Puzzel Puzzels
Apeiron
Artikelen: 0

Re: Bestaat er een NU?

Adpruys schreef:
Bartsel schreef:

Voor intellectuelen lijkt het me moeilijker in het Nu te leven dan voor meer op actie ingestelde wezens. Mijn hond heeft er denk ik minder moeite mee. Dus, volgens Augustinus, heeft god veel gemeen met een hond. Of niet Apeiron?
Wanneer je op het Nu-besef doelt, inderdaad. Dat zal bij een eeuwige, almachtige god wel intenser zijn lijkt me.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Assassinator

hoezo dat? iedereen leeft in het nu, wat is daar moeilijk aan? valt ook niet te ontwijken, zelfs als je in de toekomst reist leef je in het nu want die toekomst is dan voor jouw het nu. het is allemaal zo simpel :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bartsel

Apeiron schreef:
Adpruys schreef:
Bartsel schreef:

Voor intellectuelen lijkt het me moeilijker in het Nu te leven dan voor meer op actie ingestelde wezens. Mijn hond heeft er denk ik minder moeite mee. Dus, volgens Augustinus, heeft god veel gemeen met een hond. Of niet Apeiron?
Wanneer je op het Nu-besef doelt, inderdaad. Dat zal bij een eeuwige, almachtige god wel intenser zijn lijkt me.
Ehnm, dit heb ik niet geschreven...
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson
oktagon

Het hondenverhaal was volgens mij van Adpruys;ik betwijfel of het getoonde gezegde van Augustinus afkomstig is,het is een conclusie van Adpruys!

Maar afgezien van deze zijsprong,ik heb nog geen definitie over NU gelezen,weet wel dat alles wat waargenomen en gebeurd is ,verleden tijd is en wat we verwachten en hopen, toekomende tijd is!
Assassinator

misschien is NU wel eerder biologisch, het moment dat de hersenen gebeurtenissen voor het eerst verwerken en opslaan, dat lijkt me het NU. alles daarna is het volgende NU en etc etc, dat gebeurt continue.

- Robert Heinlein -
Henriette

Wel grappig overigens dat je veel van het verleden meeneemt in het NU.
Bonum vinum laetificat cor hominis
Assassinator

klopt ja, de nieuwe ervaringen worden geinterpreteerd met behulp van de eerder opgeslagen ervaringen. je moet toch referentiemateriaal hebben en dat referentiemateriaal krijg je al vanaf je geboorte, eerst zeer snel en daarna steeds langzamer.

- Robert Heinlein -
PNCO

klopt ja, de nieuwe ervaringen worden geinterpreteerd met behulp van de eerder opgeslagen ervaringen. je moet toch referentiemateriaal hebben en dat referentiemateriaal krijg je al vanaf je geboorte, eerst zeer snel en daarna steeds langzamer.

Herinneringen vervagen uiteindelijk, de ervaringen vinden steeds weer plaats in het NU... herinneringen die hardnekkig blijven bestaan kunnen duiden op trauma's of op iets dat wij nog niet willen/kunnen verwerken. Door niet te denken, niet te willen zijn, vinden we onze rust in het eigenlijke moment van creatie.. Tijd als lijn van geboorte tot aan het moment dat wij beseffen dat wij eigenlijk tijdloos zijn.. :)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Assassinator

ja ze gaan uit het werkgeheugen en hop het archief in, en als je daar contact mee kan maken....ooo boy dan gaat er een wereld voor je open zeg :)

- Robert Heinlein -
Goldenlastra

Hhm maar als er nu tussen nu en nu een tijd tussen zit. Echter kan je dit niet tijd noemen. maar als er tussen nu en nu nou eens tijd tussen zit wat wij niet waarnemen omdat er geen reactie plaats vind kan het dan dus zijn dat nu ook 1000 jaar tussen zit.

ik volg me zelf ook al niet meer
Wie A zegt moet ook nus zeggen
Assassinator

Hhm maar als er nu tussen nu en nu een tijd tussen zit
ja die zit er dus niet tussen, nu is altijd :)

- Robert Heinlein -
wombat

Iedereen leeft in het verleden, bewust dan. Als je hersens iets verwerkt hebben is het eigenlijk al oud nieuws, al is hetgeen je waarnam natuurlijk net gebeurd.

Het moment "nu "is niet goed te bevatten.

Ik vergelijk "Nu " zoals één frame uit een hele film. Je kan er niet zoveel mee, je moet gewoon een hele reeks frames hebben gezien voordat je iets over de film kan zeggen.

Voor het gemak neemt men het niet zo nauw in het dagelijks leven, er is anders niet te leven.
Het eerste wiel was echt niet rond
Assassinator

Het moment "nu "is niet goed te bevatten.
is dat wel nu? kan nu uberhaupt wel een moment zijn? iedereen leeft constant, dus moet nu ook wel constant zijn. nu is altijd, niemand leeft in iets anders dan het nu :) maja, dat is al heel vaak gezegt :)

- Robert Heinlein -
Goldenlastra

Hoe kan je nou weten dat er niets tussen zit als wij daartussen niets kunnen waarnemen zouden wij dat ook niet weten.
Wie A zegt moet ook nus zeggen

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Assassinator

omdat er continue nieuwe info binnenkomt zijn we daar dus altijd mee bezig, nu is dus altijd.

- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!