Als ik je goed begrijp is volgens jouw (seksuele) selectie de oorzaak van intelligentie? Of heeft het een andere oorzaak?
Volgens mij is seksuele selectie de oorzaak van de buitengewone intelligentie die de mens heeft. Natuurlijk is elk dier in meer of mindere mate 'intelligent', in de zin dat het kan anticiperen op bepaalde gebeurtenissen enz.
Ook de voorloper van de mens zal in die zin beperkt intelligent zijn (mogelijk vergelijkbaar met de intelligentie van een aap nu (al zijn dit soort uitspraken uiteraard altijd kort door de bocht -hoe vergelijk je intelligentie-)). Deze 'beperkte' intelligentie heeft waarschijnlijk evolutionaire voordelen voor onze voorouders in hun situatie gehad. Dat vervolgens de intelligentie 'ge-explodeerd' is zou goed door seksuele selectie kunnen zijn.
Seksuele selectie gaat uit van een voorliefde van de vrouw op een bepaalde eigenschap bij de man. Gevolg hiervan is dat het nageslacht een (iets grotere kans heeft op) _dezelfde_ voorliefde (of een nog sterkere voorliefde) voor deze eigenschap bezit, maar ook deze eigenschap zelf. Het is dus een zichzelf versterkend, labiel, effect wat alleen geremd wordt door het mogelijk evolutionaire nadeel wat deze eigenschap heeft. Voorbeelden hiervan zijn de rode kammen van hanen, de gigantische pauwe-staarten en alle andere grote, onhandige kenmerken die dieren kunnen hebben om 'aantrekkelijk' te zijn. Ik denk dat bij de mens zich ook zo'n selectie heeft voorgedaan die daarme 'de oorzaak' van onze inteligentie is.