Puzzel Puzzels
Gurdebeke
Artikelen: 0

Re: [Studiekeuze] Fysica

ik doe fysica in gent en daar zitten wij vaak samen met de richting wiskunde, voor vakken als analyse en lineaire algebra

het gevolg daarvan is dat je deze vakken, en zeker geldt dat voor analyse, zeer uitvoerig leert. Soms goor je dan ook wel zeggen dat je 'te veel' ziet of 'meer dan nodig' om verder te gaan in fysica. Ik denk echter dat het een goede basis is (voor zowel studiemethode als vakkennis). Als je dan vergelijkt met ander universiteiten (ik heb dat gedaan met Leuven) dan merk je de verschillen wel.

De vakken in leuven zagen er eigenlijk wat aantrekkelijker uit en ook de cursussen waren dat soms.

Nuja, overal zal er wel iets dwars zitten!

Indien je je keuze nog moet maken: vergelijk gewoon genoeg.

Oja, ga er vooral ook niet van uit dat alles duidelijk zal worden van bij het begin...
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

jhnbk

TUD, is dat delft?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Morzon

TUD staat voor Technische Universiteit Delft
Phys

ja
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Jekke

Gurdebeke schreef:ik doe fysica in gent en daar zitten wij vaak samen met de richting wiskunde, voor vakken als analyse en lineaire algebra

het gevolg daarvan is dat je deze vakken, en zeker geldt dat voor analyse, zeer uitvoerig leert. Soms goor je dan ook wel zeggen dat je 'te veel' ziet of 'meer dan nodig' om verder te gaan in fysica. Ik denk echter dat het een goede basis is (voor zowel studiemethode als vakkennis). Als je dan vergelijkt met ander universiteiten (ik heb dat gedaan met Leuven) dan merk je de verschillen wel.

De vakken in leuven zagen er eigenlijk wat aantrekkelijker uit en ook de cursussen waren dat soms.

Nuja, overal zal er wel iets dwars zitten!
in leuven zit je ook samen met wiskunde voor analyse en algebra hoor
Rov

In het eerste semester zelfs ook nog voor fysica en programmeren.
Phys

In Utrecht zit je ook samen met wiskunde voor Lineaire Algebra en Infinitesimaalrekening (oftewel calculus).

- Niels Bohr -
blaurens

Phys schreef: 

Je moet wel veel discipline hebben, heb ik gemerkt. Ik hoorde op meeloopdagen en dergelijke altijd dat het niet zozeer te maken heeft met intelligentie, maar veel meer van je motivatie afhangt. Ik dacht altijd bij mezelf: ja ja, die motivatie komt vanzelf wel bij boeiende stof. Maar het blijft toch studie, en er zijn altijd leukere dingen te bedenken. Dus besef wel dat het een tijdrovende studie is, zeker vergeleken met vrienden met andere studies.
Hoeveel tijd steek je dan dagelijks in je studies?

Ik denk trouwens ook dat het bij alle wetenschappelijke richtingen wel vrij druk is qua studeren etc., of vergis ik mij daarin?
gast004

Nee, je vergist je niet. Je hebt inderdaad behoorlijk veel les en dan nog eens al die practica, werkcolleges, ... die je ook moet voorbereiden, naast de lessen bijhouden. Maar als je het graag doet, valt dat best wel mee :) .
Gurdebeke

In het eerste semester zelfs ook nog voor fysica en programmeren.
aah wist ik niet :wink:

maar vinden jullie dat persoonlijk een voordeel?
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler
Jekke

Nee, je vergist je niet. Je hebt inderdaad behoorlijk veel les en dan nog eens al die practica, werkcolleges, ... die je ook moet voorbereiden, naast de lessen bijhouden. Maar als je het graag doet, valt dat best wel mee   :) .

Er zal in alle richtingen wel veel werk zijn. Als ik zeg dat er veel 'les' is in de wetenschappijleke richtingen, dan bedoel ik alles te samen (colleges + practica + werkzittingen). In de niet beta richtingen heeft men ook veel colleges. Zij moeten wel veel minder naar werkzittingen ed, maar dat wordt gecompenseerd door doorgaans dikkere cursussen en bijgevolg dus veel meer leeswerk (hoewel dat moeilijk te vergelijken is natuurlijk omdat een beta cursus vol met formules staat). Ik geef toe dat het wat zwaarder is als je 8u per dag 'les' hebt gehad en dan moet je savonds nog achter je boeken kruipen. Maar je moet het nu ook niet laten overkomen alsof een wetenschapsstudent dubbel zo veel werk heeft, dat zou niet mogelijk zijn.
Phys

Niet dubbel nee, maar overduidelijk wel méér. Dat merk ik iedere dag weer.

Zo is het op de middelbare school ook: er gaat meer tijd zitten in een N&T-profiel dan C&M.

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

gast004

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd :) ! Als je unief doet, ben je er zéker van dat je wel zal moeten werken. Ik heb toch niet vergeleken met andere richtingen? Het ís wel zo dat je veel les, practica, werkcolleges, ... hebt in de wetenschappelijke richtingen. Ik heb echter nergens gezegd dat je dubbel zoveel werk hebt!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!