en je was net iets sneller, ik ben benieuwd naar je motivatie. en de redenen voor die motivatie
Trouwens, heb je wel eens gehoord van genadepreken en verzoening enzo? Wel eens gehoord van goede werken doen uit dankbaarheid ipv angst voor straf?
Puur misbruik van angst. Angst voor dergelijke scenarios is natuurlijk eigenschap van de mens. Vroeger waren ze hier nog meer alert op. Door broodje aap verhalen werd angst versterkt en uiteindelijk werd hierop ingespeeld om vervolgens misbruik van te maken.Hoe zie jij de hel? En hoe zie jij de duivel? Wat is jouw beeld van de hel en de duivel?
Ja, maar dat komt omdat jij niet in God gelooft, neem ik aan?genadepreken zijn even erg, en goede werken waarvoor? dank waarvoor? als mn leven wordt gered ga ik niet een god bedanken, maar de artsen en dat aan dat ziekenhuis doneren ofzo, dat is dankbaarheid waar men wat aan heeft.
Motivatie voor het doen van goede werken? Dankbaarheid voor wat God allemaal voor mij gedaan heeft en nog steeds voor mij doet.en je was net iets sneller, ik ben benieuwd naar je motivatie. en de redenen voor die motivatie![]()
Jazeker, ik heb het ook niet over het doen van goede werken, om daarmee een plaatsje in de hemel te verdienen, maar ik doe (of ik probeer het althans) goede werken uit dankbaarheid voor wat God voor mij doet/gedaan heeft. Je kan het ook wel zien als een logisch gevolg van Gods handelen in mijn leven.collegavanerik schreef:zpidermen schreef:
Trouwens, heb je wel eens gehoord van genadepreken en verzoening enzo? Wel eens gehoord van goede werken doen uit dankbaarheid ipv angst voor straf?
wat? goede werken? sola gratia toch?![]()
Wat doet God allemaal voor jou?Motivatie voor het doen van goede werken? Dankbaarheid voor wat God allemaal voor mij gedaan heeft en nog steeds voor mij doet.
zijn er aanwijzingen voor een god? nope, geen enkele.Ja, maar dat komt omdat jij niet in God gelooft, neem ik aan?
en dat weet je zeker want... (dat die god dat dus voor je doet he)Motivatie voor het doen van goede werken? Dankbaarheid voor wat God allemaal voor mij gedaan heeft en nog steeds voor mij doet.
In welke mate is deze conclusie gebaseerd op een onrealistische (!) definitie van god(heid)?zijn er aanwijzingen voor een god? nope, geen enkele.
zijn er dan aanwijzingen voor een oppermachtig wezen dat zich inmengt in de levens van mensen of dat het alles om ons heen gecreeërt heeft? zo ha, dan wil ik graag die aanwijzingen horen (wat ik vaak als argument oor, dingen als, de kansen zijn té klein voor bijv evolutie ofzo, maar dat is alleen een argument tégen evolutie, niet vóór een schepper)Dankbaarheid voor wat God allemaal voor mij gedaan heeft en nog steeds voor mij doet.
mischien is het wel andersom ... dat de kern van de mens alle vormen gekreéerd heeft opweg naar de meest volmaakte vorm en alles achter zich heeft gelaten, waardoor deze aan de top staat qua levensvorm. dat verklaart ook waarom wij diverse dierlijke overeenkomsten hebben .. zowel lijfelijk als instnktmatige ....gmlk schreef:Het bestaan van het leven is een heel goed bewijs van het bestaan van een scheper (het argument van de horlogemaker) dit wordt echter niet als zodanig herkend omdat veel mensen geloven in de filosofie van het darwinisme.
........... .............
Om van een (hypothetische) toestand A in het verleden bij de huidige toestand B te komen vereist volgens deze filosofie alleen maar kleine veranderingen, een vorm van selectie, en veel tijd. Het principe van zelf-organisatie wordt het ook wel genoemd.
Verklaard dit echter daadwerkelijk iets? Is deze verklaring toetsbaar? Kunnen we de exacte volgorde van veranderingen achterhalen op het niveau waarop de veranderingen plaats vonden en de selectie van veranderingen bewijzen?
Nee. Want deze hele filosofie is vanaf Darwin gebaseerd op zwakke aannames en onbewijsbare veronderstellingen.