Puzzel Puzzels
nweenink
Artikelen: 0

Re: Mensen zijn per definitie ego

Naomi schreef:Alles wat mensen doen, is er op gericht zelf voordeel te krijgen. Waarom helpen mensen naasten? Omdat ze dan hopen zelf ook geholpen te worden als het slecht gaat... Altruisme? Liefdadigheid? Bestaan beide niet.

Dit vind ik, wat vinden jullie?

Waarom post je deze vraag dan? Om er zelf voordeel van te hebben?

:)
If you choose not to decide you still have made a choice...

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

albert davinci

Naomi schreef:Alles wat mensen doen, is er op gericht zelf voordeel te krijgen. Waarom helpen mensen naasten? Omdat ze dan hopen zelf ook geholpen te worden als het slecht gaat... Altruisme? Liefdadigheid? Bestaan beide niet.

Dit vind ik, wat vinden jullie?
Ik vind het nogal een pessimistische visie.

Als een vriend/vriendin van mij iets vervelends meemaakt dan voel ik mij daar oprecht betrokken bij. Haal ik daar enig gewin uit? Jawel, doordat ik me betrokken voel bij hem/haar en dat uit versterkt de band waardoor ik ook meer op hem/haar kan rekenen wanneer ik dat nodig heb.

Dit is echter niet de reden dat ik die betrokkenheid heb, dat is niet iets waarover je nadenkt, dat is een emotionele ingeving.

Mijn primaire intentie is om mijn vriend/vriendin te helpen.

Dat bewijst dat ik om niet-egoïstische reden iets voor een ander doe.

Nu zullen er wellicht mensen zijn die enkel egoïstisch handelen (ik ken wel wat mensen bij wie ik dat vermoed :sad:) maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

taktix

Een mens kan altruist zijn in zijn egocentrische waarneming, maar is niet per se egoïstisch in zijn egocentrisme
Lathander

Geef een kind een lolly en pak hem dan onmiddelijk weer af... of vraag het om te delen...

antwoord zal steevast nee zijn
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Assassinator

Hoe zou dat komen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
albert davinci

Evil Lathander schreef:Geef een kind een lolly en pak hem dan onmiddelijk weer af... of vraag het om te delen...

antwoord zal steevast nee zijn
Als je van mij iets zou afpakken dan zou mijn antwoord ook nee zijn. :)

Weet je dat zeker dat vrijwel de meeste jonge kinderen (baby, peuter) niet bereid zijn om een lolly te delen? Heb je daar onderzoeksresultaten van vernomen?

Over babies en peuters durf ik geen uitspraak te doen maar volwassenen hebben het vermogen tot altruïsme.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
roosje

ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat we niks zonder eigenbelang doen maar meestal krijgen wij zelf wel iets terug voor de dingen die we wel doen.

groetjes roosje
maar

roosje schreef:ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat we niks zonder eigenbelang doen maar meestal krijgen wij zelf wel iets terug voor de dingen die we wel doen.

groetjes roosje
Dat klopt, maar doen we het om een goed gevoel te krijgen of omdat we diegene echt willen helpen. Mijn mening is dat als je dingen doet om zelf een goed gevoel te krijgen ook een vorm van egoisme is.

groeten maar
roosje

maar schreef:Dat klopt, maar doen we het om een goed gevoel te krijgen of omdat we diegene echt willen helpen. Mijn mening is dat als je dingen doet om zelf een goed gevoel te krijgen ook een vorm van egoisme is.

groeten maar
ben ik het niet mee eens en ik zou mij mening verduidelijken met een voorbeeld.

een tijd geleden hielp ik een vriendin die ziek was. ik kreeg daar niet een goed gevoel van en ik deed het ook niet voor een bedankje, ik deed het om haar te helpen.

groetjes roosje
maar

roosje schreef:ben ik het niet mee eens en ik zou mij mening verduidelijken met een voorbeeld.

een tijd geleden hielp ik een vriendin die ziek was. ik kreeg daar niet een goed gevoel van en ik deed het ook niet voor een bedankje, ik deed het om haar te helpen.

groetjes roosje
Hmm daar had ik geen rekening mee gehouden, wel goed van je dat je die vriendin zo gesteund hebt.

groeten maar
ypsilon

Weet je dat zeker dat vrijwel de meeste jonge kinderen (baby, peuter) niet bereid zijn om een lolly te delen? Heb je daar onderzoeksresultaten van vernomen?
De vorming van de identiteit brengt met zich mee dat kinderen ook waarde gaan hechten aan "bezit". Delen komt daar later bij. Ik vind dit nog geen argument om te zeggen dat we alles vanuit egoïstische drijfveren doen.
maar

De vorming van de identiteit brengt met zich mee dat kinderen ook waarde gaan hechten aan "bezit". Delen komt daar later bij. Ik vind dit nog geen argument om te zeggen dat we alles vanuit egoïstische drijfveren doen.
hier kan ik me wel in vinden, het is idd dat je op "latere" leeftijd waarde aan dingen gaat hechten.

groeten maar
Hoofd

Mensen helpen anderen omdat ze hier een goed gevoel bij krijgen, dit zou je inderdaad ook als egoistisch kunnen beschouwen, maar wat is dan nog sociaal?

De mens betrekt alles tot zich zelf en dat maakt ons sociale wezens, we helpen anderen voor ons zelf.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.
ypsilon

Moet je er dan vanuit gaan dat "blij zijn voor een ander" niet bestaat? Of dat het egoïsme is: de nadruk op jij die blij bent (niet omdat de ander blij is)?

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Hoofd

Moet je er dan vanuit gaan dat "blij zijn voor een ander" niet bestaat? Of dat het egoïsme is: de nadruk op jij die blij bent (niet omdat de ander blij is)?

Je bent blij omdat de ander blij is
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!