Puzzel Puzzels
Hanna
Artikelen: 0

Re: Autisme

Wat is echter beter; de wijze van denken van een hoogbegaafde ASer of de wijze van denken van een hoogbegaafde niet-ASer. Mijn mening is dat geen van beiden beter is en dat het elkaar aanvult.
Hé dit is een vraag dat ik een tijd geleden aan mensen die lid zijn van de mensa,

vroeg, ook waar ligt de grens tussen een hb of hb -Asser, soms trekken de symtomen op elkaar...

Nu als kind werd ik niet bbegrepen. Door de dyslexie erbij werd ik helemaal niet begrepen, ik kon heel goed logisch nadenken maar liet me iets schrijven en ik deed het fout of kon weer niet op het woord komen door de woordvindingsmoeilijkheden. Zeer frustrerend. Je ziet het voor je maar kan het niet verwoorden.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Henriette

Mensen met hoog performaal IQ zijn vaak beelddenkers... ik vermoed ook veel (of alle?) ASsers. Heb veel HBers en mensaleden in mijn kennissen- en vriendenkring. En daarvan hebben er ook idd nogal wat auti-trekjes. Deels door denken in beelden, deels doordat men (vooral bij heel hoge IQ's) weinig aansluiting vindt bij mensen om zich heen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

merijn

aan albert davinci: omdat er in mijn familie mensen zijn waar het aspergersyndroom is vastgesteld heb ik besloten om mijn profielwerkstuk over dit te schriiven. vooral de oorzaak (waar het fout gaat in de hersenen) van het syndroom is waar ik in geinteresseerd ben. en ik heb stukjes van jou op dit forum gelezen en kwam er achter dat wel weet waar je het over hebt. daarom wilde ik vragen of jij daar meer van weet of dat jij misschien bepaalde links of boeken weet waar je hier meer over kan vinden want op het internet is heel weing te vinden. alvast bedankt, merijn
Mrtn

Onder elke post zul je een knop vinden waarmee je elkaar PB's (persoonlijke berichten) kan sturen. Het lijkt me handig dat in dit geval te doen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
albert davinci

aan albert davinci: omdat er in mijn familie mensen zijn waar het aspergersyndroom is vastgesteld heb ik besloten om mijn profielwerkstuk over dit te schriiven. vooral de oorzaak (waar het fout gaat in de hersenen) van het syndroom is waar ik in geinteresseerd ben. en ik heb stukjes van jou op dit forum gelezen en kwam er achter dat wel weet waar je het over hebt. daarom wilde ik vragen of jij daar meer van weet of dat jij misschien bepaalde links of boeken weet waar je hier meer over kan vinden want op het internet is heel weing te vinden. alvast bedankt, merijn
Ik lees dit nu pas.

Als je nog op dit forum komt laat het dan even weten, dan zal ik een PB'tje sturen.
Gijs

noortje schreef:Ik leef niet in amerika en amerika is niet echt mijn voorbeeld.

In belgie is het een scheldwoord met betrekking tot mensen die zeer eng leven. zich richten op 1 bepaald ding en zich niets aantrekken wat er rond hun gebeurd.

Hem dan maar even de woordenboek erbij gehaald om de echte betekenis te kennen: type mens dat vooral technisch ontwikkeld is en achterblijft op het sociale, emotionele en motorische vlak.

Er zijn zeker wat autisten die naar ons toe sociaal achter staan, maar in andere omgevingen weer niet. Emotioneel ligt het moeilijker, omdat dat vaak zeer persoonsgebonden is. Ik ken een autistisch jongetje dat in zo veel opgaat met zeer veel emoties en ook zijn emoties laat zien. Aan de andere kant heb je natuurlijk autisten die dat niet hebben. Motorische vlak: op zich zit daar bij hen net het probleem, dus daar hebben ze geen problemen, tenzij er ook nog wat anders is.

Ze zijn zekr niet vooral technisch gericht. Je hebt wiskundige wonders ertussen of halve virtuosen.

het woord nerd kan je dan ergens zien als een vb van sommige autisten. Ik persoonlijk blijf het gewoon raar vinden dat je het gebruikt, omdat het in onze streken wel een scheldwoord is. En autisten zijn zeer grote groep mensen met zeer verschillende kenmerken. Je kan het niet echt zoals een syndroom in een hokje plaatsen
wat heeft nerd nou weer met motoriek te maken het is toch alleen sociaal dacht ik?
Hanna

Ik denk dat je compensatiegedrag en ontwikkelen niet mag verwarren met genezen.

Autisme is heel breed er wordt hier gepraat over uiterlijke symtomen. Die kunnen door tijd, ontwikkeling, inzicht, redeneren, bewustzijn etc gecompenseert worden, dit is aangeleerd.

autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis, het zit in alles verweven...

Ik kan heel goed compenseren en leer dit steeds beter te doen, door nieuwe inzichten, als ik genoeg tijd heb om alles te plaatsen. Door heel bewust te zijn van alles en constant na te denken... En toch komt dat autisme op tijd en stond dingen verbrodden. Op die momenten besef je het vaak niet. Eigenlijk vecht je er heel de dag tegen. Het proberen voor zijn.

Zelf al leer je constant een rol te spelen, je aan te passen aan wat er verwacht word, het detaildenken, het bijna niet kunnen filteren van zoveel prikkels, bepaalde over of ondergevoeligheden, patronen die bij mensen die goed kunnen compenseren niet meer zodanig opvallen als patronen, het niet goed kunnen relativeren omdat je verward bent en een grote onrust ervaart totdat je rust hebt omdat je het antwoord zwart/wit hebt gevonden, het manueel verwerken, de grote onzekerheid bij sosiale toestanden, het niet kunnen inschatten van anderen hun bedoelingen, niet laten opvallen dat je heel bewust bent van oogcontact, etc...

Is geen genezing, wel een ontwikkeling... Iedereen ontwikkeld zelf de zwaarste kernautist...
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'
Herodotus

Of je autist bent, down-syndroom hebt of wat dan ook ( iedereen mankeert wel wat , we zijn geen robots), wat ik belangrijk vind is hoe onze samenleving stigmatiserend met groepen mensen omgaat. In Nederland heerst momenteel de kwalijke tendens groepen mensen van elkaar te willen scheiden en te isoleren ( bejaarden, mongolen, immigranten). In mijn ogen een teken van een afglijdende maatschappij. Het is namelijk allemaal op angst gebaseerd.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
sylvia

als iemand een ""informatievwerkinsstoornis "" heeft, linkt dat meteen dan aan autisme? ook al diegene maar twee kenmerken vertoont?
albert davinci

als iemand een ""informatievwerkinsstoornis "" heeft, linkt dat meteen dan aan autisme? ook al diegene maar twee kenmerken vertoont?
Nee.

Ik kan geen uitspraak doen over informatieverwerkingsstoornissen; ik weet niet precies wie deze term gebruiken in welke context, dat is meer Windsurfer zijn terrein.

Om de diagnose autisme te krijgen moet je een aantal symptomen hebben uit een aantal categorieën, volgens de DSM IV:
DSM definition. Deze quoot komt uit Wikipedia, ik kan de cijfers niet goed overnemen dus klik even op de link die ik onderaan geef en zoek het daar nog even op.

Autism is defined in section 299.00 of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) as:

1 A total of six (or more) items from (1), (2) and (3), with at least two from (1), and one each from (2) and (3):

1. qualitative impairment in social interaction, as manifested by at least two of the following:

marked impairment in the use of multiple nonverbal behaviors such as eye-to-eye gaze, facial expression, body postures, and gestures to regulate social interaction

failure to develop peer relationships appropriate to developmental level

a lack of spontaneous seeking to share enjoyment, interests, or achievements with other people (e.g., by a lack of showing, bringing, or pointing out objects of interest)

lack of social or emotional reciprocity

2. qualitative impairments in communication as manifested by at least one of the following:

delay in, or total lack of, the development of spoken language (not accompanied by an attempt to compensate through alternative modes of communication such as gesture or mime)

in individuals with adequate speech, marked impairment in the ability to initiate or sustain a conversation with others

stereotyped and repetitive use of language or idiosyncratic language

lack of varied, spontaneous make-believe play or social imitative play appropriate to developmental level

3. restricted repetitive and stereotyped patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least one of the following:

encompassing preoccupation with one or more stereotyped and restricted patterns of interest that is abnormal either in intensity or focus

apparently inflexible adherence to specific, nonfunctional routines or rituals

stereotyped and repetitive motor mannerisms (e.g., hand or finger flapping or twisting, or complex whole-body movements)

persistent preoccupation with parts of objects

2 Delays or abnormal functioning in at least one of the following areas, with onset prior to age 3 years:

social interaction

language as used in social communication

symbolic or imaginative play.

3 The disturbance is not better accounted for by Rett's Disorder or Childhood Disintegrative Disorder.

These are rules of thumb and may not necessarily apply to all diagnosed autistics.

Bedenk hierbij dat dit slechts een hulpmiddel is om te kunnen categoriseren, elke autistische persoon is heel anders en er zijn veel varianten van autisme.

In
Of je autist bent, down-syndroom hebt of wat dan ook ( iedereen mankeert wel wat , we zijn geen robots), wat ik belangrijk vind is hoe onze samenleving stigmatiserend met groepen mensen omgaat. In Nederland heerst momenteel de kwalijke tendens groepen mensen van elkaar te willen scheiden en te isoleren ( bejaarden, mongolen, immigranten). In mijn ogen een teken van een afglijdende maatschappij. Het is namelijk allemaal op angst gebaseerd.
Ik weet niet ofdat het van deze tijd is (ik kan niet oordelen over hoet het 'vroeger' was) maar ik ben het met je eens dat het prettig zou zijn als wij mensen het meer van iemand zouden aanvaarden wanneer hij/zij wat anders is.

Klagen over een afglijdende maatschappij is niet constructief (de mensen naar wie dit toe gericht is zullen echt niet ontvankelijker worden voor jouw kritiek wanneer je naar hen klaagt), zelf het goede voorbeeld geven wel. Ik stel voor dat iedereen die het met mij eens is gewoon zelf het goede voorbeeld geeft.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Ann

wat ik tegenwoordig zie, dat als iemand even iets anders is dan normaal,

(dus afwijkt van de norm die de maatschappij stelt)

veel mensen in een isolement raken, dus in bijzonder : autisten adhd, allcohtonen,. en noem maar op.

maar ook de groep personen die ondanks hun beperkingen(zie hierboven) toch regulier onderwijs volgen best vaak in hokjes wordt geplaats.

ik vindt daarom dat de maatschappij tegenwoordig verder moet kijken dan de norm, want ook van mensen kun je leren als ze misschien in de ogen van de medemens ""anders zijn"
roosje

ik heb zelf pdd-nos en ik funcioneer best goed. ik vertel mensen meestal niet dat ik een autistische aandoening heb omdat de meeste mensen een verkeert beeld van autisme hebben.

op dit forum wordt er nogal gediscuseerd over of het te genezen is, naar mijn weten is het niet te genezen maar nog belangerijker weet ik niet of ik het wel zou willen genezen omdat het z'n groot deel van mij is.ik zou niet weten wie ik zou zijn als ik wordt genezen.

groetjes roosje
albert davinci

Op dit forum wordt er nogal gediscusieerd over of het te genezen is
Dat heb je verkeerd begrepen. Er is over gediscusieerd ofdat het voor een deel van de kinderen die een lichte vorm van deze stoornis hebben mogelijk is om zich volledig normaal te ontwikkelen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
maar

Dag Roosje,

Het is bekend dat mensen met PDD-NOS goed kunnen funtioneren,

maar het blijft altijd lastig om zo goed te funtioneren dat het niet opvalt.

Het valt me wel op dat sommige mensen beweren dat ze hier vanaf kunnen komen,

zou graag willen weten hoe dat moet. :wink:

groeten Maar

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

roosje

maar schreef:Dag Roosje,

Het is bekend dat mensen met PDD-NOS goed kunnen funtioneren,

maar het blijft altijd lastig om zo goed te funtioneren dat het niet opvalt.

Het valt me wel op dat sommige mensen beweren dat ze hier vanaf kunnen komen,

zou graag willen weten hoe dat moet. :wink:

groeten Maar
het kan niet en de gene die van wel beweert heeft het mis (naar mijn mening)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!