rudolf schreef:Aaangezien ik met 30km/sec, oftewel 1800km/u, rond de zon vlieg leg ik in 10 jaar meer dan 1.500.000km af.
De reiziger is slechts 5sec ouder geworden en kan nooit meer dan 5sec x 300.000km/sec hebben afgelegd.
De aardbewoner heeft volgens mij dan een langere weg afgelegd dan de reiziger.
Het is een beetje stom om de zon als referentiepunt te gebruiken om je eigen snelheid door het universum te bepalen. De zon beweegt ook minimaal zo's 900.000km/u, en dan heb ik het nog niet eens over de beweging van onze melkweg.
rudolf schreef:Aaangezien ik met 30km/sec, oftewel 1800km/u, rond de zon vlieg leg ik in 10 jaar meer dan 1.500.000km af.
De reiziger is slechts 5sec ouder geworden en kan nooit meer dan 5sec x 300.000km/sec hebben afgelegd.
De aardbewoner heeft volgens mij dan een langere weg afgelegd dan de reiziger.
ik kijk gewoon naar wat je gesuggereerd hebt. Je lijkt hier het beginpunt vast te nemen tov het zonnestelsel.
Wat ik graag wil bepalen is onze snelheid door de ruimte/tijd
dus tov een referentiestelsel. welk? niet deze van licht, want dat is geen referentiestelsel
Je kan dus ook stellen dat wij met 1sec/300.000km door de tijd bewegen. Iedere keer als wij 300.000km hebben afgelegd t.o.v. het licht gaat er bij ons 1sec voorbij. Behalve de lichtsnelheid kunnen we dus ook een tijdssnelheid afleiden uit deze "snelheid".
nogal een nonsens definitie waar je niets mee bent, maar consistent.
Een seconde is gelijk aan 300.000 lichtkilometers.
Als de tijd trager gaat voor een bepaalde persoon ( 10 jaar voor de aardbewoner en 5sec voor de ruimtereiziger) dan heeft de aardbewoner 10 lichtjaar afgelegd en de ruimtereiziger 5 lichtseconde. Dit alles natuurlijk t.o.v. het licht.
we waren het er al over eens dat dit een trivialiteit is. In het eigenstelsel van de ruimtereiziger heeft ie afstand 0 afgelegd tov zijn oorsprong, en dus ook minder dan de aarde.
Als het mogelijk was om als persoon letterlijk dezelfde "snelheid" te hebben als het licht, dan zou je letterlijk stil blijven staan in de tijd. Als er geen tijd meer is, kun je gewoonweg ook niet meer bewegen. Het afleggen van een afstand kost immers tijd. Ik vermoed dan ook dat de lichtsnelheid eigenlijk het absolute nulpunt van tijd en ruimte is.
je kan de lichtsnelheid niet bereiken, en uiteraard zou je tijd dan stilstaan tov een niet-aan-de-lichtsnelheid bewegende waarnemer (zo is de levensduur van een foton niet-gedefinieerd). maar ook dat is een trivialiteit
Kortom, al wat je nu schrijft klopt, maar dat betekent niet dat de afgelegde weg zoals je hem oorspronkelijk suggereerde, dus tov het vertrekpunt vast tov de zonwaarvoor je de 1 500 000 km berekende, voor de ruimtereiziger korter is dan voor de aarde. In het stelsel van de zon klopt dat niet, in dat van de aarde niet en in dat van de ruimtereiziger (allicht) niet (daarvoor moet je de berekening dan maar eens maken)