Het zou goed zijn als andere mensen eens kritisch naar het volgende kijken en mij met, naar ik hoop, opbouwende kritiek wat verder kunnen helpen.
Formule voor bewegingsenergie
E(t) = k((m1 * m2) /2 (m1 + m2)) * V(t) ^ 2 (constante k op 1 gezet)
Dit is de bewegingsenergie van 2 puntmassas m1 en m2 en de onderlinge snelheid. Dus E(t) is afhankelijk van m1, m2 en V(t).
Waarom V(t)^2? Volgens de wet van behoud van energie Ex + Ey = E en Pythagoras volgt Vx^2 + Vy^2 = V^2. (Indien x en y onafhankelijke richtingen zijn.)
Als 1 van de 2 massas 0 is dan is E(t) = 0 . Dat lijkt mij logisch want m beweegt tov een andere massa. Als beide massas q maal zo groot zijn dan is E(t) ook q maal zo groot. Als m1 is zeer groot is dan nadert de formule E(t) =1/2m2V(t)^2.
Ik heb geprobeerd de wet van behoud van impuls af te leiden uit bovenstaande formule. De onderlinge beweging van m1 en m2 moet dan gezien worden tov een massa M. Als M een grote massa is (nadert oneindig) dan volgt uit de formule, m1V1 + m2V2 = m1V11 + m2V22 waarbij V1 en V2 de snelheden zijn voor de botsing en V11 en V22 de snelheden na de botsing van respectievelijk m1 en m2 tov M.
De afgeleide functie van E(t) wordt P(t).
P(t) = E(t) = ((m1 * m2) / (m1 + m2)) * V(t) *A(t)
De volgende formule gaat over vermogen.
P(t) = Gm1m2V(t)/S(t)^2
De toevoeging van bewegingsenergie veroorzaakt door een massa op een andere massa. Als m1 is q maal zo groot dan is de toevoeging op m2 ook q maal zo groot. S(t)^2 in de noemer vind ik ook logisch want de oppervlakte van de bol met m als middelpunt wordt 4 maal zo groot als de straal is 2 maal zo groot. Die V(t) in de teller is min of meer een logische aanname.
Opvallend is hier dat als V(t) = 0 , P(t) ook nul is. Het gaat hier in beide formules ook om puntmassas. Een massa m1 bestaat normaal ook uit kleine deeltjes die tov m2 wel degelijk in beweging zijn.
Als beide formules gecombineerd worden krijg je.
A(t) = G(m1 + m2)/ S(t)^2
Deze formule geeft de afstandsfunctie tussen m1 en m2 en zegt dus niets over het om elkaar heen draaien, want tov van wat dan. Ik heb het idee dat het systeem uitgebreid moet worden naar 3 massas om rotaties te kunnen krijgen.
Puzzels