OK, nu dan een reactie van mij als gebruiker.
Het feit dat er zo weinig donaties worden gedaan,worden gemeld, is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat men -in het algemeen- bang is dat er niet correct wordt gehandeld in de ziekenhuizen als er zowel een beschikbare donor als een patient op de tafel liggen!
Ik heb hier mijn twijfels over. Mede naar aanleiding van dit topic heb ik de indruk dat veel mensen ook andere motieven hebben om geen organen te willen doneren, geloof. Tegenwoordig is de geneeskundige wetenschap voldoende ontwikkeld om objectief zonder twijfel vast te stellen ofdat iemand dood is.
Nu spreek jij over het faciliteren van een 'positief' beslissingsproces bij de familieleden maar het lijkt mij zo te zijn dat familieleden vooral proberen in te leven in de overledene; 'wat zou hij willen als hij nu nog kon praten?'.
Er zou een systeem "moeten" worden ontwikkeld,waarbij een donor in of vlak voor zijn/haar stervensfase wordt voorzien van een buitenlichamelijke (hart-)pomp,die het bloed aan het circuleren houdt en een pompsysteem op de ademhaling om CO2 af te voeren en O2 op te nemen en verder het bloed voorzien van conditionneringsstoffen om dit gedurende een of een paar dagen in conditie te houden zodat de donor en zijn nabestaanden 100 % zekerheid hebben, dat er geen belangenafweging in het ziekenhuis gaat plaats vinden en dat de donor echt naar hogere sferen is "gereisd"!
Zo'n systeem hoeft niet ontwikkeld te worden, het bestaat uiteraard al. De vraag is ofdat we het hier voor willen gebruiken. Het wordt in de praktijk gebruikt om het 'overlijden' uit te stellen wanneer mensen ineens in een vegetatieve staat geraken (in Nederland volgens mij meestal een paar dagen tenzij een nabestaande dwarsligt) zodat de nabestaanden nog afscheid kunnen nemen.
Ook is het volgens mij een aardig middel om het 'overlijden' uit te stellen zodat je nog kan informeren ofdat de nabestaande een donor is zodat de organen goed blijven voor het geval dat ze gebruikt mogen worden. Ik weet niet hoe deze afweging in de praktijk uitvalt.
Ik zie er geen enkele toegevoegde waarde in om dit systeem standaard te gebruiken bij mensen die in het ziekenhuis overlijden. Ik zie niet in hoe dit mensen over de streep zou kunnen trekken om dan toch maar wel organen te doneren.
Wel plaats ik er ethische vraagtekens bij wanneer iedereen, een deel dus per definitie tegen hun wil, kunstmatig in leven wordt gehouden na het overlijden. Persoonlijk moet ik er niet aan denken.
Ik wil jullie graag even wijzen op de uitslag van een 1vandaagenquete onder de panelleden. Er staan wat verrassende cijfers in. Zo blijkt dat het geen-bezwaarsysteem tot meer donoren zou leiden, afgaande op deze uitslag, en er worden interessante vragen voorgelegd over eventuele korting bij ziekenfonds, orgaandonatie tegen betaling enz.
Het is een kleine PDF-file van 7 bladzijden, dus kijk er zeker even naar.
Dan hoeven we alvast iets minder te speculeren en kunnen we ons iets meer op cijfers baseren.
Ik weet niet ofdat de enquete 100% aselect is, immers alle deelnemers hebben zich uit eigen initiatief aangemeld als lid van dit panel waardoor er al een zekere selectie heeft opgetreden maar het geeft volgens mij wel een aardig beeld van de situatie.
Hier is de link naar de uitslag:
http://eenvandaag.nl/docs/opiniepanel/nier..._niertekoop.pdf
Hier nog wat meer info over de uitzending en reacties van willekeurige bezoekers:
http://paulineveen.blogvandaag.nl/page/log...een%20donor%3F/