Ik zou hier graag van iedereen een mening willen weten, zodat ik het kan vergelijken en zelf een basis mening van kan maken.
de vraag nog eens: Wat is de verhouding tussen begeerte, verlangen en vrijheid?
Een heel interessante vraagstelling. Ik zou daar veel over kunnen schrijven. Maar wegens tijdgebrek geef ik je een 'link' naar een denker die daarover een uitermate boeiende theorie heeft ontwikkeld.Leafar schreef:Ik zou hier graag van iedereen een mening willen weten, zodat ik het kan vergelijken en zelf een basis mening van kan maken.
de vraag nog eens: Wat is de verhouding tussen begeerte, verlangen en vrijheid?
Zolang er verlangen, begeerte is, is er leven.Hopper schreef:Zolang er verlangen, begeerte is, is er geen vrijheid.
Vrijheid begint als alle verlangen en begeerte weg zijn, er is dan nl geen doel meer om iets te bereiken.
Hopper schreef:Zolang er verlangen, begeerte is, is er geen vrijheid.
Vrijheid begint als alle verlangen en begeerte weg zijn, er is dan nl geen doel meer om iets te bereiken.
Moeilijk, beiden hebben jullie gelijk, waar zit dan het verschil. Zolang je de slaaf van verlangen en begeertes bent, wordt je leven en gedachtenpatroon hierdoor beheerst. Dus, je bent nooit werkelijk vrij. Dit is ook de Boedha filosofie.Adpruys schreef:Zolang er verlangen, begeerte is, is er leven.
Leven eindigt als alle verlangen en begeerte weg zijn, er is dan nl geen doel meer om voor te leven.
Wat is de verhouding tussen begeerte, verlangen en vrijheid?
Pas als je je eigen verlangens en begeertes kiest en beheerst ben je deels vrij. Hoe minder je afhankelijk bent van hen hoe vrijer je bent in de ruimere zin van het woord.
Begeerte en verlangen worden opgewekt door impulsen van buitenaf.
Met vrijheid wordt je geboren.
Dat valt volgens mij onder overlevingsdrang en niet onder begeerte of verlangen.Je wordt geboren in een lijf dat je moet onderhouden en waar je ongemak van kan voelen (kou, honger, pijn, etc.)
Op het moment dat je net geboren bent ben je het meest vrij van heel je leven.Met vrijheid wordt je geboren?
Als je overlevingsdrang onder de loep neemt ... wat is het dan anders dan een verlangen om te leven.Dat valt volgens mij onder overlevingsdrang en niet onder begeerte of verlangen.
Als je het zo bekijkt dan valt ademen toch ook onder een verlangen of begeerte ?Henriette schreef:Je wordt geboren in een lijf dat je moet onderhouden en waar je ongemak van kan voelen (kou, honger, pijn, etc.)
Als je overlevingsdrang onder de loep neemt ... wat is het dan anders dan een verlangen om te leven.Dat valt volgens mij onder overlevingsdrang en niet onder begeerte of verlangen.
Als je met andere mensen samen wilt leven kun je natuurlijk nooit van absolute vrijheid spreken. Jij zal willen dat anderen met jou rekening houden net zoals die anderen zullen willen dat jij met hun rekening houdt. Dit zal je vrijheid enigszins in kunnen perken.Henriette schreef:Ik denk dat compleet vrij zijn niet kan. Je hebt te maken met overleven en ook met een stuk 'sociaal wezen' zijn.
Er is dus een beperkt stuk keuzevrijheid over.