Maar gelooft er ook iemand dat de aarde door het woord van God is ontstaan,
Ja, ikke.
of geloven jullie dat het door de oerknal gebeurt is ..
Nee. Ik heb teveel vraagtekens bij de oerknal. Er zijn allerlei fabelachtige theorieen waarbij ik hele grote vraagtekens zet.
of weten jullie het niet..
Wat bedoel je daarmee? Ben je op zoek naar een
bewijs? Sorry, die kan ik je niet geven. Geloven is iets heel anders dan wetenschappelijk bewijzen.
Ik ben namelijk Christelijk opgevoed, maar nu ga ik me toch wel afvragen of ik het wel ben,
Waarom ben je je dat gaan afvragen? Is er iets wat je aan het twijfelen heeft gebracht?
en of ik wel in God geloven moet.
Zie je het als een plicht om te geloven?
Ik wil namelijk wel in iets geloven..
Als verklaring voor een heleboel dingen? Of geloven in een Persoon die heel dicht bij je wil zijn en om je geeft en voor je wil zorgen?
ik geloof zowiso dat er hogere machten zijn boven ons..
Waarom geloof je in hogere machten?
maar als iemand in God gelooft zou je me dan uit kunnen leggen waarom hij wel moet bestaan zoals mijn ouders zeggen...
Allereerst moet je niet geloven omdat je ouders dat nu eenmaal zeggen. Zoiets kun je niet eens geloven noemen. Geloven doe je zelf; als je ouders iets zeggen, hoef je dat helemaal niet te geloven; je moet voor jezelf bepalen, of het waar is, wat zij zeggen.
Veel belangrijker voor mij is echter, dat ik in alles wat ik meemaak en wat ik om me heen zie gebeuren, dat dat allemaal perfect in overeenstemming is, met wat er in de bijbel over God en de wereldgeschiedenis en m'n persoonlijk leven staat geschreven. Als je de bijbel goed leest, vallen de puzzelstukjes ineens op hun plaats. Daar staat wel tegenover, dat als je de bijbel niet goed leest, dat er dan allerlei twijfels bij je kunnen komen. Ik heb ook twijfels gehad, en soms komen die twijfels ook heus wel eens een keertje de kop opsteken, maar ik ben er echt 100% van overtuigd dat God bestaat en dat God leiding heeft in de wereld en dat God een plan met mij heeft en dat God van mij houdt. En natuurlijk heb ik ook heus wel m'n vragen en van sommige dingen snap ik geen snars, maar dat weerhoudt mij er absoluut niet van om te twijfelen aan het bestaan van God. Vergelijk het maar met de wetenschap: ook daar zijn nog allerlei vragen niet beantwoord, maar toch zijn er zat mensen die geloven in een oerknal en dat de mens en de aap een gemeenschappelijke voorouder zouden hebben gehad en noem al die dingen maar op.
Waar je in elk geval wel goed voor moet oppassen, is dat je God of de bijbel ofso niet als verklarend iets gaat gebruiken, want geloof en wetenschap zijn twee heel verschillende dingen. Wat overigens niet wil zeggen dat ze elkaar uitsluiten.