Moderator: Rhiannon
Dat een bepaald persoon heeft afgekeurd verandert de inhoud niet. Dat bepaalde persoon kan het voor vele redenen hebben afgekeurd. In het vroege christendom waren er zoveel als 40 evangelies. Daarin heeft men gekapt door de toen niet belangrijke weg te halen.Merkwaardig dat hier nog een discussie op kan volgen zonder dat de vraag wordt gesteld of het werk op basis waarvan Menheffrin zijn opmerkingen maakt wel autoriteit bezit aangaande Jezus. Het is een gnostiek evangelie. Een evangelie dat afgekeurd werd om zijn esoterische inhoud en om die reden niet in het canon van het Nieuwe Testament werd opgenomen.
Voor mensen die niet in de Jezus geloven zijn het allemaal oude boeken met elk hun eigen eigenaardigheden, ik denk niet dat het veel zin heeft om te proberen duidelijk te maken waarom dit boek niet en een andere boek wel in het canon zijn opgenomen. Alleen voor mensen die de bijbel als het woord van god bezien is dat relevant.
De apocriefe evangeliën, ook dat van Thomas, (sommigen men daar een zeer oude traditie in te zien),zijn allemaal voortgevloeid uit de canonieke evangeliën, die ze willen aanvullen, uitleggen of soms corrigeren. Mestal gaat het om vrome fantasie. De antwoorden op de vragen in deze apocriefen zijn erg legendarisch van aard en behoren tot de genre van 'stichtelijke verhalen.' Ze steken schril af tegen de soberheid en bescheidenheid waarmee de canonieke evangeliën over Jezus vertellen.Met de vraag over de zinnigheid of onzinnigheid van de materie die als uitgangspunt dient voor deze discussie staat of valt de relevantie van de draad. Ik denk dat mensen dat toch wel graag willen weten, al is dat - toegegeven - een zeer optimistische aanname.gmlk schreef:Voor mensen die niet in de Jezus geloven zijn het allemaal oude boeken met elk hun eigen eigenaardigheden, ik denk niet dat het veel zin heeft om te proberen duidelijk te maken waarom dit boek niet en een andere boek wel in het canon zijn opgenomen. Alleen voor mensen die de bijbel als het woord van god bezien is dat relevant.
Naar mijn mening mediteerde Jezus nauwelijks. Meditatie is wel een methode, maar dan een die meer in de lijn ligt met Boeddha. Ter verduidelijking: Indien men een vreemde taal moet leren stelt Boeddha ons voor met boeken en cds terug te trekken in de studeerkamer. Jezus doet dat radicaal anders en stelt dat men zich nu juist niet dient terug te trekken maar in het land moet gaan wonen waar men die taal spreekt om dan in die volheid de taal eigen te maken. De hard-way om het zomaar te zeggen.