Moderator: physicalattraction
Ik meen dat in de ART het zo is dat de natuurwetten zo moeten worden geformuleerd dat ze geldig zijn in gelijk welk stelsel inertiaal of niet.Het relativiteitsbeginsel zegt ook dat de natuurwetten in elk inertiaalstelsel gelijk zijn. Men moet er dus eerst zeker van zijn dat men zich in een inertiaalsetelsel bevindt, en niet in een versnellend of draaiend stelsel.
Dit is volgens mij het relativiteits principe wat Galileo (als ik me niet vergis) al bedacht. Een inertiaalstelsel is hierbij een stelsel dat in rust is: dwz, het ondergaat geen krachten.Ik meen dat in de ART het zo is dat de natuurwetten zo moeten worden geformuleerd dat ze geldig zijn in gelijk welk stelsel inertiaal of niet.

En iemand op het aardoppervlak maakt een rechte baan door de 3 ruimtelijke dimensies (afgezien van de draaiing van de aarde) maar een kromme door de ruimtetijd zodat hij zich niet in een inertiaalstelsel bevindt.In het geval van de aarde en de doos is de ruimtetijd in de buurt van de aarde gekromd: het licht gaat in een rechte lijn door de ruimtetijd, maar maakt in de 3 ruimtelijke dimensies een kromme.
Gij hebt mij hoogswaarschijnlijk verkeerd begrepen. Voor Galileï moesten de natuurwetten dezelfde zijn in elk ineriaalstelsel, voor Einstein moeten ze zo geformuleerd worden dat ze gelden in elk stelsel inertiaal of niet. Vandaar mijn vraag over een eventuele herformulering relativiteitsprincipe.Nu is licht massaloos, en zou bovendien (omdat het met eenparige snelheid door het inertiaalstelsel van de doos beweegt) geen krachten moeten ondervinden. Toch lijkt het afgebogen te worden door de massa van de aarde. Oplossing van dit probleem is de zwaartekracht 'weg te transformeren' en deze te vervangen door een gekromde ruimte-tijd.
Nu zal, net als bij Newton een voorwerp in rust met eenparige snelheid door de ruimte beweegt, in de ART een voorwerp in een rechte lijn door de ruimte tijd bewegen. In het geval van de aarde en de doos is de ruimtetijd in de buurt van de aarde gekromd: het licht gaat in een rechte lijn door de ruimtetijd, maar maakt in de 3 ruimtelijke dimensies een kromme
Idd, formules moeten covariant zijn. Dat is ook de reden waarom er met tensoren wordt gewerkt: tensoren transformeren via de groep van coordinatentransformaties. Maar dit heeft naar mijn weten verder weinig te maken met zwaartekracht an sich.Ik meen dat in de ART het zo is dat de natuurwetten zo moeten worden geformuleerd dat ze geldig zijn in gelijk welk stelsel inertiaal of niet.Het relativiteitsbeginsel zegt ook dat de natuurwetten in elk inertiaalstelsel gelijk zijn. Men moet er dus eerst zeker van zijn dat men zich in een inertiaalsetelsel bevindt, en niet in een versnellend of draaiend stelsel.
Ik meen dat het bv zo is dat de gravitatie automatisch moet ingevoerd worden als we dit willen bekomen. Dus op onze draaiende Aarde moeten er bepaalde krachten ingevoerd worden om aan bovenstaand principe te voldoen.
De vraag die ik mij nu stel is moet het relativiteitsbeginsel ook geen revisie ondergaan en eventueel welk?
Ik weet in de ART werkt men met tensoren(veralgemeende vectoren) en naar ik meen de Riemann meetkunde en voor mij ligt dit voor het moment ook nogal moeilijk.![]()