Puzzel Puzzels
Odyssius
Artikelen: 0

Re: Effecten Op Aarde D.t.v. Zwaartekracht

Owkey, vooralleerst we beginnen met de geweldige berekeningen, eerst wat achterliggende wiskunde. Misschien handig om de afbeelding te bekijken:

Wat is een Ellips?

Een ellips is, visueel voorgesteld, een samengedrukte cirkel. Als je een ellips wilt tekenen, kun je gebruik maken van de 2 focussen van de ellips. De som van de afstand van een punt op de ellips tot de twee focussen is altijd gelijk (ook wel de tuinmanmanier genoemd:

Afbeelding

Hoe platter een ellips, hoe verder de focussen van elkaar verwijderd staan. Bij de aarde is deze afstand tussen de twee focussen zéér klein, en bijgevolg heeft de aarde nog steeds een cirkelvormig uitzicht. Bij de figuur bevinden de focussen zich op -/+ 2.8

Wat willen we berekenen?

Als we met een schietlood op een perfecte bol staan, gaat dit lood naar het centrum van de zwaartekracht wijzen. Bij een cirkel is dit dus het centrum van de aarde, en dus ligt het schietlood op een verlengde van een straal van de aarde. Loodrecht op deze straal krijgen we een raaklijn op de bol, ofwel de horizon. Ons beeld van "recht" of "niet recht" creeëren we door te kijken of een gebouw al dan niet loodrecht staat op de horizon.

Bij een Ellips blijft het schietlood nog steeds naar het midden van de ellips wijzen. Een raaklijn aan een ellips kan men, in tegenstelling tot bij een cirkel, níet construeren door loodrecht op de 'straal' van de ellips een rechte te tekenen.

Afbeelding

Zoals je ziet op de tekening is een loodlijn geen raaklijk voor de ellips. Er is voor een raaklijn aan de ellips een andere constructie, die ik zal uitleggen wanneer dit deel duidelijk is.

nog even een
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Odyssius

Orbital eccentricity gaat over de baan (orbit) van de aarde om de zon. Dat is óók een ellips, maar een andere   :)  
Het is inderdaad de Elliptivity dat we nodig hadden - klein foutje :?:
vergeet aub de de berekening van de aardstraal niet voor de 51e breedtegraad als je het voor elkaar krijgt. En als je voor één en ander een paar nette dummy-formuletjes kunt posten, graag. :)
Wss tot je grote verbazing: maar de aardstraal gaan we níet nodig hebben ^^
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Wss tot je grote verbazing: maar de aardstraal gaan we níet nodig hebben ^^

Jij misschien niet, maar IK wel, want anders heb ik geen "r" voor mijn zwaartekrachtformule....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Odyssius

Ah, dat was ik over het hoofd gezien :/ Back to the drawing board then :)
aardbewoner

Ik kom op een radius van 12753334 meter dus 22666 meter minder
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli
Jan van de Velde

En dat is dus nagenoeg het gemiddelde van pooldiameter en evenaardiameter. Hoe heb je die berekend?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
aardbewoner

Gezien de geringe verschillen,het midelpunt verschil berekend over eq en pool deze

(45 graden)uitkomst door de 45graden gedeeld dit maal 6+ de uitkomst
Jan van de Velde

Gezien de geringe verschillen,het midelpunt verschil berekend over eq en pool deze (45 graden)uitkomst door de 45graden gedeeld dit maal 6+ de uitkomst
:) komt dat uit een of andere ellipsformule??
aardbewoner

Nee dus in cm gerekend zal het zeker niet kloppen maar gezien de schaal.

De aard radius word ook in km opgegeven dus kan geen meter nauwkeurige vinden zijn er vast wel maar. Ik vermoed omdat je het al over mili newtons had dat een betere nauwkeurigheid wel een rol gaat spelen.
Jan van de Velde

Oh nee hoor die millinewtons hebben nog niks te maken met die 51e breedtegraad.

Maar als je in afwachting van een oplossing voor die ellips daar alvast meer van wil weten: het is niet zo dat die zwaartekracht vanuit het middelpunt van de aarde werkt. Eigenlijk trekt elk kiezeltje van die aarde apart aan je. (of beter nog elk afzonderlijk atoom)

Afbeelding

Maar dat kiezeltje naast je trekt je meer opzij dan naar beneden. De totale zwaartekracht is dus de resultante van al die minikrachtjes. Als je de wiskunde daar op loslaat zal de combinatie van al die minikrachtjes van een homogeen bolvormig lichaam neerkomen op een resultantekracht die precies naar het middelpunt van de bol is gericht.

Het punt is: die aarde onder je is niet perfect homogeen. Het maakt nog een beetje uit of er pal onder je voeten zwaardere of lichtere gesteentepakketten liggen. Nou zijn die redelijk random over de aarde verdeeld, dus voor de richting van die zwaartekracht hebben ze maar zelden invloed, tenzij je precies op de grens van een licht en een zwaar pakket staat.

Wél voor de grootte van die kracht. Want die pakketten onder je voeten hebben maar een kleine afstand tot jou, en met die kleine afstand r is hun invloed op de zwaartekracht die jij in totaal ondervindt relatief groot. En ook hier is relatief groot een relatief begrip, want om meer dan millinewtons gaat het niet denk ik.
aardbewoner

Dus als de aard korst ergens dunner is ben je zwaarder omdat de kern zware matrialen dichter bij je ligt ,zoiets als een ei dooier.

Hmm weer een goede plaats om iets te kopen bij een stijle berg.

Maar op een uranium mijn staande ben je dus zwaarder omdat er meer zware massa onder je is. Nooit over nagedacht zo!
Jan van de Velde

Je conclusie is wel ongeveer 100 %.

dit is wel een leuk topic op dat gebied, als je tenminste door de pertinente onzin heen leest waar regelmatig door mij en vooral Hans Erren op gewezen wordt.

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...hlight=anomalie
aardbewoner

Intressant zal het nog eens voor een tweede keer door lezen.

Komen die Bouguer-anomalies ook op zee voor en over wat voor kracht praten we dan ? Genoeg om een boot op afstand x daarnaartoe te trekken ?
Jan van de Velde

Komen die Bouguer-anomalies ook op zee voor en over wat voor kracht praten we dan ? Genoeg om een boot op afstand x daarnaartoe te trekken ?
Een windkracht 0,001 op de schaal van Beaufort zal wel voldoende zijn om dat effect teniet te doen.

Maar het is wel duidelijk dat de dichtheid van het gesteente direct onder je voeten nog een kleine invloed heeft? Op dat Poolse kaartje (ik heb zoiets ook eens voor Nederland gehad maar kan het zo gauw niet terugvinden) blijken dus tussen de ene plaats en de andere verschillen van 100 mGal te kunnen voorkomen, dat zijn dus verschillen in de waartekrachtversnelling g van 0,0001 m/s², voor een aardbewoner van 60 kg dus verschillen van 0,006 N, ofwel inderdaad wat ik al dacht in de buurt van de millinewtons.

Op een heel gevoelige weegschaal dus een verschil van 0,6 g per 60 kg aardbewoner. Hieronder hebben ze dat een beetje grafisch proberen weer te geven. Dit zijn de grote globale lijnen. knalrood 50 mGal meer dan gemiddeld, diepblauw 50 mGal minder dan gemiddeld voor de breedtegraad. Het komt over als bergen en dalen zoals het is gepresenteerd, maar het gaat in feite nog maar net om krasjes.

Afbeelding

Europa komt er hier iets beter uit:

Afbeelding

Zoals je in elk geval duidelijk ziet is oceaanwater een zeer licht "gesteente". 5 km water en bovendien een bodem van licht gesteente eronder zoals in de Indische oceaan, en je voelt je al een gram lichter dan met je voeten in de zware Laaglandse klei. :?:

En dan vraag je je wel eens af waar ze over zaniken, maar in een land als Nederland met een betrekkelijk lastig waterhuishoudingsverhaal kan dit toch wel centimeters gaan verschillen in NAP-peil over tientallen kilometers afstand. Dán is waterpas ineens NIET waterpas meer. Niet dat het Maaswater daardoor náár Limburg zal gaan stromen, maar toch. Ik zal eens zien of ik dat kaartje voor Nederland kan terugvinden. Anders moeten we het maar eens aan Hans Erren vragen, die weet veel meer van dit deel van het onderwerp. :)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ik maak hierboven ergens een klein denk-of rekenfoutje. In deze link:

http://www.rdnap.nl/algemeen/hoogte/zwaartekracht.html

vind ik verschillen in zwaartekrachtversnelling binnen Nederland van 0,002 m/s²

Voor een massa van 60 kg betekent dat een verschil op de weegschaal tussen 588,7854 N (Westerbork) en 588,6603 N (Epen), ofwel 0,125 N ofwel ruwweg 12 g.

Of de verschillen kunnen groter zijn dan ik acht, of ik ga ergens mis met mijn milliGal's.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

aardbewoner

Op deze link staat een plaatje van de anomalie in nederland.

http://dinoloket.tno.nl/dinoLks/download/m.../anom/intro.jsp

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!