Moderator: Rhiannon
Het lijkt erop dat de chirurg in kwestie een hoogbejaarde allereerst van een wisse dood zou kunnen redden, maar dan komt hij mogelijkerwijs tijd tekort om een peutertje het leven te redden, dat is niet goed in te schatten. Wat is het absoluut goede...Henriette schreef:Als hij daar op dat moment over gaat zitten filosoferen denk ik dat dat maatschappelijk niet aanvaard zou worden.
Ik denk dat de chirurg zou discrimineren op grootste kanshebber op genezing.
Wb het 'goede' denk ik dat dat verweven zit in het maken van een keus (snelle beslissing... iets abstracter dus dan 'welke')... en hoe gelijker de situatie van de patienten des te minder van belang welke hij kiest.
Hij doet dan namelijk wat in zijn 'macht' ligt. Zonder keuze niet. En dat is wat men maatschappelijk bepaald accepteert als 'het goede'.
Op individueel niveau gaat dit verschillen... al zullen de nabestaanden de onmacht van de dokter wel 'begrijpen'.
http://www.arsfloreat.nl/documents/Plato10.pdfArjenvS schreef:Wat dacht jij van de boekwinkel? Het is nogal een werk namelijk. Ik kan wel een andere vertaling vinden; maar ik zou pogen om die versie waar ik het over had in handen te krijgen. In elke boekwinkel zullen ze weten waar je het over hebt neem ik aan. Misschien heeft zelfs de bibliotheek wel een uitgave van die versie.PNCO schreef:
Kun je die texten voor mij fixen? Ben wel benieuwd namelijk! 8)
Als je perse die mindere vertaling die ik online weet te staan wil lezen dan moet je het maar zeggen.
snap je dit niet?Ik denk dat de chirurg zou discrimineren op grootste kanshebber op genezing.
Het lijkt erop dat de chirurg in kwestie een hoogbejaarde allereerst van een wisse dood zou kunnen redden, maar dan komt hij mogelijkerwijs tijd tekort om een peutertje het leven te redden, dat is niet goed in te schatten. Wat is het absoluut goede...
Apeiron schreef:Veel westerlingen -niet alle- zijn er van overtuigd dat de democratie in het westen het beste werkt. Dat zegt overigens niets over Irak. Vergelijk het met de groei van bep. planten. Een cactus zal in de Sahara beter gedijen dan in Siberië.
Wellicht dat de vorm of methode van het absolute goede zich beperkt tot deze regel van het beste gedijen/functioneren? De inhoud lijkt per cultuur te verschillen, hoewel er hier en daar veel overeenkomsten bestaan -het niet doden bijv.-
ethiek is dus de wetenschap van de moraal. Hoe kan dit samengaan met rare fratsen als slavenhandel of mensenoffers?Ethiek of moraalwetenschap is de filosofie van het juiste handelen. Het gaat hierbij vaak om het handelen ten opzichte van medemensen, dieren en de natuur in het algemeen.
Ja maar dat is dus eventjes heel lastig uit te maken voor de chirurg. Het enige dat hij met zekerheid kan vaststellen is dat de duur van de operatie bij de éen, de kans op overleven van de ander (-en) zal doen verminderen. De chirurg heeft in het gegeven voorbeeld een gering vermoeden dat de hoogbejaarde er het ergst aan toe is. De kans het leven te redden van het kind zal behoorlijk afnemen wanneer hij de hoogbejaarde eerst gaat operereren. Zekerheden zijn er niet, alleen maar gissingen.Henriette schreef:@curious
snap je dit niet?Ik denk dat de chirurg zou discrimineren op grootste kanshebber op genezing.
Henriette schreef:@curious
jouw antwoord:
Het lijkt erop dat de chirurg in kwestie een hoogbejaarde allereerst van een wisse dood zou kunnen redden, maar dan komt hij mogelijkerwijs tijd tekort om een peutertje het leven te redden, dat is niet goed in te schatten. Wat is het absoluut goede...
haakt niet in op wat ik schrijf.
Je stelde overigens dat hij er maar 1 kan genezen.. geen mogelijkerwijs nog 1.
een chirurg die voor het blok komt te staan slechts éen van de twee, of drie, of twintig in levensbedreigende toestand verkerende patiënten te kunnen opereren, waarbij de anderen mogelijk zullen sterven...hoe zou die een beslissing kunnen nemen die ongetwijfeld 'het absoluut goede' zou moeten representeren in zijn geval? Moet hij dan op de een of andere manier gaan discrimineren qua leeftijd, sekse...En vertel eens hoe precies? Gegeven is dus dat alle patiënten in levensgevaar verkeren
We praten idd behoorlijk langs mekaar heen Henriette, het spijt me wanneer dit van mijn kant moedwil lijkt.Henriette schreef:Ik neem aan dat de praktijk is dat de chirurg namelijk bliksemsnel zou proberen af te wegen wie het meest profijt heeft van behandeling (het best te genezen met de middelen die hij tot zijn beschikking heeft). Het feit dat hij een keus maakt is van eerste belang. Of dit de 'goede' is zal nooit te bepalen zijn. Omdat 'goed' niet objectief te bepalen is.
Het absolute bestaat alleen voor mensen die niet verstaan dat dit soort kwesties altijd en immer subjectief zijnObjectief moet men niet verwarren met maatschappelijk bepaald.
Even verduidelijken:
goed is een menselijk begrip (waar de meningen ook nog eens over verdeeld zijn al is er een soort maatschappelijke noemer)
Het is geboren in ons hoofd... de link naar absoluut lijkt me hierin schier onmogelijk.
Bovendien is het een egocentrisch begrip. Het is gefocust op en geindiceerd door drang tot voortbestaan van het ik en de eigen soort.
Dat is precies het punt dat ik wilde maken.Het feit dat hij een keus maakt van eerste belang is. Of dit de 'goede' is zal nooit te bepalen zijn. Omdat 'goed' niet objectief te bepalen is.[/i]
helemaal mee eens... menselijk gezien zelfs onmogelijk denk ik.Ja maar dat is dus eventjes heel lastig uit te maken voor de chirurg.
Ik doelde eigenlijk op: "wat we als goed bestempelen heeft vaak voor ons een gemeenschappelijk voortbestaansdoel (ons voortbestaansdrang)"... bijv. niet moorden, geen lichamelijk letsel toebrengen, voor elkaar opkomen en elkaar beschermen... etc.Maar, ik zie dan weer niet in hoe 'het goede' te allen tijde 'geindiceerd is door drang tot voortbestaan van het ik en de eigen soort' is; ik denk dan even aan 'liegen' aan 'ontrouw' , aan 'gewelddadigheid', 'lastering' enzomeer, waarin dit allemaal niet in het geding is en waarbij we toch alleszins moreel verwerpelijke fouten begaan. Maar misschien doelde je op het voorbeeld van de chirurg.
Thnx Zpider..