Naar wat ik in de afgelopen jaren heb gezien denk ik dat het niet ligt in welke mate iemand autistisch is maar dat de een het wel doet en de ander niet. Zelf denk ik dat het ligt aan de mate van ontwikkeling van het desbetreffende hersengebied dat het motorische gedeelte aanstuurt.
Het heeft iets met de hersenen te maken. Maar ofdat het nu zo is dat een specifiek hersengebied beter ontwikkelt raakt of dat de afstemming tussen verschillende hersengebieden verbetert daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Wat albert davinci zegt over de fijne motoriek is heel herkenbaar. Met de ene activiteit kan ze het wel, de andere totaal niet. Zou het dysharmonisch ontwikkelingsprofiel daarmee te maken kunnen hebben ?
Ongetwijfeld. Ik geloof sterk in de extreme male brain hypothese. Het meest fascinerende vind ik hoe een autistisch iemand bepaalde vaardigheden (motorisch, verbaal en sociaal) alsnog kan aanleren, bij de één wat beter dan bij de ander.
Ik ben er van overtuigd dat het begrip van autisme nog in haar kinderschoenen staat en dat er bij een optimale begeleiding voor veel autistische mensen (ik heb het over de brede groep, ook asperger) een normaal leven mogelijk is wanneer ze volwassen zijn.
Als ik zie hoe alles functioneert bij mijn dochtertje, sprongen in de ontwikkeling maken van een op andere dag en daarbij stukken overslaan ( van zitten naar rennen met 10 maanden !) zo zou dat natuurlijk ook kunnen zijn met het motorische gedeelte dat er als het ware "stappen" worden overgeslagen in de ontwikkeling.
Ik raad je aan om voor zo ver dat mogelijk is zo veel mogelijk met haar te spelen en een deel van die spelactiviteiten als motorische oefening (op haar niveau) te gebruiken; bal overgooien, tennis, badminton, tafeltennis, touwtje springen. Hoe meer ze dat soort motorische oefeningen doet hoe meer de hersenen gestimuleerd worden wat de ontwikkeling zeker geen kwaad zal doen. Als het een leuke activiteit is dan is dat ook geen opgave voor haar. Zolang het kind maar niet beoordeelt wordt op de prestaties maar gewoon leuk bezig is. Zoals je zelf zegt, de ontwikkeling gaat anders dan bij niet-autistische mensen. Bij niet-autistische mensen gaat de ontwikkeling geleidelijk, bij autistische mensen gaat de ontwikkeling ogenschijnlijk veel meer met sprongen. Blijven investeren met veel geduld en begrip en de vooruitgang zal wel komen.
Leren spelen is zoiezo één van de meest fundamentele basisbeginselen om te leren communiceren is mij opgevallen, mogelijk omdat spelen een vorm van communicatie is die zeer laagdrempelig en plezant is.
Ben er nu wel achter dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt!
Dan heb je het belangrijkste al ingezien