Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0

Re: Nederlandse predikanten twijfelen aan God

Maar wie zijn die goden dan?
Je hebt nog een antwoord van me te goed, maar dit sluit daar als beginnetja al aardig op aan, lijkt me.

Dus: wat denk je zelf?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Johan2

Je analytische kwaliteiten zijn weer eens fantastisch, Ad.
Dank je.
Johan2 schreef: Fujaro wil daarmee  weer eens, net als Cliteur en Vermeersch, Roomser zijn dan de paus
Boehoehoe, je zit me weer te generaliseren!!!! Meeeewwhh jank jank
Neem een "lolly" (je weet wel, Ad2), dan is het zo over. (Sorry, die van die lolly had je al ingetrokken. Welnu, dan is het nu misschien tijd voor het intrekken van de charlatanvraag?).
Johan2 schreef:
Fujaro schreef:Misschien tijd voor een Autoriteit Spirituele Markten.
Die was er al F. en heette inquisitie
Een pleidooi om de inquisitie in ere te herstellen Johan2, een hele nuttige bijdrage.
Sorry, maar volgens mij was het jouw voorstel/suggestie ("Misschien tijd voor een Autoriteit Spirituele Markten", weet je wel). Maar moet ik uit het feit dat jij mijn antwoord opvat als een pleidooi voor de inquisitie inderdaad concluderen dat jouw pleidooi voor een ASM enigermate serieus dient te worden opgevat? In dat geval ben je dus inderdaad, net als Cliteur, roomser dan de paus.
Johan2 schreef:Even over een heel andere boeg.
Ja graag Johan2, weer eens wat anders dan dat gezever over gegeneraliseerde christenen die niet voor zichzelf kunnen spreken.
"Gegeneraliseerde christenen die niet voor zichzelf kunnen spreken". Is dat jouw interpretatie van de discussie tot nu toe? Dat klinkt dan andermaal weer eens behoorlijk generaliserend én ad hominem, Ad2. De lolly is dus kennelijk weer terug. Hoe moet ik dit nu weer verstaan?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HeavenOnEarth

HeavenOnEarth schreef:Maar wie zijn die goden dan?
Je hebt nog een antwoord van me te goed, maar dit sluit daar als beginnetja al aardig op aan, lijkt me.

Dus: wat denk je zelf?
Dat beginnetje zie ik er niet echt in, maar mss komt dat nog...

En wat ik zelf denk? Nou ik weet het niet zeker (vandaar ook mijn vraag) maar als ik zou moeten gokken zet ik m'n geld in op het volgende:

In de tijd dat Genesis geschreven waren vele Joden polytheïstisch (ik geloof dat het een vrij populaire gedachte was dat een slechte god de wereld de aarde had geschapen en dat er een goede god druk in de weer was om alles recht te breien (daarbij geloof ik dat er ook een stroming was die stelde dat er meerdere goden waren en dat er een afvallige god was die het geheim van de goden had gestolen en dat geprobeerd heeft te verstoppen in de aardse materie). Verder leefde veel mensen, kennelijk, in de veronderstelling dat er in het verleden 'befaamde helden', 'giganten' leefde. De verklaring voor hun bestaan is gelegen in de paring tussen mensen en enkele zonen van de bewuste goden.

Vooralsnog zie ik de bewuste passage dus vooral als een redigeerfout in het mono-theistiseer-proces van de jaren daarna.

Ik ben trouwens benieuwd naar het volgende. In je post zeg je ook: ", niet slechts een onbegrijpelijke flard tekst uit een veel oudere of andere traditie, maar een bewuste keuze van de bijbelsamenstellers om aan te geven wat er gebeurt als mensen menen goden te zijn." Ook in andere posts stel je, vrij stellig, dat jij weet dat 'de bijbelsamenstellers' om die-of-die reden een of andere symbolische boodschap wilde overbrengen in de verhalende passages. Je neigt vaak naar de stelling dat men het zo heeft bedoeld.

Ik betwist dit. Volgens waren de verhalende teksten in de bijbel bedoeld als historische verhalen. Op de momenten dat ik iets in de bijbel lees, zie ik in het oude testament nooit suggesties staan om eea vooral symbolisch op te vatten. Ik zie eigenlijk nooit staan: de parabel van de exodus of de gelijkenis van de schepping of de metafoor van de zondvloed.

Volgens mij waren de 'theorieen' uit het OT bedoeld als 'theorieen'.

Het lijkt me geen probleem om een verhaal symbolisch op te vatten (of het nou waar is of niet), ook niet om daarmee een moraal te inspireren of te illustreren. De stelling dat het verhaal oorspronkelijk al bedoeld was als metafoor zou ik graag onderbouwd zien.
You and me baby, we ain't nothing but mammals.
Johan2

....
Dat is precies het antwoord dat ik hebben wilde, HoE, en je geeft aan aan te begrijpen waar ik heen wil, dus moet je toch ook begrijpen dat dit aansluit op de andere open staande vraag.

Omdat dit meer thuis hoort in het andere topic, zal ik daar op beide posts reageren, maar tijd is momenteel nog steeds mijn grootste probleem.

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Vince73

Volgens mij zijn alle Godsdiensten leefregeltjes gericht op het creeeren van een harmonieuze samenleving, helaas vertonen enkele van deze harmonische bewegingen destructieve interferentie.....

Dus: God is een illusie, Godsdienst is een middel* en harmonie is het doel. Maar het doel heiligt alle middelen, niet alleen de Godsdienst. Misschien zou men eens meer aan alternatieve middelen moeten denken, dat zal een hoop religieuze conflicten de wereld uit helpen!

* een middel om het onverklaarbare te verklaren, het samenleven mogelijk te maken, leegten in ons overactieve brein op te vullen etc. etc.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!