Het is een prachtpost Nagarjoena.
Dankjewel!!
Ik wilde je echter vragen of volgens jou "het goede" werkelijk het onderdrukken van emotie is. Want zijn sommige emoties niet simpelweg? We zijn immers allemaal mens
Volgens mij is het Goede bij Plato niet zozeer het
onderdrukken van emotie, maar het
onder controle houden van emotie. Emotie is niet per sé iets slechts, zolang de emotie maar ondergeschikt is aan het intellect. Op die manier leid je je emoties in goede banen en kun je er zelfs nuttig gebruik van maken.
Plato heeft het over een driedeling van de ziel. Bovenaan staat het intellect. Daaronder staan de "felheid" of "wil" (moeilijk te vertalen) en de emoties/begeerten. Het intellect is de baas. Het intellect heerst over de emoties en leidt ze in goede banen, daarbij geholpen door de "wil".
Volgens mij erkent Plato dus wel, dat er nu eenmaal emoties zijn en dat je daar weinig aan kunt veranderen. Dat vind ik realistisch, want het zou onzin zijn om met een theorie te komen waarbij je je emoties helemaal uitschakelt; dat kan volgens mij niemand (behalve dan de Vulcans in Star Trek

).
en hoe kom je op het idee om emotie op het geestelijke vlak te zoeken? (Dit vraag ik overigens om een dialoog te openen.)
Dat Plato de emotie op het geestelijke vlak zoekt, is volgens mij gewoon een vooronderstelling waar hij steeds van uitgaat. Je zou ook een lichamelijker verklaring kunnen zoeken: zo van: neurotransmitter zus-en-zo is verantwoordelijk voor die-en-die emotie. Ik denk zelf dat er dan niet veel verandert aan Plato's theorie. Het blijft dan zo, dat het intellect de baas is over de emoties, alleen kom je dan meer in de richting van moderne psychologie - bijvoorbeeld cognitieve therapie, waar iemand die depressief is, leert om rationeel na te denken of zijn gevoel 'klopt', en zijn gevoelens te corrigeren met zijn gedachten. Daar zijn dan weer allerlei lichamelijke verklaringen voor (neurotransmitters e.d., daar heb ik verder weinig verstand van).
Is dit wat je bedoelde met 'op het geestelijke vlak'?
Verder vraag ik me ook nog af, of Plato's theorie wel helemaal waterdicht is. Want wie zegt dat inderdaad de mens, en de natuur-in-het-algemeen, streven naar een bepaald einddoel, dat voor de mens bovendien te maken heeft met zijn intellect? Dat is wel de vooronderstelling waar het hele bouwwerk van Plato op rust. Ik vraag me af of dat te bewijzen valt.