieel object toe te schrijven. [knip] Ten derde bestaat het brein uit dezelfde doodnormale stoffen als de rest van het universum. Als je stelt dat de hersenen bewustzijn maken, dan moet je dus ook verklaren waarom de rest van het universum dit niet doet.
Ad 2. Ja wel, want je hebt geen andere elementen nodig dan brein en biochemie. Hoe eenvoudiger hoe eleganter. Ik vindt Ockham's razor een goed instrument. Al blijft 'elegant' natuurlijk een subjectief predikaat.
Ad 3. Omdat de doodnormale stoffen in onze hersenen zich in een heel speciale configuratie bevinden. Die van celmembramen, neuroreceptoren en andere biologische moleculen. Sommige specifiek menselijk.
Dan is waarnemen door een enkeling niet genoeg. In de wetenschappelijke praktijk is het goed gebruik om je hypothese, je experiment door anderen, elders, te laten herhalen. Het experiment moet dan dezelfde hypothese-bevestigende resultaten geven.Als je ogen geprikkeld worden door het licht van een appel, dan zie je ook de appel. Er is dus ook de analogie dat, wat je waarneemt = dat wat bestaat.
Puzzels