P.S. Het antwoord mag ook zijn: Nee het kan niet, maar dan wel met redenatie.
Een gedachtenexperiment.
Stel je neemt een plexiglas cilinder, hol, metertje lang, diameter van 10 centimeter, er zit lucht in de cilinder.
Je laat daar een vloeistof doorheen lopen door een slangetje met diameter = 1 cm aan te sluiten aan beide kanten van de cilinder.
Aan de ene kant is het slangetje aangesloten met een vat van dat vloeistof, dit vat staat wat hoger dan de cilinder zodat de vloeistof daaruit loopt.
De cilinder is een heel kleine beetje geheld zodat de vloeistof een kleine versnelling ondervindt.
aan de andere kant is het slangetje aangesloten op een vat, waar het zo in kan weg stromen. (en niet kan terugstromen)
Welnu,
De snelheid van de stroom is bepalend of de stroom laminair of turbulent is.
Omdat de cilinder hellend is wordt de snelheid van de vloeistof in de cilinder steeds groter.
Hierdoor is een plaats aan te wijzen waar de laminaire flow overgaat in turbulente flow. Laminair is waar je makkelijk door het water heen kan kijken, bij turbulentie verandert de brekingsindex steeds en is de stroom wazig en vol rimpels.
Als nu het vat wat hoger wordt gehouden, is de ingangssnelheid hoger en gaat de grens van laminair naar turbulent dus omhoog in de cilinder.
Dan komt nu mijn vraag.
Stel dat je de druk van de lucht in de cilinder nu verlaagt, treedt dan turbulentie eerder op?
Ofwel is de omgevingsdruk bepalend voor wanneer er turbulentie optreedt.
Ofwel, als ik de druk verlaag zie ik dan de overgangsgrens van laminair naar turbulent opschuiven in de tegengestelde richting als dat de vloeistof stroomt?
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier een antwoord op wil geven.
Alvast bedankt.
Puzzels