Dat mag wel maar wat wil je ermee bereiken? Ik mis onderbouwing. Geef dan ook aan waarom jij niet gelooft, heb je ooit wel geloofd, of getracht te gaan geloven? Is jou in die zoektocht iets duidelijk geworden dat je hier zou willen delen?
[/quote]
Er wordt door jouw in voorgaande posting aangegeven dat "goed leven" door God, door geloven, bereikt wordt. Dat kan, maar is niet de enige weg. Ik heb geen God nodig om tot "goed leven" te komen.
Je vraagt me waarom ik niet geloof. Ik heb geen geloof in God. Ik vindt het onderhouden van een eigen, of gedeeld, God-beeld gelijk aan het onderhouden van een desillusie. Ik heb ervaring met geloof. Maar zie niet de noodzaak of toegevoegde waarde me te conformeren aan een desillusie om vorm te kunnen geven aan mijn mens zijn. Mijn overtuiging is dat de mens alles inzich heeft om "een goed mens" te zijn. De mens moet verantwoording afleggen aan de mens. De mens ontvangt van de mens alles wat voor Goddelijk wordt gehouden.
Zoals jij, als ik het zo mag zeggen, je reis met God ervaart, de goede intentie injezelf zoekt, is erg mooi. Dat gevoel, die intentie is voor mij niet God-gebonden. Dat is iets wat in de mens zit.
Hmm je manier van discussieren forceert het bovenstaande inderdaad op. Je zou je mening ook met een vriendelijk toon kunnen geven. Discussieren zoals jij dat doet vraagt inderdaad om 'er tegen te moeten kunnen'. M.i. is dat problemen maken waar ze niet hoeven zijn. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen tegen jou 'vorm' van discussieren moeten kunnen. Als je tot de kern van een verhaal wilt komen moet je er juist voor zorgen dat je inhoudelijk reden tot 'er tegen moeten kunnen' komt. Voor alsnog zie ik geen argumenten die uitnodigen tot verdere discussie.
Ach, bij mij gaan van andere zinsnedes en postings DEHARENOVEREINDSTAAN.
Als je niet gelooft en je voelt je daar, vooralsnog, prettig bij, ga zo door. Maar als je iets wil bijdragen aan een discussie over geloofsquesties kom dan niet met the usaull anti-geloof statements, en zeker niet zonder daarmee 'redelijkerwijs' tot een punt te komen.
Ho ho... HARENOVEREINDMOMENTJE, vooralsnog... vooringenomen, moet ik het inzicht nog verwerven? Ik heb geen anti-geloofstatement geplaatst. Jij misschien een anti-antigeloofstatement? (dubbele ontkenning, dus elk geloofstatement is een anti-antigeloofstatement)
Je mist het punt, of kijkt er overheen. Terwijl je wel dezelfde soort vragen aan mij stelt! Jij vraagt mij waarom ik niet geloof, of ik geloofd heb of dat ik het ooit geprobeert heb. (antwoord hier boven)
Gelovigen presenteren hun geloof als (een) waarheid. Daar heb ik bezwaar tegen. Het is hoogstens een eigen-waarheid. Want, welk geloof is het ware geloof? wie heeft gelijk? want het "mooie" uit een geloof filteren en presenteren als waardevol om na te volgen is ook goed mogelijk zonder een God te kiezen.