En aan Math-E-Mad-X: lees eens iets over de EPR-paradox
Ik weet heus wel wat de EPR-paradox is hoor. Hierbij gaat het nou juist over het verschil tussen quantummechanische informatie en klassieke informatie.
Ik heb 2 deeltjes met tegengestelde spin. Ik stuur het ene deeltje een lichtjaar ver weg. Nu meet ik de spin van het andere deeltje. Dit blijkt bijv. 'up' te zijn. Nu zal het eerste deeltje automatisch spin 'down' aannemen. Dit gebeurt in nul seconden dus de 'informatie' die zegt dat het eerste deeltje de 'down' toestand aan moet nemen gaat idd oneindig snel.
Maar nu komt de crux: Een waarnemer bij het eerste deeltje heeft hier helemaal niets aan! Hij heeft geen flauw idee welk resultaat er uit mijn meting gekomen is. Wanneer deze waarnemer de spin van zijn deeltje meet zal hij spin 'down' vinden omdat ik 'up' gevonden heb, echter ik zou net zo goed 'down' kunnen hebben gemeten, dat weet hij niet. Voor hem is het gewoon alsof hij een willekeurige meting doet en toevallig vind hij 'up'. Hij zou eerst moeten weten wat het resultaat van mijn meting was, voordat hij iets aan deze quantummechanische informatie heeft. Maar dan moet ik hem eerst mijn meetresultaten sturen, wat natuurlijk weer langzamer dan het licht gaat. Waardoor de informatie bij hem alsnog pas na een jaar aankomt... Quantummechanische informatie wordt dus pas bruikbaar als je ook klassieke informatie meestuurt.
Wat is nou de moraal van dit verhaal? Het feit dat quantummechanische informatie sneller dan licht gaat kan nooit leiden tot inconsistenties met relativiteitstheorie. Informatie heeft in QM een andere betekenis dan in SRT. Helaas hebben we deze 2 dingen dezelfde naam gegeven ('informatie') waardoor het lijkt alsof de 2 theorien in tegenspraak zijn.
Vergeet niet dat natuurkunde altijd experimenteel geverifieerd moet worden. En aangezien er geen enkel quantummechanisch experiment is dat tot een tegenspraak in SRT leidt, zijn de twee theorien gewoon consistent. En daarmee bedoel ik dit: we bedenken een experiment en beredeneren zowel met SRT als met QM wat er als resultaat uit moet komen. Als de twee theorien een verschillende uitkomst voorspellen zijn ze inconsistent.
Gelukkig is dit bij de EPR-paradox niet het geval.