Met een verbod kan natuurlijk gespeeld worden omdat je makkelijk de waarheid kan verdraaien zonder daarin aantoonbaar te liegen: een opmerking maken als "dit medicijn werkt geweldig, heb hier zeer goede resultaten mee geboekt, de bijwerkingen vallen te verwaarlozen" is een waardeoordeel waarin de waarde die de arts erin legt nogal kan afwijken van de waarde die een ander er met dezelfde resultaten erin zou leggen.
Ik denk dat het dikgedrukte stukje de grens van het toelaatbare overschreidt. Op het moment dat een arts bijwerkingen gaat nuanceren geeft hij geen opjectieve informatie en belemmerd hij de patiënt in het maken van de weloverwoge keuze of hij de behandeling accepteert ja of nee.
Het lijkt me niet dat de arts verplicht is de bijwerkingen en hun frequentie te melden die in de bijsluiter al staan vermeld.
Informatieplicht
Uitgangspunt is dat de hulpverlener de patiënt die informatie geeft die de patiënt nodig heeft om zelf op een verantwoorde manier beslissingen te kunnen nemen over zijn gezondheid. Dit betekent dat de hulpverlener de patiënt duidelijk moet informeren over de aard en het doel van het onderzoek of de behandeling, de risico's en de eventuele alternatieven.
Er zijn 2 uitzonderingen hierop: de hulpverlener mag informatie achterhouden als hij na overleg met een andere hulpverlener van mening is dat het informeren ernstig nadeel voor de patiënt oplevert. Als de patiënt geen inlichtingen wil, houdt de hulpverlener zich hieraan, tenzij dit het belang van de patiënt schaadt.
De hulpverlener is vrij in de dosering en de timing van het informeren. Dit moet worden afgestemd op de persoonlijke situatie van de patiënt.
Bron:
Punt is dat ten eerste niet iedereen in staat is om bijwerkingen en eventuele risico's van de behandeling op waarde te schatten. Ten tweede is iemand pas in staat om de bijsluiter te lezen als hij/zij al heeft ingestemd met de behandeling. Daarom denk ik dat een arts geen onwaarheden mag verkondigen
Wanneer hij het op die de werking bewust overdrijft en de bijwerkingen afzwakt of helemaal niet vermeld zou ik dat iig opvatten als een farmaceutische leugen die tussen de mazen van de wet valt.
Om bovenstaande redenen denk ik dat das dus niet tussen de mazen van de wet valt
Lijkt me een sterk argument, tot op die hoogte -althans- dat er ook daadwerkelijk een kans gaat bestaan op een vertrouwensbreuk.
Een ietwat overenthousiaste arts die je graag met een goed gevoel met je pillen naar huis laat gaan door wat meer nadruk te leggen op de positieve werkingen en wat minder op de negatieve zal dit risico niet snel lopen m.i..
En wat gebeurt er dan als je ineens wel maagklachten krijgt van het voorgeschreven medicijn terwijl de voorschrijver heeft beweerd dat het allemaal wel meevalt en dat bijwerkingen niet vaak voorkomen. Ik denk dat er twee dingen kunnen gebeuren: 1. De patiënt realiseert zich niet dat de klachten door het medicijn komen en slikt ze door, met eventueel de gevolgen van dien. 2. de patiënt denkt "die arts is me er eentje, hij zegt dat ik nergens last van krijg en nu heb ik maagklachten". Een van de daaropvolgende reacties kan zijn dat de patiënt twijfelt aan de oordeelkundigheid van de arts en verdere behandelingsplannen in twijfel trekt. (ik realiseer me dat dit extremen zijn, maar m.i. wel reële situaties)
Wanneer je één op de drie ermee geholpen hebt en de andere twee niet benadeelt is er wat gewonnen.
Op zich zie ik wel iets in het toepassen van het placebo-effect bij de behandeling, maar ik zie dan meer heil in bijvoorbeeld de volgende methode:
Ook de manier waarop een placebo wordt gegeven maakt uit. Benedetti gaf 278 patiënten die net een operatie hadden ondergaan een pijnstiller. De ene helft van deze mensen kreeg openlijk met een injectienaald de pijnstiller toegediend, de andere helft kreeg hetzelfde middel via een infuus, waarbij ze niet konden zien wanneer ze het middel wel en niet kregen. De pijnstiller werkte in beide gevallen, maar de mensen die de injectie hadden gekregen, zeiden minder pijn te hebben.
Bron:
http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/73361...fdstuk/7387404/
Het voordeel van bovenstaande methode is dat patiënten niet voorgelogen hoeven te worden, met alle risico's van dien. Hierbij kan dus zonder leugen gebruik gemaakt worden van het placebo-effect, door alleen maar van toedieningsmethode te wisselen. Vooropgesteld dat dit zou werken heb ik hier geen bezwaren tegen
Adde parvum parvo magnus acervus erit.