Puzzel Puzzels
alexander18
Artikelen: 0

Re: eindeloos geheugen?

Een deel van ons geheugen slaat informatie op doordat bepaalde hersencellen in een soort toestand veranderen. Kijk je naar het aantal moleculen of hersencellen dat zou je zeggen dat ons geheugen beperkt is.

Echter we slaan ook veel informatie onbewust op, en dat is eigenlijk veel meer dan we bewust doen. En eigenlijk komt het niet meer neer op het aantal hersencellen want als onze hersenen het zouden moeten opslaan dan betekent dat je hersenen als je supercomputer aan het werk is en je hoofd letterlijk verbrandt door de enorme data-overdracht. Onze hersenen gebruiken nogal veel energie en zuurstof maar het principe van dingen onthouden gebeurt op een heel ander niveau. We onthouden bijna alles op geestelijk niveau. Ieder mens heeft een geest en lichaam. De hersenen vormen in dat opzicht een schakel tussen lichaam en geest en zijn niets anders dan een zeer geadvanceerd medium.

Wetenschappelijk kunnen wij dit echter nog niet aantonen en zal er nog heel veel onderzoek gedaan moeten worden wat we kunnen.

We onthouden alles al vanaf onze kindertijd tot onze dood : alle bewuste en onbewuste waarnemingen van onze zintuigen, alle indrukken, emoties etc, etc. Hier kan geen enkele geheugencapaciteit meer tegenop. In principe is het onmogelijk om uit te drukken hoe groot het is. Ik zou zeggen oneindig.

Met regressie therapie worden mensen teruggebracht naar vorige levens en vertellen ze dingen die ze niet weten maar wel bewezen kunnen worden dat het is gebeurd of bestaan heeft. Zelfs die informatie weten ze allemaal nog, maar die zit ergens verstopt in onze onderbewuste. Ik geef hierbij aan wat we allemaal nog meer weten.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

hjns25

alexander18 schreef:We onthouden bijna alles op geestelijk niveau. Ieder mens heeft een geest en lichaam. De hersenen vormen in dat opzicht een schakel tussen lichaam en geest en zijn niets anders dan een zeer geadvanceerd medium.

Wetenschappelijk kunnen wij dit echter nog niet aantonen en zal er nog heel veel onderzoek gedaan moeten worden wat we kunnen.

We onthouden alles al vanaf onze kindertijd tot onze dood : alle bewuste en onbewuste waarnemingen van onze zintuigen, alle indrukken, emoties etc, etc.
Met bovenstaande theorie heb ik wel een beetje moeite. Overigens kan je denk ik wel uitrekenen hoeveel opslag je nodig hebt om bijvoorbeeld het leven van een 80 jarige man op te slaan in beeld, geluid, en gevoel (tast). Stel, je neemt geluid op in 16 bits, beeld in full color dvd kwaliteit, en gevoel als extra MB per minuut. Stel dat je dan ongeveer 1 GB per minuut nodig hebt, dan heb je 60GB per uur nodig, en dus 24x60GB per dag, dus 365x24x60GB per jaar, en dat vermenigvuldigen met 80. Hoeveel is dat?

Mooie pc hebben we in ons hoofd, niet?
---- Correct me if I am wrong! ----
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wouter_Masselink

hjns25 schreef:
alexander18 schreef:We onthouden bijna alles op geestelijk niveau. Ieder mens heeft een geest en lichaam. De hersenen vormen in dat opzicht een schakel tussen lichaam en geest en zijn niets anders dan een zeer geadvanceerd medium.

We onthouden alles al vanaf onze kindertijd tot onze dood : alle bewuste en onbewuste waarnemingen van onze zintuigen, alle indrukken, emoties etc, etc.
Met bovenstaande theorie heb ik wel een beetje moeite. Overigens kan je denk ik wel uitrekenen hoeveel opslag je nodig hebt om bijvoorbeeld het leven van een 80 jarige man op te slaan in beeld, geluid, en gevoel (tast). Stel, je neemt geluid op in 16 bits, beeld in full color dvd kwaliteit, en gevoel als extra MB per minuut. Stel dat je dan ongeveer 1 GB per minuut nodig hebt, dan heb je 60GB per uur nodig, en dus 24x60GB per dag, dus 365x24x60GB per jaar, en dat vermenigvuldigen met 80. Hoeveel is dat?

Mooie pc hebben we in ons hoofd, niet?
Beide theorien raken kant nog wal. Dat iets wel bestaat maar nog niet aangetoond kan worden, maakt het niet ineens tot waarheid. De geest is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Zolang dit nog niet is gedaan moet je het niet in je theorie verwerken. Dit maakt 'm meteen waardeloos. Verder is het al meerdere malen gezegt dat hersenen niet als een pc werken en de opslag capaciteit dan ook niet in bit(e) is uit te drukken. Daarnaast heb je ook nog een heleboel aannames gedaan.
"Meep meep meep." Beaker
hjns25

Verder is het al meerdere malen gezegt dat hersenen niet als een pc werken en de opslag capaciteit dan ook niet in bit(e) is uit te drukken. Daarnaast heb je ook nog een heleboel aannames gedaan.

Klopt. Maar het is toch een leuk gedachtenexperiment. Hoeveel computers zouden trouwens een gedachtenexperiment kunnen doen?
---- Correct me if I am wrong! ----
Benm

Verder is het al meerdere malen gezegt dat hersenen niet als een pc werken en de opslag capaciteit dan ook niet in bit(e) is uit te drukken.  
Iedere hoeveelheid informatie is wel terug te brengen tot een verzameling informatie-elementen. Die elementen kunnen echter wel fuzzy zijn, zodat exact reduceren naar een aantal discrete waardes nogal lastig is, maar het lijkt me best mogelijk er een getal in bytes aan te koppelen... mits je maar heel exact definieert hoe 'goed' recollectie van het een of andere moet zijn.

Dat maakt het meteen complex om te bewijzen of ontkrachten dat -alles- op een of andere manier onthouden wordt. Telt een ietwat vaag beeld van een situatie als onthouden, of vereis je bijvoorbeeld dat iemand die een jaar geleden door een straat liep de kentekenplaten van iedere auto in die straat nog weet?

Overigens lijkt me duidelijk dan in essentie de geheugencapaciteit van het brein beperkt is, puur van wegen fysische en daarmee informatietechnische limieten. Of je het in een leven 'vol' krijg is een heel andere kwestie.
Die kon geloof ik zeggen welke dag bijvoorbeeld 25 mei 1970 was en dergelijke...  
Is iets dat wij allemaal kunnen, alleen zullen de meeste mensen er tamelijk lang over doen. Als je weet dat het vandaag dinsdag 6 maart 2007 is, kun je het op een kladje zo terugrekenen als je maar weet wanneer schrikkeljaren vallen (en dat is een logische indeling). Bijzondere gevallen doen het hoogstens razendsnel en zonder kladje [rr]
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Wouter_Masselink

Bijzondere gevallen doen het hoogstens razendsnel en zonder kladje [rr]

Dan kom je bij rainman tafarelen en andere savanten uit.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Menselijke anatomie en fysiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!