Zoals velen reeds op de televisie hebben mogen zien is er een nieuwe campagne van voedingscentrum op de Nederlandse televisie (www.voedingscentrum.nl). In deze nieuwe campagne nemen ze het op voor dierenwelzijn met de slogan 'Een kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of varkensvlees koopt!'
Laat ik voorop stellen dat dierenwelzijn belangrijk is, daar wil ik deze discussie dan ook niet over laten gaan. Waar ik me mateloos aan stoor is dat het voedingscentrum zich met iets bezig houdt, waar ze zich naar mijn mening niet mee bezig moeten houden.
Het voedingscentrum richt zich op gezond en verantwoord eten. Hier komt de term 'balansdag' ook vandaan. Dat men nu met een campagne komt om dierenwelzijn te promoten lijkt me totaal buiten de doelstelling van voedingscentrum te liggen. Deze hele campagne is dan ook een verspilling van belastingsgeld.
Doordat mensen de associatie maken tussen het voedingscentrum en gezond eten en het voedingscentrum nu met een campagne voor dierenwelzijn komt, zouden mensen kunnen denken dat dierenwelzijn ook van invloed is op de voedingswaarde van het vlees.
Puzzels