Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0
Berichten: 1.778
Lid geworden op: zo 04 dec 2005, 00:58

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Van nu.nl, maar morgen overal te lezen:
Donner zei deze week in een interview met Vrij Nederland dat als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, die mogelijkheid moet bestaan. "Zo iets kun je wettelijk toch niet tegenhouden? Het zou ook een schande zijn om te zeggen: dat mag niet! De meerderheid telt. Dat is nou juist de essentie van democratie", aldus Donner.
Als vrijheid van godsdienst en democratie zo worden geïnterpreteerd, ben ik mordicus tegen, zoals ik ook tegen de vrijspraak van Van Dijke en Al Moumni was
Wie beweert dat homo's van een flat gegooid mogen worden, vrouwen geen actief kiesrecht mogen hebben, enz. mag hard worden aangepakt. ...
Inderdaad, religie biedt de enige geautoriseerde mogelijkheid tot discriminatie. Ben ik het zowaar ook nog eens een keer eens met CvE.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Adpruys
Artikelen: 0
Berichten: 1.424
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 12:31

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

gmlk schreef:Ik zit te denken aan ideeën zoals de culturele revolutie van Mao, of het idee van eugenics....
Je omschrijving past naadloos op sommige van de hier regelmatig aanwezige religielozen; laten we het, om geen namen te noemen, op de Stenger- en Vemeerschadepten houden

.
GMLK mag me corrigeren maar ik denk dat hij heel iets anders bedoelde en een pleidooi hield voor de vrijheid van meningsuiting en tegen groepsdenken en het verketteren van andermans denkbeelden. Niet het bekritiseren daarvan.

De imam beweerde trouwens niet dat homo's van een flat gegooid mochten worden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 5.079
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 14:35

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

The road to hell is paved with good intentions.

Het was inderdaad een pleidooi voor de vrijheid om anders te zijn.

Maar ook een waarschuwing dat de vrijheid om anders te zijn per definitie moeite, conflict en ongenoegen mee zal brengen; doch dat het ontbreken van deze vrijheid geen vrede kan brengen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
sjimmie
Artikelen: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 11:07

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Menheffrin schreef:[knip]...terwijl het je er feitelijk om gaat aan te tonen dat subversieve elementen jouw maatschappelijke orde proberen te verstoren.


Je weet niet zeker of het Sjimmie daarom gaat. Zijn bijdrage doet het vermoeden, dat is waar, maar je had het ook eerst even kunnen vragen.


Nee, mijn eigen cultuur is heel anders dan die van de doorsnee Nederlander en ik ben zelf helemaal niet enthousiast over de huidige maatschappelijke orde. Maar dat is ook het punt niet. Mijn eigen levensstijl is in bepaalde opzichten te vergelijken met die van streng orthodoxe joden, hindoes of islamieten.


sjimmie schreef:Mogen godsdiensten inbreuken maken op de hoofdcultuur door hun dogma's centraal te stellen? En zo ja, hoe ver mogen die inbreuken dan gaan?
Wat bedoel je met inbreuk Sjimmie? Wanneer is er sprake van inbreuk? Ik zie nl. geen inbreuk in Burka, Sari, Dirndl, habijt en kort spijkerrokje samen in het Nederlandse straatbeeld zolang de dames elkaar in hun waarde laten.
Met inbreuk bedoel ik dat mensen bijvoorbeeld weigeren een schooluniform te dragen omdat ze persé een boerka aan moeten van hun vader. Die kinderen worden dan op school geweigerd en blijven thuis. Of mensen die geen werk kunnen vinden omdat weinig werkgevers iemand met een baard of boerka e.d. wil aannemen.

Als veel mensen een dergelijke cultuur zouden gaan ontwikkelen, dan krijg je hele wijken van mensen die buiten de algemene samenleving komen te staan. Het woord inbreuk is dan helemaal niet gek gekozen, want zulke groepen breken als het ware maatschappelijk met hun wijdere omgeving.

Dat kan, je hebt zulke wijken bijvoorbeeld in London en New York en daar zie ik geen echte problemen. Maar ik zou het zelf niet kunnen of willen om me zo radicaal van de hoofdcultuur af te keren dat ik nauwelijks meer zou kunnen omgaan met mensen uit die cultuur.
Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Vrijheid van godsdienst was maar een onderdeel van de redenering, niet de hoofdzaak.
Wel een onmisbaar onderdeel. Bovenstaand toont aan dat vrijheid van godsdienst relevant is in de rechtspraak en hiermee een gunstig wetelijk klimaat schept voor wetsovertreding op religieuze gronden.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Germen schreef:De reden dat ik dit van mening ben is dat er al andere burgerrechten bestaan, namelijk de vrijheid van meningsuiting en van levensovertuiging, die de waardevolle elementen in deze vrijheid voldoende waarborgen.
Maar dan zou je de vrijheid van levensovertuiging óók kunnen afschaffen, aangezien ook dit een meningsuiting is.
Nee, een levensovertuiging wordt niet altijd geuit.
Apeiron schreef:
Germen schreef:
In naam van een religie blijft het toegestaan om kwaadaardige ideeën en gedragingen te verspreiden, ideeën die als ze niet religieus van aard waren geweest allang verdwenen zouden zijn geweest.
Hier zou ik 'religie' willen vervangen door 'mens', dat laatste blijft dan natuurlijk een punt van discussie.
Ik vrees dat de zin onbegrijpelijk wordt als je religie/religieus vervangt door mens/menselijk. Zelfs dan: bijvoorbeeld jodenhaat is niet aangeboren, maar aangeleerd.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Gebruikersavatar
WendyTje
Artikelen: 0
Berichten: 773
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 11:27

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Dat beweer ik ook niet. Maar de genoemde 'noodsituaties' vind ik stuk voor stuk een slappe smoes. P.S. Volgens wikipedia heeft alleen de vrouw beslissingsbevoegdheid om een abortus te laten plegen, de man heeft daar geen enkele zeggenschap over. Dus als de man het niet wil en de vrouw wel, dan gebeurt het dus ook. Op deze manier wordt wel bewerkstelligd dat een ongeboren kind doodgemaakt wordt tegen de wil van de man... Dat is toch geen goede ontwikkeling in onze samenleving?
Als dat niet zo zijn zou het helemaal lekker worden zeg!!! Als de vrouw het niet wil (Bedenk er nog even voor de extreme gevallen bij dat ze misschien wel verkracht is door die vent ook, en t nu iig uit is, of wat ook) maarja, die vent blijft wel de vader, en ze moeten allebei "ja" beslissen voor een abortus, en hij wil het kind, dan is zij dus gedoemd tot het krijgen van dat kind?

Ik vind dat het recht tot beslissen wat er in je eigen buik gebeurt een heel fundamenteel recht voor de vrouw, als je dat weghaalt vind ik het juist niks met gelijke rechten te maken hebben, maar met onderdrukking en misbruik van de vrouw!

oke dit is off topic, maar ik vind het wel even een bizarre gedachtengang
hogev
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2006, 20:45

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Donner zei deze week in een interview met Vrij Nederland dat als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, die mogelijkheid moet bestaan. "Zo iets kun je wettelijk toch niet tegenhouden? Het zou ook een schande zijn om te zeggen: dat mag niet! De meerderheid telt. Dat is nou juist de essentie van democratie", aldus Donner.


Maar dient de democratie niet tegen zijn eigen ondergang beschermd te worden? Dus ondermeer door vrijheid van Godsdienst af te schaffen?
Gebruikersavatar
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 5.079
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 14:35

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Ligt er aan, vind je de democratie zo zwak dat het bescherming nodig heeft?

Bedenk ook dat deze bescherming van de democratie dan tegen de wil van het volk in gaat: anti-democratisch. Dit is het fundamentele probleem van alle geklets over democratie: Iedereen denk dan aan hun eigen democratie. Dat andere volkeren ook andere keuzes maken kan men zich amper voorstellen.

Persoonlijk heb ik geen al te grote verwachtingen van democratieën: Ze zijn gewelddadig, onbetrouwbaar, instabiel, inefficient en arrogant. Terwijl elke poging om deze defecten op te lossen er een aristocratie van zal maken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

gmlk schreef:Ligt er aan, vind je de democratie zo zwak dat het bescherming nodig heeft?

Bedenk ook dat deze bescherming van de democratie dan tegen de wil van het volk in gaat: anti-democratisch. Dit is het fundamentele probleem van alle geklets over democratie: Iedereen denk dan aan hun eigen democratie. Dat andere volkeren ook andere keuzes maken kan men zich amper voorstellen.

Persoonlijk heb ik geen al te grote verwachtingen van democratieën: Ze zijn gewelddadig, onbetrouwbaar, instabiel, inefficient en arrogant. Terwijl elke poging om deze defecten op te lossen er een aristocratie van zal maken.
Hitler is op democratische wijze aan de macht gekomen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Lathander
Artikelen: 0
Berichten: 2.504
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 15:49

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Vrijheid van geloof moet blijven bestaan, anders heeft de regering het recht je te dwingen te geloven wat ze willen dat je gelooft...

ooit het boek "1961" gelezen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
1207
Artikelen: 0
Berichten: 991
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 00:33

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Evil Lathander schreef:Vrijheid van geloof moet blijven bestaan, anders heeft de regering het recht je te dwingen te geloven wat ze willen dat je gelooft...

ooit het boek "1961" gelezen?
klopt, maar vrijheid van geloven wordt door meerdere wetsartikelen gegarandeerd.

het specifieke artikel is dus overbodig. in sommige gevallen wraakroepend.

de pastoor die homo's systematisch ziek/pervers of erger kan noemen en omwille van dit artikel aan evtl. vervolging kan ontsnappen

het is dit dat de topicstarter stoort
collegavanerik
Artikelen: 0
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 09:13

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Evil Lathander schreef:Vrijheid van geloof moet blijven bestaan, anders heeft de regering het recht je te dwingen te geloven wat ze willen dat je gelooft...

ooit het boek "1961" gelezen?
nee, wel 1984
Gebruikersavatar
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 5.079
Lid geworden op: vr 14 jul 2006, 14:35

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

Iemand mag bijvoorbeeld de mening hebben dat sex tussen mensen van hetzelfde geslacht ziek of verwerpelijk is. Iemand mag deze mening ook uiten. Dat is de hele betekenis van de vrijheid van mening en meningsuiting.

Zodra men echter individuen wegens hun gedrag, mening of levensovertuiging gaat aanvallen, hun als persoon met minachting gaat bejegenen of hun reputatie met leugens en laster beschadigd dan hebben we het al lang niet meer over vrijheid van meningsuiting.

Er is een hele scherpe grens tussen deze twee.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Stelling: de vrijheid van godsdienst moet afgeschaft worden

gmlk schreef:Iemand mag bijvoorbeeld de mening hebben dat sex tussen mensen van hetzelfde geslacht ziek of verwerpelijk is. Iemand mag deze mening ook uiten. Dat is de hele betekenis van de vrijheid van mening en meningsuiting.

Zodra men echter individuen wegens hun gedrag, mening of levensovertuiging gaat aanvallen, hun als persoon met minachting gaat bejegenen of hun reputatie met leugens en laster beschadigd dan hebben we het al lang niet meer over vrijheid van meningsuiting.

Er is een hele scherpe grens tussen deze twee.
Dat is ook gebeurd met mensen die er nazistische ideeën op na houden, zoals de weduwe Rost van Tonningen. Volgens mij zeggen iemands ideeën heel veel over de persoon zelf. Als iemand uit eigen vrije wil een ideologie aanhangt waarin sommige mensen inferieur zijn aan andere mensen omdat ze niet tot de eigen groep behoren, dan vind ik die persoon niet erg aardig.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!