Klopt, ik heb een fout gemaakt.Je moet nooit iets beweren als je eigenlijk niet weet waarover je het hebt.
Sorry ik had het anders moeten zeggen, het komt over alsof je het weet, maar dat is dus niet zo?Nee, dat doe ik nu juist niet.
Ja. Als ik geloof dat iets niet zo is geloof ik íets. Als ik niet geloof dat iets zo is geloof ik iets niet. Klein verschil in de taal, maar het is een wereld van verschil.Sorry? Het klopt niet dat jij gelooft dat het niet zo is want jij gelooft niet dat het wel zo is? Een wereld van verschil?
De mening doet er niet toe bij feitelijke zaken. Daar doen alleen feiten er toe, wat je ergens van vind is totaal onbelangrijk.Zo geredeneerd snap ik eigenlijk niet waarom jij dan steeds reageert, want het klopt niet dat jij gelooft dat het niet zo is, maar wel dat je niet gelooft dat het wel zo is(?). Jouw mening doet er in dat opzicht dan ook niet toe. Geloof=aanname=mening, dat hoef je niet te verduidelijken. Geloof is ook overtuiging. Hoe dan ook, de mening van iedereen, dus ook die van jou, doet er wel degelijk toe. Wat anderen daar vervolgens mee doen is hun pakkie aan.
Worden als feiten beschreven, volgens jouw. Of ze daadwerkelijk bedoeld zijn als feiten is nog maar de vraag. Bewijzen dat de beschreven feiten onzin zijn kan zoiezo niet, daarvoor moet je bij de schrijvers zijn en die leven niet meer. Je kunt alleen door feiten de letterlijke interpretatie onwaarschijnlijk maken, tot een bepaalde grens en die grens is de term God. Niemand weet wat God eigenlijk is, verdere feiten om dat onwaarschijnlijk te maken kunnen er dus niet gegeven worden. Ik twijfel of de interpretatie letterlijk moet zijn of figuurlijk, dat is zeg maar 1 stapje terug dan twijfelen of de letterlijke interpretatie wel of niet waar is want daarvoor heb je al aangenomen dat de letterlijke interpretatie de juiste is.Jouw geloof doet er dan ook niet toe. De gebeurtenissen betreffende Jezus worden in het Nieuwe Testament als feiten beschreven. Zijn het feiten die bewezen kunnen worden? Nee. Kan bewezen worden dat de beschreven feiten verzonnen zijn? Nee. Hoe je het ook wendt of keert, het komt op geloven aan. Neem je aan dat het waarheid is, of meen je dat - omdat er geen harde bewijzen kunnen worden geleverd - het niet waar is. Misschien ben je een twijfelaartje. Dat zou natuurlijk ook kunnen.
Ik doelde opWat bedoel je?
Als men echter een voorschot gaat nemen op een theorie als zou deze eigenlijk bewezen zijn omdat men er vanuit gaat redeneren, dat is er wel degelijk sprake van geloof.
maar misschien doelde je niet op evolutie.
Ja sommige zijn nogal beledigend. Dat soort reacties zijn niet nodig en verpesten alleen maar de sfeer.Ja hoor. Kijk maar naar de meeste reacties op dit forum als het over christendom e.d. gaat.
Wanneer is iets volgens jouw bewezen?Darwinisme is onbewezen.
Kleine correctie: in de letterlijke interpretatie. Maar kan het niet zonder? Wat zou het uit maken als de mens inderdaad "maar" (wat is er tegen?) een speling van de natuur is, is dat zo erg?Omdat de mens gewenst is in jodendom en christendom. Daarin is hij geen speling van de natuur.
En die persoonlijke mening doet er totaal niet toe, waarom heb je die? Wat ik bedoel met onpersoonlijke statements is dat zijn dingen die zich afspelen buiten onze geest, die niets te maken hebben met meningen maar met feiten.Ik geloof/ ben ervan overtuigd/ ik neem aan/ het is mijn mening dat het de waarheid is. Dat is mjn persoonijke overtuiging over 'onpersoonlijke statements in religie' (?) zoals jij het noemt.
Puzzels