Zie bijvoorbeeld ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_particle
weet iemand het antwoord hierop nu wel?ik schreef:Waarom kan een baan om een atoom alleen maar gehlewaardes van 2pi aan nemen, ik snap dat het electron dan weer precies begint waar hij begon. op de zelfde hoogte enzo.
maar hoezo moet dat?
Als zo'n electron alleen in een baan zit kan hij toch net zo goed lekker zijn gang gaan?
Kun jij een kracht bedenken die hieraan voldoet? Potentiaal en kracht zijn aan elkaar gekoppeld.evilbu schreef:Bart, ik denk niet dat ik dat bedoel
jij zegt een vrij deeltje, als er geen potentiaal is , dus potentiaal nul
maar het deeltje dat ik voor ogen heb is niet vrij en wel degelijk onder invloed van een kracht, maar die isd niet van een potentiaal afleidbaar
1. binas of ( heel simpel google gebruik wiki <naam> en je krijgt 100% je wetenschapelijke notitie terug)fysicusje in spe schreef:Ik ben nog maar aan les 1, maar toch zit ik met een paar vragen.
1. De constante van Planck komt in vele formules voor, maar wat duidt deze precies aan? En wat is de eenheid?
2. Wat gebeurt er precies bij het dubbele spleet experiment?
[/list]
Ja, de grondtoestand is idd een geval apart. Dit is weer een van de gevallen waar een klassieke interpretatie van de qm totaal niet werkt. De truc hier is dat de golffunctie nul is in de oorsprong(bij het proton). Hierdoor is er volgens de kopenhagen interpretatie een kans gelijk aan nul om hem tegen het proton aan te laten komen.Bruce schreef:Als we dit stelsel in de tijd laten evolueren en we meten de plaats van het electron. Zou dit electron dan niet door de Coulombinteractie met de kern (proton), onmiddelijk tegen het proton aan knallen? Er is immers geen cerntrifugale kracht die het electron op een afstand houdt.
Betekent dit dat het watestof atoom in de grond toestand, gewoon een laag energetisch e-p scattering proces is?
Dat zou wel mooi zijn ja.Komt er nog een vervolg op de cursus quantummechanica?
Dan bevind je je in goed gezelschap.Ik snap namelijk niet hoe dat golfkarakter van materie werkt?
niet. Althans niet als "de golf VAN ZOIETS".Hoe moet ik mij de golf van zoiets voorstellen
die wordt niet veroorzaakt, die IS.en waardoor wordt die veroorzaakt?
niet te letterlijk denken.En zijn dat dan golven die worden uitgezonden (met deeltjes die weggaan dus?) of blijven die in dat voorwerp?

De stoel wordt dan als één deeltje beschouwd? En niet als meerdere kleine deeltjes samen?Het hele punt is dat kleine deeltjes zich aantoonbaar zowel als golf als als deeltje gedragen. (grotere deeltjes, tot en met de stoel waarop je zit, doen dat ook, alleen is dat niet in proeven aantoonbaar)