Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
trudo
Artikelen: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 18:42

natuurkrachten

ik las over de 4 fundamentele natuurkrachten en ik vraag me af

zou het kunnen dat

de sterke kernkracht niets anders is dan zwaartekracht en

de zwakke kernkracht elektromagnetische kracht

dat zwaartekracht de elektromagnetische kracht tegenwerkt en zo de protonen bijeenhoudt

dus dat de neutronen zorgen voor extra massa en zo de kern bijeenhoudt

of is het ingewikkelder dan dat?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: natuurkrachten

Het is veeel ingewikkelder dan dat. De sterke kernkracht is zeker niet de zwaartekracht. De sterke kernkracht is ongelooflijk veel krachtiger en werkt met kleur i.p.v. massa. De elektromagnetische kracht is ook iets volledig anders dan de zwakke kernkracht. EM zorgt voor aantrekking en afstoting tussen ladingen, het enige wat de zwakke kernkracht doet is het veranderen van de smaak van deeltjes en ze uit elkaar doen vallen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentele_natuurkracht
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

trudo
Artikelen: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 18:42

Re: natuurkrachten

wat bedoel je met kleur en smaak van deeltjes?
Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: natuurkrachten

Kleur en smaak van deeltjes zijn eigenschappen van deeltjes, net zoals massa en lading. De wetenschappers hadden geen namen meer, daarom namen ze die namen, die deeltjes hebben natuurlijk zelf geen kleur of smaak, eigenlijk kan je je er niets concreet bij voorstellen. Kleur beïnvloedt de sterke kernkracht ongeveer zoals massa voor zwaartekracht zorgt de lading voor de elektromagnetische kracht. Qua smaak ligt het iets ingewikkelder, maar daar zijn mijn collega's op het forum hiervoor. Over naar iemand die verstand van de zaken heeft.
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: natuurkrachten

trudo schreef:ik las over de 4 fundamentele natuurkrachten en ik vraag me af

zou het kunnen dat  

de sterke kernkracht niets anders is dan zwaartekracht en

de zwakke kernkracht elektromagnetische kracht

dat zwaartekracht de elektromagnetische kracht tegenwerkt en zo de protonen bijeenhoudt

dus dat de neutronen zorgen voor extra massa en zo de kern bijeenhoudt

of is het ingewikkelder dan dat?
Wat allemaal al niet kan. Je idee is al es eerder geopperd, door Kaluza en Klein, maar dan voor het elektromagnetisme en zwaartekracht; die andere 2 krachten waren toen nog niet bekend. De ART stelt dat zwaartekracht gekromde ruimte-tijd is, en de kromming van een algemeen wiskundig oppervlak ( in dit geval dus de ruimte-tijd; zo'n oppervlak wordt algemener een varieteit of manifold genoemd ) wordt beschreven door de zogeheten metriek. Die metriek is dus een soort vervanger van de klassieke zwaartekrachtspotentiaal van Newton.

Een elektromagnetisch veld kun je zien als het gevolg van 1 bepaalde vectorpotentiaal, meestal A genoemd. Kaluza en Klein voegden een extra dimensie aan de ruimte-tijd toe ( en dus ook aan de metriek ) en bouwden die vectorpotentiaal in die metriek. Op die manier zou elektromagnetisme een vorm van zwaartekracht zijn, alleen heb je daarvoor dus wel een extra dimensie nodig. Hier rollen hele verrassende vergelijkingen uit, als je de gangbare manier van veldvergelijkingen afleiden op dit idee toepast.
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: natuurkrachten

Dit is de heilige graal van elke fundamentele wetenschapper, de unified theory, millenium theory, string theory, de theorie die uiteindelijk alle krachten aan elkaar gelijk stelt.

Nou meen ik dat de zwakke, sterke en EM kracht al aan elkaar gekoppeld is, maar dat gravitatie kracht er nog niet bij hoort. Al weet ik niet hoe de zwakke en sterke kernkracht nu gelijk zijn aan de EM kracht, dat heb ik ook maar van hore-zegge.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: natuurkrachten

DePurpereWolf schreef:Dit is de heilige graal van elke fundamentele wetenschapper, de unified theory, millenium theory, string theory, de theorie die uiteindelijk alle krachten aan elkaar gelijk stelt.

Nou meen ik dat de zwakke, sterke en EM kracht al aan elkaar gekoppeld is, maar dat gravitatie kracht er nog niet bij hoort. Al weet ik niet hoe de zwakke en sterke kernkracht nu gelijk zijn aan de EM kracht, dat heb ik ook maar van hore-zegge.
Wel ja, gelijk het is te zeggen. Ze zijn gelijk bij hoge energieën. De deeltjes worden dan beschreven volgens de symmetriegroep SU(3) SU(2) U(1), wat betekent dat de deeltjes die in deze groep zitten equivalent zijn. Ze worden via de symmetriegroep in mekaar omgezet. SU(3) beschrijft de 8 ijkbosonen van quantumchromodynamica, SU(2) de 3 bosonen van de zwakke wisselwerking en U(1) het (massaloze) foton. Bij hoge energieën zijn al deze deeltjes dus equivalent en zijn alle krachten dus geünificeerd. Echter bij lage energieën wordt de symmetrie tussen de groepen spontaan gebroken, zodat ze zich bij lage energieën totaal verschillend manifesteren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!