Nu ligt wat waar niet?Nu ligt die er gewoon niet, ik begrijp dan ook niet dat je zo stug blijft volhouden dat het wel zo is.
Er zal een zekere draagkracht bij het volk moeten zijn, wil de overheid een norm kunnen opleggen, daarover zijn we het eens.
Ik weet echter niet ofdat een overheid geen norm kan opleggen die op dat moment nog niet door de meerderheid van het volk gedeeld wordt. Stel dat 30% van de mensen het er mee eens is dat de minimumstandaarden bij legbatterij-eieren, scharreleieren en vrije uitloop eierene (die laatste 2 namen klinken leuker dan waar ze voor staan), is dat dan per definitie te weinig om die normen te verstrengen?
Hoewel het parlement het volk vertegenwoordigt is het volgens mij niet zo dat het parlement daarom ook altijd moet stemmen zoals het volk zou stemmen, net zo als een ouder soms doordat hij wat wijzer is een beslissing neemt die het kind op dat moment niet zo leuk vindt.
Een normverandering kan ook geïnitieerd worden vanuit de overheid.
Normen veranderen snel bij het volk, het volk is wispelturig, ziet niet alles, begrijpt niet alles en is sterk beïnvloedbaar door de media (massahysterie). Stel dat vandaag ineens 60% Nederlanders vóór de invoering van de doodstraf is, zou de overheid dan maar de doodstraf moeten invoeren omdat de meerderheid van het volk dat wil? Nee toch?
Niet per definitie.
Dit is al gebeurd, dat de peilingen een duidelijke meerderheid uitwezen, toch ben ik blij dat de overheid niet terug deze 'straf' heeft ingevoerd.
Wat betreft deze discussie: ik denk niet dat iemand van ons kan zeggen ofdat de meerderheid van het volk wel of niet strengere normen voor dierenwelzijn wil hebben.
Zelf gok ik van wel, gezien het onverwachte grote aantal zetels voor de "Partij voor de Dieren. Het is echter een gok net als wanneer je stelt dat een meerderheid van het volk het niet zou willen. Bedenk hierbij ook dat de normen van Nederlanders zeker niet dezelfde zijn als dezen van de Vlamingen. Hoe klein de afstand ook is, er zijn punten waarover de Nederlanders en de Vlamingen heel anders denken.
Puzzels