Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Getallen zien in kleuren.

Erg apart en interessant om te lezen, want ik heb het niet. Terwijl ik bij elektrotechniek zelfs de kleurcodes nog heb geleerd voor de cijfers 0 t/m 9 (ik moet toch vaak nog heel even denken). Maar heeft het ook voordelen? Kun je bijvoorbeeld getallen beter onthouden, zie je een telefoonnummer dan als een soort regenboog.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

doemdenker

Maar heeft het ook voordelen? Kun je bijvoorbeeld getallen beter onthouden, zie je een telefoonnummer dan als een soort regenboog.

Ik geloof wel dat je er beter getallen mee kunt onthouden. Als je het getal vergeten bent, heb je altijd nog de kleur :wink: .

Eigenlijk zie ik telefoonnummers wel als een soort regenboog. :shock: Niet zo erg dat ik de kleuren meteen herken, maar wel dat het een donker of een licht nummers is...
How will it end?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Boaz

Heeft iemand die blind geboren is dan wel dromen? Of alleen donkere dromen met alleen maar geluid? En iemand die doof is hoort helemaal nooit iets, ook niet in zijn dromen? Zelfs niet iets wat zijn eigen fantasie als geluid betiteld?
doemdenker

Ik heb laatst nog een blinde vrouw op tv horen zeggen dat ze alleen in geluid, gevoel en in reuk droomt. Genoeg bewijs?
How will it end?
Boaz

Ik heb laatst nog een blinde vrouw op tv horen zeggen dat ze alleen in geluid, gevoel en in reuk droomt. Genoeg bewijs?
Nou ja, bewijs. Ik geloof het wel, maar het is iets wat ik me nooit echt gerealiseerd heb. Bizar idee... Die mensen zullen nooit weten wat kleur is. Je kunt het ze niet eens uitleggen. Gras is groen... Hoe denken ze dan dat gras eruit ziet? Kunnen ze dat visualiseren of ontbreekt ook dat stuk? Daarmee komen we terug op een eerdere stelling. Ze zullen net als Jessy zei vast wel een voorstellingsvermogen hebben, maar kunnen ze ook visualiseren?
Knownothing

Dit nieuwtje kan ook interessant zijn voor deze topic:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...=asc&highlight=
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Einsjtein

letters en cijfers in kleur zien heeft een naam..

weet alleen niet meer hoe je het schrijft :shock:

je spreekt het uit als sienestesie

alle baby's hebben het, sommige mensen houden het.. ;)
als plan a niet werkt en plan b ook niet, ga dan verder met de rest van het alfabet
Wouter_Masselink

mensen die autistisch zijn leggen ook vaak rare verbanden in hun hoofd. ook zien ze dingen die er helemaal niet zijn. Dit zou kunnen verklaren waarom sommige mensen hier last van hebben. hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt dat zoveel mensen er op dit forum 'last' van hebben.

zelf denk ik niet aan kleuren oid als ik getallen zie, of andersom.
"Meep meep meep." Beaker
Ness

Het zal wel aan mij liggen, maar letters of cijfers in kleur heb ik niet. Ik heb net zelfs ontdekt dat ik haast niet eens een letter in zijn eentje "zien" kan. Ik kan wel hele woorden met betekenissen, etc. zien, maar ik zie het dan in plaatjes. Ben een beelddenker! Of ik hoor het woord. Als je tenminste van zien of horen kunt spreken...

Met letters kan ik na veel moeite nog wel één alleen voorstellen, maar cijfers lukken niet. Kan dat te maken hebben met dyscalculie?
Ge_

Ken iemand die vindt dat er even en oneven kleuren zijn.

:shock:

Ook al zoiets
Vortex29

Wat de frequentie van elektromagnetische golven betreft, kunnen kleuren even of oneven zijn. :shock:
Cassanne

0 - doorzichtig grijs

1 - vuilwit

2 - heel licht geel

3 - oranje

4 - blauw

5 - paars-grijs

6 - geel

7 - grijsgroen (mooiste cijfer :shock: )

8 - donkerblauw

9 - donker bruinrood

Bij samengestelde getallen is het veel minder sterk. Telefoonnummers zijn geen regenbogen. Ik heb het wel ook een beetje met (losse) letters.

Misschien komt het omdat ik op vrij jonge leeftijd (mezelf) heb leren lezen, Geldt dat ook voor de andere mensen hier met synesthesie?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Lethy

Lapino schreef:0 zwart

1 bruin

2 rood

3 geel

4 oranje

5 geel

6 groen

7 blauw

8 violet

9 grijs

10 wit

Dit heb ik meestal als ik aan kleuren denk...

vreemd
lapino, deze volgorde lijkt verdacht veel op de kleurencode van de weerstanden in de elektronica:

zwart -bruin - rood - oranje - geel - groen - blauw - violet - grijs - wit
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't
Hallo1979

Wat de frequentie van elektromagnetische golven betreft, kunnen kleuren even of oneven zijn. ;)
dit mag je uitleggen... is 456,8 nm even of oneven?

en @lethy je onderschrift: The wheelchair guy was right, spot ik hier een simpsons quote over Stephen Hawking??

edit :shock: je zei frequentie...
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Lethy

in de simpsons zei homer 'i should've read the book by that wheelchair guy' ;) en ik heb het boek dusja, ik vind dat hij gelijk heeft :shock:
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!