Zoals AD zei, het was geenszins mijn bedoeling een opmerking over jou alleen te maken. Het feit dat je je eigen beweegredenen fout kan inschatten, is een principe dat voor iedereen geldt. Je vraag naar onderzoek en statistieken kan ik begrijpen. Ik kan natuurlijk slechts een paar dingen meegeven.
Richard Nisbett en Timothy Wilson (1977) constateerden dat proefpersonen de echte oorzaken of correlaten van het eigen gedrag niet accuraat kunnen duiden.
Mensen zijn voortdurend bezig met allerlei informatie te verwerken en daarom slagen ze er niet goed in om ook nog eens hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag te analyseren. Blijkbaar kan men te veel nadenken of te analytisch zijn en daardoor in de war raken. (Dijksterhuis, 2004)
De zelfperceptietheorie van Daryl Bem stelt dat, wanneer interne signalen moeilijk interpreteerbaar zijn, personen zelfinzicht verwerven door het eigen gedrag te observeren.
Bron: Sociale psychologie - Brehm, Kassin, Fein, Mervielde, Van Hiel
Onderzoek ondersteunt de zelfperceptietheorie: Laird, Strack, Zajonc,...
De onderzoeken van Dijksterhuis tonen aan dat condities waarbij we nadenken over keuzes vaak iets veranderen aan de voorkeur en objectief gezien minder goed doen. Het is moeilijk onze beweegredenen te omschrijven: een verkeerde analyse over vreemde onderwerpen
kan leiden tot een verkeerde keuze. Nadenken over een groot aantal aspecten leidt ertoe dat we ons op slechts enkele ervan toespitsen en deze daardoor in belang laten toenemen.
Een mens kan onmogelijk 100% objectief naar zichzelf kijken.