Puzzel Puzzels
eendavid
Artikelen: 0

Parti

Ik zou graag volgende PDE analytisch oplossen:
\(\frac{1}{r}\frac{\partial}{\partial r}(r\frac{\partial f(r,z)}{\partial r})+\frac{\partial^2f(r,z)}{\partial z^2}=0\)
het blijkt dat via
\(f(r,z)=R(r )Z(z)\)
geen oplossingen bestaan die begrensd zijn voor
\(r \in [0,\infty[; z \in ]-\infty,+\infty[\)
(je kan Z begrensd houden, dan is R een aangepaste besselfunctie; je kan R begrens houden, dan is Z een exponentiele functie).

Toen viel mijn euro, dat ik eigenlijk helemaal geen andere manier ken om een PDE op te lossen. Bestaan eigenlijk andere methoden? of ken ik ze gewoon niet doordat ze hopeloos ingewikkeld zijn?

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

eendavid

Re: Parti

opmerking: triviale oplossingen te buiten gelaten. f(0,z) moet een vastgelegde functie kunnen zijn; en voor r naar oneindig gaande moet f naar 0 gaan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PeterPan

In de praktijk komt het nauwelijks voor dat dit soort vergelijkingen exact opgelost kunnen worden.

Je kunt eens kijken of een machtreeks in 2 variabelen een oplossing genereren.

Er zijn geloof ik toch wel boeken over, maar waarschijnlijk zitten die onder het stof, want wie raakt er nou een boek over zo'n naar onderwerp aan.
Bert F

Hoe heet deze differentiaal vergelijking? type?
PeterPan

Ik heb geen idee.

De uitdrukking zegt dat de divergentie 0 is in een 2-dimensionaal vlak.

Waar heb je dat ding vandaan?
PeterPan

Het is niet zinvol naar oplossingen van dit soort vergelijkingen te vragen, omdat het er zo veel zijn.

Bijvoorbeeld, de oplossing van de PDV
\(\frac{\partial^2 f(R,z)}{\partial R^2} + \frac{\partial^2 f(R,z)}{\partial z^2} = 0\)
is de verzameling van harmonische functies (ofwel, het reële deel van elke complex differentieerbare functie voldoet eraan).
Bert F

ik vroeg dit omdat ik hier toevallig een boekje heb over zo'n oplossingen van partieele dif vergelijkingen.

Ik dacht om te beginnen dat het iets is in de vorm van de golf vergelijking maar dan mmoet daar een min tussen staan en geen plus wat denk ik een groot verschil maakt voor die gaan op te lossen.

Anders wil ik wel eens zoeken naar een of ander recept en je dat bezorgen.

Groeten.
eendavid

Komt van laplacevergelijking, met cilindrische symmetrie. Peterpan bedoelt dus waarschijnlijk niet de divergentie maar de laplaciaan van een functie :) . het is spijtig genoeg plus.

In principe is het probleem goedgedefinieerd, mits de nodige randvoorwaarden worden opgelegd. Deze zijn: f eindig voor
\(r\rightarrow\infty \)
of
\(z\rightarrow\infty\)
. Voor z=0 is f=0. bovendien is
\(f(0,z) = g(z)\)
, met g een voorgeschreven functie (die begrensd blijft). In feite een Neumann-probleem dus. Ik vermoed dat ik aan het programmeren sla, maar als jouw boek mij hierover iets kan bijleren zou ik absoluut niet klagen.

overigens klinkt complex differentieerbaar heel wat minder restrictief dan het is.
Bert F

Ik denk niet dat ik u ga kunnen helpen, er staat wel iets van in maar begrijp er zelf niets van om nog maar het juiste te selecteren en dan hier te posten.

Boek: partial differential equations lecture in applied mathematics volume3a geschreven door lipman bers fritz john en martin schechter
Lensos

Je zoekt een harmonische functie op heel R^3. De stelling van Liouville zal je dan vertellen dat elke boven en onderbegrensde harmonische functie een constante functie is: http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_function
You and your big words. . .and your small difficult words

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

eendavid

dit is inderdaad een goed punt. in werkelijkheid is f voorgeschreven op r=R met R 'klein'. ik had er moeten bij stilstaan dat dit relevant is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!