Ik weet eigenlijk niet wat je hiermee precies wilt zeggen.
HeavenOnEarth schreef:O, nou dan licht ik het nog even toe. Geen probleem:
Jij definieerde het bovennatuurlijke als volgt:
3. Dat wat onze mogelijkheid tot kennisverwerving blijvend overstijgt.
Daar volgt dan toch uit dat als er iets bovennatuurlijks in een doosje zit dat we daar blijvend geen kennis over kunnen hebben?
Het beeld van een doosje is verkeerd. Er is niets te zien waaruit iets tevoorschijn komt. Er is iets wat 'inbreekt' in het natuurlijke. Het is onverwacht, niet te manipuleren, maar op zijn beurt wel manipulerend. Met andere woorden, we kunnen alleen ontvanger zijn van wat we waarnemen. HOE het werkt zullen we nooit te weten komen zolang wij gebonden blijven aan de natuur. Dat is de essentie van het bovennatuurlijke.
HeavenOnEarth schreef:En daar volgt toch, met een vergelijkbare vanzelfsprekendheid, uit dat we bijvoorbeeld ook niet kunnen stellen: God is almachtig?
Juist omdat we blijvend niet in staat zijn om kennis te verwerven over eigenschappen van een bovennatuurlijk wezen, kan zoiets niet.
Voor ons is wat van bovennatuurlijke oorsprong moet zijn, boven - onze - natuur, en dus niet onderhevig aan wat wij wel of niet daarover denken. Andersom is dit wel het geval. Fatima was een manifestatie welke ongevraagd optrad en mensen manipuleerde en natuurwetten terzijde schoof op ogenblikken dat het kennelijk nodig was. Zoiets zou je - op ons niveau - een vorm van almacht kunnnen noemen.
Dit soort dingen vallen natuurlijk wat minder op omdat religies vaak een compleet bovennatuurlijke leefwerelden verzinnen. Meer bovennatuurlijke wezens (engelen, demonen), bovennatuurlijke plaatsen (hemel en hel), bovennatuurlijke substanties (ziel), bovennatuurlijke doelen (verlossing) enz. Op deze manier ontstaat er een denksysteem dat intern tot op bepaalde hoogte consistent is: een logisch klinkend, afgerond verhaal. Het religieuze denksysteem kan echter niet beschouwd worden als een betrouwbare beschrijving van het metafysische (mocht dat bestaan), omdat we daar pertinent geen informatie over hebben.
Beschrijving van de werking van het metafysische is onmogelijk. Wel is het beschrijven van het metafysische als uitingsvorm in onze werkelijkheid mogelijk, d.i. in welke vorm het zich openbaart. Wat bij Fatima gebeurde zal in het verleden vaker zijn voorgekomen en hebben geleid tot religie. Als voorbeelden dienen ook Zeitoun en Lourdes genoemd te worden. Het is in aard bovennatuurlijk want niet behorend tot wat veronderstelt wordt normaal te zijn. Daarbij is het manipulerend, doordat het interactie aangaat met de toeschouwer die blijvende gedragsveranderingen kan vertonen.
Alle mogelijkheden die in 1917 bekend waren zijn onderzocht op geldigheid. Geen bleek stand te houden.
O, waar heb je dat gelezen? Als wetenschappelijke bronnen dat beweren ben ik erg benieuwd.
Ik ga af op de bevindingen gebaseerd op onderzoek gedaan door mensen die er niet op uit waren een leugen de wereld in te helpen. En het is hier waar je je weer gaat terugtrekken in je bastion van het niet willen aannemen want dit of dat of zus of zo. Daarmee discrediteer je al het reguliere onderzoek dat met betrekking tot dit gebeuren is verricht. De letterlijke tekst die door het Vaticaan is uitgegeven in 1930, ik heb daar een Engelse versie van, stelt, wat ingekort, het volgende:
'The solar phenomenon of the 13th of October 1917, described in the press of the time, was most marvellous and caused the greatest impression on those of the time, who had the happiness of witnessing it. This phenomenon, which no astronomical observatory registered and which therefore was not natural, was witnessed by persons of all categories and of all social classes, believers and unbelievers, journalists of the principal Portugese newspapers and even by persons some miles away. Facts which annul any explanation of collective illusion.'
Deze manifestatie strekte zich uit van mei tot en met oktober waarbij op elke dertiende van de maand contact werd gelegd. Eenmaal, in augustus, gebeurde dit niet omdat de kinderen door een politiecommandant in bewaring waren genomen in een poging 'een eind aan de hele vertoning te maken'. Ondanks hun afwezigheid was er op de bewuste plek toch sprake van vreemde verschijnselen die door bijna vijfentwintigduizend mensen werden waargenomen. Door de genomen maatregelen vond de uitgestelde ontmoeting een week later plaats, waarna de dertiende van iedere volgende maand weer werd aangehouden.
indien het buitenaardse wezentjes zijn geweest dan is het moeilijk te begrijpen waarom zij maanden zouden willen spenderen aan het ophangen van een religieuze hoax
En als het Maria was, is het dan niet vreemd dat ze niet de honger in de wereld stopt maar wel de zon laat bewegen?
Wat wij zouden willen zien gebeuren als het werkelijk Maria is geweest, doet niet terzake. Wij kunnen het niet manipuleren. Het staat volkomen los van wat wij erover willen denken of wat het volgens ons zou moeten doen.
Er zijn bij Fatima teveel zaken tegelijkertijd opgetreden die een natuurlijke verklaring onmogelijk maken. Als je de verslagen grondig leest zul je wel begrijpen waarom.
Ik zou graag iets zien van wetenschappelijke onderzoeken, rapporten of boektitels die de alle natuurlijke oorzaken systematisch uitsluiten.
Dat is een manier om het gedane onderzoek te discrediteren. Zoekt en gij zult vinden. Misschien is het ook wel eens handig als jij een vervangend scenario zou kunnen schetsen waarbij je gebruik maakt van de technische mogelijkheden die toen voorhanden waren. Je zult er een harde dobber aan hebben. Massale toediening van hallucinerende middelen? Luchtballonnen? Vliegers? Spiegels? Tweedekkers? Een meteoor die op klaarlichte dag driemaal achter elkaar hetzelfde kunstje uithaalt en door de mensen wordt verward met de Zon? Succes!
Ik heb al rondgekeken op de site hieronder maar ik heb tot nu toe niets gezien dat me overtuigd. Is een site met kritische en neutrale links.
Ik ken deze site. Het spreekt vanzelf dat een atheist alles zal aangrijpen om elke zweem van het bovennatuurlijke te ridiculiseren. Het is een sterk gekleurde persoonlijke visie. Objectieve interpretatie kun je wel vergeten.
Ik moet je echter gelijk geven dat het niet zeker is dat hier ook daadwerkelijk sprake was van Maria.
Mooi! (Ik kan jou geruststellen: toen ik zei dat het Ron Brandsteder ook weleens kon zijn, maakte ik maar een grapje.)
Maar het was wel een bovennatuurlijke manifestatie.

De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.