Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Cerium
Artikelen: 0
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 21:10

[ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Hallo,

Op de volgende figuur wordt er door mijn cursus beweerd dat de astap op buiging belast zal worden, en wel zo :

Afbeelding

Maar hoe kan dit nu? En waarom wordt de grootte van het moment berekend zoals het berekend wordt? Als de astap in een boring geschoven wordt zit het toch volledig ingeklemd. Ik zie echt niet in dat zo een astap dan nog door zou breken.

Misschien wel aan de rand, dus waar de boring eindigt, maar dit is hier duidelijk niet de bedoeling. Kan iemand hier een uitleg aan geven?

Bedankt

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Bert
Artikelen: 0
Berichten: 718
Lid geworden op: za 10 apr 2004, 11:39

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Zwenktappen worden doorgaans opgevangen in bollagers.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

euh, lijkt me vrij logisch, het "inklemmoment", het moment in de doorsnede nét links van de boring, is het grootste moment in de tap, en het is gelijk aan de kraht maal de lastarm
???
Gebruikersavatar
Cerium
Artikelen: 0
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 21:10

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Maar het is het linker-gedeelte dat ingeklemd is. Normaal stopt de sterkteberekening toch tot aan het punt waar de as in de boring verwijnt. Of niet?

De astap (lengte l) wordt volgens de cursus belast met een moment met als grote de helft van de lengte van de astap maal de resultante van de vlaktedruk.
Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Cerium schreef:Maar het is het linker-gedeelte dat ingeklemd is. Normaal stopt de sterkteberekening toch tot aan het punt waar de as in de boring verwijnt. Of niet?

De astap (lengte l) wordt volgens de cursus belast met een moment met als grote de helft van de lengte van de astap maal de resultante van de vlaktedruk.
idd, maar met de derde wet van newton weet je dat het moment die de balk op de astap uitoefent even groot is als de momenten van de astap op de balk.
???
Gebruikersavatar
Cerium
Artikelen: 0
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 21:10

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Ah, natuurlijk. Nu zie ik het. De F die op de figuur aangegeven staat is de reactiekracht van de boring. Maar stel nu eens dat er op die as een neerwaarts gerichte verticale kracht werkt. Dan zal die tov de boring toch een moment veroorzaken in wijzerzin.

In dit geval staat de reactiekracht F dan al onmiddelijk correct getekend. En deze zal zoals ze getekend staat toch ook een moment veroorzaken in wijzerzin. En dit zou toch in tegenwijzerzin moeten zijn?

Het verticaal evenwicht is in orde, maar het momentenevenwicht toch niet? Waar zit mijn fout?

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Gebruikersavatar
rodeo.be
Artikelen: 0
Berichten: 647
Lid geworden op: do 10 feb 2005, 20:37

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Zoals het nu getekend is kan die astap slechts een zeer klein moment opnemen, met name
\(\frac{F l}{2}\)
, terwijl he tveel groter zou kunnen zijn.

Ik denk dat het ligt aan het feit dat die astap aan beide zijden van de as zit. Als je in zo'n situatie zit kan je het moment opnemen gewoon door een verticale kracht in de oplegpunten (cfr. opgelegde balk op twee steunpunten).
???

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!