\(\vec{F}=m\cdot\vec{a}\)
\(\vec{\tau}=I\cdot\vec{\alpha}\)
Zo is een (voorwerp met) grote massa moeilijk vooruit te bewegen, en is een (voorwerp met) groot traagheidsmoment moeilijk te roteren.
Moderator: physicalattraction
Je wordt in de war gebracht door het feit dat een cilinder waarin je een gat boort een lagere traagheid moet hebben. Het beeld van een cilinder die een lagere traagheid krijgt door er een gat in te boren is hier echter niet aan de orde.Cycloon schreef:Ik zag dit net in een voorbereiding staan voor een labo fysica:
Moet in die formule geen - staan? Of mis ik iets?Zo wordt bv. het theoretische traagheidsmoment van een homogene schijf of cilinder met straal R1 en massa M en met een centrale cirkelvormige opening met straal R2, rondom een as door het centrum en loodrecht op het grondvlak, gegeven door volgende formule:\( I=\frac{1}{2}M(R^{2}_{1}+R^{2}_{2})\)
Zo had ik het nog niet bekekenBert schreef:Je wordt in de war gebracht door het feit dat een cilinder waarin je een gat boort een lagere traagheid moet hebben. Het beeld van een cilinder die een lagere traagheid krijgt door er een gat in te boren is hier echter niet aan de orde.Cycloon schreef:Ik zag dit net in een voorbereiding staan voor een labo fysica:
Moet in die formule geen - staan? Of mis ik iets?Zo wordt bv. het theoretische traagheidsmoment van een homogene schijf of cilinder met straal R1 en massa M en met een centrale cirkelvormige opening met straal R2, rondom een as door het centrum en loodrecht op het grondvlak, gegeven door volgende formule:\( I=\frac{1}{2}M(R^{2}_{1}+R^{2}_{2})\)
Dat je moet optellen en niet aftrekken kun je ook intuitief wel in te zien. Stel dat je twee cilinders hebt van hetzelfde materiaal met dezelfde massa (M) en dezelfde buitenstraal R1. In de eerste cilinder zit een gat (met straal R2) maar in de tweede cilinder niet. Uit het feit dat de ze toch dezelfde massa hebben kun je concluderen dat de holle cilinder langer moet zijn dan de massieve cilinder anders kan hij niet dezelfde massa hebben). Bij de holle cilinder zit de massa dus meer "aan de buitenkant" dan bij de massieve cilinder. Bijgevolg is het traagheidsmoment van de holle cilinder groter.