Puzzel Puzzels
Moustaffa
Artikelen: 0
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 19:54

T

Hey

Ik denk dat de meesten wel de reclame kennen van Pay&Go Generation, waar een jongen zijn huis binnenkomt en ziet dat zijn zus, moeder en zelfs vader (hete) meiden zijn.

Wel, ik heb iets ondervonden:

Deze reclame gaat over een voordeliger tarief bij Proximus, en zelfs in een opvolging van deze reclame wordt gezegd dat je met het Generation-tarief gratis kan sms-en na 16.00 en 's weekends.

Ik heb deze reclame al talloze keren gezien, zeker meer dan twintig keer, maar ik heb nooit stilgestaan bij de boodschap, namelijk het voordeliger tarief.

Pas toen een vriendin me in de klas vertelde over het generation tarief, ben ik daar naar overgeschakeld, omdat ik er de voordelen in zag; maar die voordelen heb ik nooit opgemerkt toen de reclame op tv werd uitgezonden.

Nu heb ik een vraagje

Ligt dit aan mij?

Of kan het echt zo zijn dat als een reclame, in dit geval, behoorlijk sexy is, dat onze aandacht verslapt (vooral mannen dan) en we dus niet stilstaan bij wat ze ons met die reclame ons proberen te verkopen? De boodschap kan in ons onderbewuste zitten, maar we staan er gewoon nooit bij stil, tot iemand (in mijn geval die vriendin) er ons attent op maakt..

mvg

Moustaffa

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Gebruikersavatar
Henriette
Artikelen: 0
Berichten: 579
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 11:23

Re: T

Denk dat je gelijk hebt .. ik herken het althans. Niet bij deze reclame dan maar bij andere. Ik ken het filmpje of liedje maar sta absoluut niet stil bij wat ze aanprijzen.

Het is dan alleen bepaald niet té goede reclame maar gewoon slechte reclame :)
Bonum vinum laetificat cor hominis
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
made in flanders
Artikelen: 0
Berichten: 1.086
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 20:39

Re: T

Ik heb die reclame ook al talloze malen gezien en ik wist ook niet waar ze precies over ging (tot nu) maar ik wist wel dat het over pay & go ging. Dus de naam heb ik toch al onthouden, dit was waarschijnlijk ook een deel het doel van de reclame.

Slechte reclame bestaat niet ook niet als ze té goed is...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!
Gebruikersavatar
Henriette
Artikelen: 0
Berichten: 579
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 11:23

Re: T

slechte reclame is toch reclame die me tóch niet tot kopen aanzet? Het onthouden van een naam doet mij niet kopen... behalve als ik geen alternatieven ken.
Bonum vinum laetificat cor hominis
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: T

re·cla·me (de ~, ~n/~s)

1 openbare aanprijzing om de afzet van goederen of diensten te bevorderen => promotie, promoting, salespromotion, verkoopbevordering

(2 bezwaar, beklag; 3 terugvordering)

(bron - online van Dale)

Sommige bedrijven gaan voornamelijk voor naamsbekendheid dmv het amuseren van het publiek of het creëren van een bepaalde sfeer. In de hoop dat jij straks in de winkel de productnaam opmerkt omdat je die je associeert met het leuke filmpje en de verkoper naar de gunstige voorwaarden van dat product vraagt.

Andere bedrijven kiezen wellicht meteen voor een duidelijke opsomming van de voordelen van hun product ten opzichte van andere aanbieders. Hangt ervan of de concurrentie op dat moment met dergelijke gegevens aan het smijten is of niet.

De doelgroep is daarbij ook belangrijk: wil je een zo groot mogelijk publiek aanspreken of een bepaalde doelgroep aanspreken omdat je bij voorbaat hebt besloten dat vooral die doelgroep geïnteresseerd zal zijn in jouw product.

Of een reclame vervolgens goed is of niet zal uiteindelijk moeten blijken uit de verkoopcijfers. Dan weet je of je de goede doelgroep hebt gekozen, of je (verstopte) boodschap bij die groep is blijven hangen, en of je reclamespot je positief onderscheidt van de concurrentie.

Of de boodschap goed doorkomt en blijft hangen, is volgens mij erg afhankelijk van het opwekken van gerichte associate:

Bacardi heeft een makkelijk product om te promoten. De Bacardi reclames zijn een mooi voorbeeld van brede publiek reclames. De stoere barman, de hitsige dame, met het gevolg dat de oudere generatie zich weer jong en vitaal voelt bij een slok bacardi, en de jeugdige beginnelingen hun sex-appeal voelen groeien.

Reclame voor drank gekoppeld aan sfeer, jeugd, sex-appeal, vrijheid, etc. wekt op het juiste moment de juiste associatie. Je neemt niet zo gauw een slok Bacardi op je werk, of in de collegezaal, waar dergelijke associaties irrelevant zijn. Maar als je op een terrasje duf zit te wezen herinner je je ineens dat spotje en wil je misschien wel een Bacardi.

De associatie die Pay&Go met de genoemde reclame opwekt is er in het dagelijkse leven niet. Hadden ze misschien een spotje gemaakt van stoere kids, die buiten een vreselijk saaie hangplek mooi hebben versierd en via SMS de anderen vragen om er gezellig bij te komen, waarna er een onzettend leuk feestje met heel veel mensen losbarst, dan was het misschien anders geweest. Dan wek je de associatie: SMSen is vriendschap, gezelligheid, vrijheid, en als je veel mensen snel moet bereiken dan kan dat via ons, want het is hartstikke goedkoop. Die boodschap komt overeen met de werkelijkheid. Zo zou ik het doen.

Dus ik denk dat het niet zozeer met afgeleid worden te maken heeft dat je in het geval van Pay&Go niet weet waar het om ging, maar meer omdat reclame en product te ver van elkaar verwijderd zijn waardoor er eigenlijk geen duidelijke boodschap meer is m.b.t. het product. En wat er niet is kan niet blijven hangen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Gebruikersavatar
Wien Ee
Artikelen: 0
Berichten: 3.135
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 14:54

Re: T

Reclame volgt vaak het AIDA-model. Eerst proberen ze je Aandacht te vangen, met een vreemd of verlokkelijk of mooi beeld, geluid of uitting. Dan komt de Informatie over het product, dat mag best saai zijn. De volgende stap is Desire, het opwekken van verlangen. En de uiteindelijke stap is Actie, waar is het te koop, wanneer, zet hier je handtekening, ...



Misschien schiet die reclame van Pay&Go zijn doel voorbij? Is de reclame niet zo goed gemaakt. Maar wat ook kan is dat ze de tijd nemen, er juist heel goed over hebben nagedacht. Dat ze zich de eerste tijd vooral richten op Aandacht. Dat je de merknaam kent. Later komen dan de filmpjes die vertellen wat het is (Informatie), opwekken van verlangen (Desire), en waar het te koop is. (Actie).

De filmpjes van Hetnet, waar een louche uitziend mannetje in paars pak de waren van een solide bedrijf aanprijst hebben mij verwonderd. Waarom zo'n louche uitziend figuur?, ziet er meer uit als een pooier dan als een betrouwbare computerman. Ik vermoed trouwens dat Hetnet hiermee de concurrentie de wind uit de zeilen wil nemen. Door zich zo te presenteren kan de concurrentie zich moeilijk afzetten tegen het grote, gevestigde merk.
alinda
Artikelen: 0
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 nov 2005, 15:15

Re: T

Als je niet eens weet over welk product een reclame gaat lijkt het me juist geen goede reclame. Misschien wel een leuke of een opwindende reclame, maar dat maakt hem niet goed in de zin van effectief: dat hij zijn doel bereikt.
albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: T

Tenzij ze door nu de aandacht van de kijkers te krijgen diezelfde kijkers bij de volgende informatieve (en dus saaie) fase met meer aandacht luisteren naar die informatie.

Persoonlijk vind ik dit esthetisch gezien een hele slechte reclame; veel te oppervlakkig en fake.
Dus ik denk dat het niet zozeer met afgeleid worden te maken heeft dat je in het geval van Pay&Go niet weet waar het om ging, maar meer omdat reclame en product te ver van elkaar verwijderd zijn waardoor er eigenlijk geen duidelijke boodschap meer is m.b.t. het product. En wat er niet is kan niet blijven hangen.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Het geheugen werkt associatief.
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: T

Als je niet eens weet over welk product een reclame gaat lijkt het me juist geen goede reclame. Misschien wel een leuke of een opwindende reclame, maar dat maakt hem niet goed in de zin van effectief: dat hij zijn doel bereikt.


Reclame probeert ook zoveel mogelijk "onbewuste" van de kijkers binnen te dringen.

Daar zullen natuurlijk meerdere technieken voor zijn.
Arn0
Artikelen: 0
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:19

Re: T

Te goede reclame komt zelden voor.

Ik kan me herinneren dat het wel eens is voorgekomen dat een reclame zo goed aansloeg, dat het bedrijf niet genoeg capaciteit had om aan de vraag te voldoen en daardoor zelfs failliet is gegaan. In zo'n geval kan je volgens mij wel zeggen dat de reclame te goed was.
Het antwoord is 4
Arn0
Artikelen: 0
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:19

Re: T

Als je niet eens weet over welk product een reclame gaat lijkt het me juist geen goede reclame. Misschien wel een leuke of een opwindende reclame, maar dat maakt hem niet goed in de zin van effectief: dat hij zijn doel bereikt.
Inderdaad, maar dat is ook juist hetgene waarvan je je als 'kijker' (ontvanger) vaak niet bewust bent. Zo kan een hele iritante reclame erg goed werken en een leuke reclame niet. Het is dan ook ontzettend moeilijk om effectieve reclame te maken.

De reclames van Jamba waren ook erg berucht, maar ze werkten wel. Hoe vervelend ze ook waren, iedereen kent de naam van het bedrijf en de producten die ze verkopen.

Als ik dan weer kijk naar de reclames van 'Even Apeldoorn bellen', vraag ik me af of die wel zo goed waren. Iedereen kent wel de slogan, maar wie kent eigenlijk het bedrijf waarvoor ze zijn gemaakt?
Het antwoord is 4
Lathander
Artikelen: 0
Berichten: 2.504
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 15:49

Re: T

Als ik soms reclames zie van kinderen die koekjes eten en dan ineens een oude dame in elkaar slaan om een voetbal terug te krijgen, denk ik bij mezelf"dat geef ik nooit aan mijn kinderen in de toekomst"
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: T

De reclames van Jamba waren ook erg berucht, maar ze werkten wel.
Qua naamsbekendheid wel.

Bij mij persoonlijk werkt het wel zo dat wanneer ik mij stoor aan een reclame dat ik dan juist minder snel dat product zal kopen (ik ben wat opstandig van nature :wink: ).

Als een reclame wel goed is dan beïnvloedt het spotje mij helemaal niet. Ik koop altijd het goekoopste merk wat een goede kwaliteit heeft, ik meen van mijzelf dat ik een zeer bewuste consument ben.
Als ik dan weer kijk naar de reclames van 'Even Apeldoorn bellen', vraag ik me af of die wel zo goed waren. Iedereen kent wel de slogan, maar wie kent eigenlijk het bedrijf waarvoor ze zijn gemaakt?
Ik ken het bedrijf, een verzekeringsbedrijf voor (oa?) ongelukjes, WA dus.

De reclame legt dat toch goed uit, er gaat altijd iets mis (altijd ludiek) en dan zeggen ze de bekende leus. Zal iedereen wel doorhebben hoor.

Wat mij betreft hét voorbeeld van een reclame die zeer succesvol is;

- het informeert goed over het product

- het creëert naamsbekendheid

- het creëert een positief associatie bij mensen omdat ze de reclame leuk vonden

- de reclame was (voor zover dat mogelijk is bij reclame) leuk om naar te kijken

Ik kan geen negatieve punben bedenken van dit spotje behalve dan dat ze nu niet meer zou werken omdat ze al te bekend of te oud is (tijdsgeest).
Als ik soms reclames zie van kinderen die koekjes eten en dan ineens een oude dame in elkaar slaan om een voetbal terug te krijgen, denk ik bij mezelf"dat geef ik nooit aan mijn kinderen in de toekomst"
Je moet natuurlijk ook de knipoog kunnen zien hé :wink:

Als de koekjes goed zijn dan koop ik ze rustig (veronderstellende dat ik ze zou eten, ik moet helaas dat soort geneugten mijden als ik niet dik wil worden :) )

Ik ben er nu vrij zeker van dat de stelling van dit topic niet waar kan zijn.

Ik heb gisteren tijdens het spoelen van een opname die reclame van de HP-notebooks nog eens gezien, dat spotje met "the PC is personal again", grafisch mooi vormgegeven. Dat is voor mij een perfect voorbeeld van een heel goed spotje wat tegelijkertijd perfect de boodschap overbrengt en de naamsbekendheid vergroot.
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: T

nou, kijk maar eens naar bijvoorbeeld die laatste reclame van Even Apeldoorn Bellen, van die leeuw op het dak. het product doet er dan niet meer toe, alleen het filmpje. ik denk dat dat ook is omdat de link tussen de gebeurtenissen in het filmpje en het product niet groot genoeg is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

albert davinci
Artikelen: 0
Berichten: 3.165
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 17:25

Re: T

nou, kijk maar eens naar bijvoorbeeld die laatste reclame van Even Apeldoorn Bellen, van die leeuw op het dak. het product doet er dan niet meer toe, alleen het filmpje. ik denk dat dat ook is omdat de link tussen de gebeurtenissen in het filmpje en het product niet groot genoeg is.
Iedereen weet toch welk product dat bedrijf verkoopt :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!