Veel is er de afgelopen eeuwen geschreven over bewustzijn. Het mysterie van dit bijzondere concept is dan ook door de tijd heen in tact gebleven. Bill Hicks heeft in 1 van zijn shows (Revelations) dit concept prachtig gedefinieerd! En dan zou het hier slechts om een eenvoudige cabaretier gaan. De waarheid heeft verschillende maskers tot zijn beschikking en humor is daar zeker 1 van!
Want, zou het niet leuk zijn als een nieuwslezer eens deze tekst aan de mensen zou voorleggen? --->
Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration. That we are all ONE conciousness, experiencing itself subjectively. Theres no such thing as death, life is only a dream and we are the imagination of ourselves.
Heres Tom with the weather.
Is dit dan een grap, zou je misschien kunnen denken. Ja en nee als je het mij vraagt. Een grap waarin een eeuwenoude volkswijsheid op een mooie en inspirerende manier tot uitdrukking wordt gebracht. Het idee van één verbonden veld van bewustzijn wordt meer en meer als een mogelijkheid gezien. En nieuwe mogelijkheden dienen tot in de puntjes te worden onderzocht! In Australië hebben de aboriginals hun eigen variant op deze traditie 40.000 jaar in stand weten te houden en daardoor is een schat aan informatie over de Droomtijd beschikbaar gekomen de laatste paar decennia. Probeerden we vroeger nog deze culturen kapot te maken door hen te vervuilen met onze puur materialistische denken, tegenwoordig doen deze samenlevingen er zelf gelukkig alles aan om weer hun verbinding met de oeroude wijsheden van vervlogen tijdperken te maken en versterken.
En er valt veel te leren van deze droomwerelden, welke ook menig schrijver hebben geïnspireerd tot het schrijven van de meest fantastische verhalen en mythen door de eeuwen heen. Waarom is er hier zo weinig van bekend in het westen? Als ik soms lees wat er allemaal over bewustzijn wordt beweerd, klapperen me soms de oren. De wetenschap benadert het allemaal vrij technisch, terwijl de New-Age beweging vele uiteenlopende theorieën heeft verbonden aan het fenomeen Bewustzijn. Ik denk echter dat dit alles geen negatief effect heeft op onze evolutie. Het zijn immers enkel uitingsvormen van 1 en hetzelfde.
Bewustzijn is voor mij iets mystieks, iets om te koesteren en te bewonderen. Het hele concept ervan is gebaseerd op de eenheid binnen alles. Alles is in essentie een vorm van datgene wat niet verandert. Energie, trillingen en vibraties creëren de omstandigheden, waarin licht en duister hun spel der polariteit kunnen spelen. Met de mens als middelpunt.
Om terug te komen op de quote van Bill Hicks; hoe zou je deze quote kunnen interpreteren? Voor mij persoonlijk staat het er zoals het er staan moet. Simpel, duidelijk en ook eens de positieve kant van bepaalde hulpstoffen op onze planeet benadrukt. Maar wat houdt dat dan in, dat wij onszelf bedenken? Dat houdt dus in dat wat men zegt over de gedachten wel eens waar zou kunnen zijn: Thoughts become things. Immers, je hebt een zeer krachtig en intelligent hulpmiddel in jezelf zitten: jouw verbinding met het veld van bewustzijn. Maar om tot dit te komen, dien je eerst alle maskers te doorgronden die je van jongs-af-aan met je hebt meegedragen. Alle maskers zijn enkel uitingsvormen van jouw ware persoonlijkheid. En die ware persoonlijkheid is opgebouwd uit delen van de bron, waar alles vandaan komt. Gecreëerd door het Éne ondeelbare.
Daarom is licht ook zo belangrijk. Licht is zelf niet iets wat kan worden vastgesteld, maar het doorgrond alles. Hoe zuiverder het licht, hoe meer je jouw ware persoonlijkheid kunt laten doorschijnen. Dan vorm jij hier op aarde een spiegel van jouw grotere kosmische persoonlijkheid. Want uiteindelijk is het doel van het Bewustzijns-Zelf om te groeien, te expanderen en de Intelligentie uit te breiden. En daarvoor zijn wij als mens hier op Aarde. Als een zeer bijzondere uitingsvorm van het Zelf. En daarom is het belangrijkste punt voor de mensheid, dat zij altijd groeien wil naar iets hogers.
Friedrich Nietzsche
Bekijk je in dit licht de teksten van Friedrich Nietzsche, dan ben ik geneigd om te stellen dat hij met zijn uitspraak God is dood doelde op het Bewustzijns-Zelf. Momenteel ben ik het boek Aldus Sprak Zarathoestra aan het lezen en daarin wordt de lezer steeds verder weg van de dagelijkse beslommeringen van de mens geleid en in een wereld van inspiratie, schoonheid en perfectie gebracht. Zijn uitspraak gaat volgens mij over God die door de eeuwen heen steeds verder van ons werd verwijderd en nu enkel nog zijn zetel zou hebben in de hemel. Ik meen mij te herinneren dat Moslims Allah wel als een soort Al-dat-Is zien, maar het gaat meer om het feit dat wij God niet buiten onszelf moeten en kunnen zoeken.
Jullie zeggen aan Zarathoestra te geloven? Maar wat doet Zarathoestra ertoe! Jullie zijn mijn gelovigen: maar wat doen alle gelovigen ertoe!
Jullie hadden jezelf nog niet gezocht: toen vonden jullie mij. Zo doen alle gelovigen; daarom heeft alle geloof zo weinig om het lijf.
Dit is een felle bewoording, maar ik meen deze te kunnen rechtvaardigen door een kleine interpretatie. De kern van dit stukje is dat geloof pas waardevol kan zijn, als het vanuit jezelf vanuit je hart is opgekomen. Daarom moet de leerling Zarathoestra (de profeet in dit geval) dus eerst verloochenen en de nodige zelfreflectie gaan toepassen. Niet zo maar iets geloven, maar het echt allemaal zelf onderzoeken. Om zo de kern van het geloof in jezelf te vinden. Tijdens deze zoektocht zal een ieder merken dat het Bewustzijns-Zelf in ieder van ons te vinden is. En daar schrijft Nietzsche wat mij betreft over, als hij praat over een concept als de Bovenmens. Een mensheid die zijn eigen wil volledig heeft ontwikkeld en deze zich in het eeuwige NU heeft verenigd met de goddelijke wil van de Éne die niet te vinden is.
Want het Bewustzijns-Zelf is Al-dat-Is. Er is niets buiten dit principe. Wij bestaan binnen dit principe, wij zijn hiervan afhankelijk voor onze ontwikkeling maar het geheel bestaat weer bij gradatie van onze ontwikkeling. En zo is het ook niet moeilijk meer om in te zien waarom Liefde de drijvende kracht achter dit alles is
En ik sluit mij dan ook volledig aan bij deze boodschap! Ik probeer mijn licht op de ongrijpbare dingen te schijnen, maar dit is ook deels persoonlijk. Dus een laatste waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Om met Zarathoestra te spreken:
Nu gebied ik jullie mij te verliezen en jezelf te vinden: en pas als jullie allen mij hebben verloochend, wil ik naar jullie terugkeren.
Puzzels