Als ik een latje heb van trespa, van zegmaar 8mm dik en zo'n 5cm breed en een meter lang. En ik wil het stuk weggooien, maar het past niet in de afvalbak, dan wil ik het doormidden breken. Maar... als ik dat doe, dan breekt het niet doormidden, maar het breekt in 3 stukken, waarbij het stukje in het midden wegspringt (gevaarlijk!).
Ik denk dat het ook toeval kan zijn dat er ergens een zwakker punt of beschadiging of inkeping kan zijn aan een rand.
Heb zoiets echt gevaarlijk meegemaakt.
Diffusers van hard transparant PVC 8 mm dik ca 2 m x 1 m, densiteit ca 1350 kg/m3. Deze worden opgespannen onder een bepaalde (voorheen grondig geteste) radius x door kettingen.
Normaal worden alle randen van zo'n paneel mooi gebroken inclusief de gaten voor de bevestigingsoogschroeven (met grote rondellen voor drukverdeleling).
Om de een of andere reden was deze diffuser overspannen.
Na een paar dagen knalde die gewoon uit elkaar (in het center, niet de ophangpunten). 2 grote stukken met ook een derde stuk onder spievorm.
Die twee grote stukken hingen nog vast aan de kettingen waarmee die diffuser opgehangen en opgespannen werd. Maar centraal was hier een driehoekige spie uit gebroken van ca 70cm (lengte) x 20 cm (basis driehoek) die weggeschoten werd als een pijl met behoorlijk scherpe snijranden en punt.
Behoorlijk geluk mee gehad, dat dit zich niet in een Steinway vleugelpiano geboord had of een persoon geraakt heeft (was niemand aanwezig).
Dit gebeurde met juist één diffuser van velen.
Ziet er zo uit (was niet in deze studio):
http://www.galaxystudios.com/music/#/studios/galaxy_hall/ (plafond)
Gewoon als grappig nevencommentaar: die gelaagde glasplaten/ruiten naar de control rooms wegen ca 1000 kg/stuk (geen schrijffout).