Als je je auto uit de versnelling haalt en laat uitrollen dan moet de motor toch aan de praat gehouden worden en verbruikt hij dus brandstof. Bij afremmen op de motor (althans bij modernere auto's) wordt de brandstoftoevoer afgesneden. Het is dus doorgaans voordeliger om de auto in de versnelling te laten staan, het liefst zo hoog mogelijk want dan kom je het verst, maar de situatie moet dat wel toelaten.
Hier krijg ik toch zo mijn twijfels.
scenario 1:
Ik nader een kruispunt op 500 m. Ik laat mijn moderne auto uitbollen van 100 km/h naar bijv 30 km/h. Dan draait hij tijdens het uitbollen bijvoorbeeld 30 seconden stationair (ca 500 m, 30 seconden verbruik laag).
scenario 2:
Ik nader een kruispunt op 500 m. Ik rij nog 10 seconden door met de voet op het gas (ca 280 m 10 sec vol verbruik), en rem daarna 10 seconden op de motor af tot 30 km/h.(ca 220 m 10 sec verbruik 0)
Bovenstaande bewegingen zijn voor mijn gevoel reële bewegingen voor uitbollen c.q. remmen op een motor in hoge versnelling.
Iemand mag mij de bewering dat scenario 2 gunstiger is met reële cijfers voorrekenen voordat ik dit wens te geloven.
(We laten even in het midden of bij scenario 2 de auto 10 seconden langer stationair staat te draaien bij bijv. een stoplicht, anders kunnen we uren door o.h.-en).