Puzzel Puzzels
Fujaro
Artikelen: 0

Re: Wat als de mens er nou niet eens was...?

Er is een herhaaldelijk organisatie patroon die op verschillende schalen steeds weer terug komt: Het begint met (1) een stukje geschiedenis, gekenmerkt door dat het op de een of andere manier iets te maken heeft met god's interactie met de mens of de evolutie van gods voornemen met de mensheid. Dan een stukje (2) richtlijnen van god voor de mens, doctrine zou men tegenwoordig zeggen. En tenslotte (3) een serie profetieën voor de toekomst.
Hoe kan het dat god die immers perfect is (alwetend e.d.) tot een evolutie van zijn voornemen met de mens komt? Was het toch niet helemaal perfect zoals god het eerst bedacht had in zijn gedetermineerde werkelijkheid?

Zou het zo kunnen zijn dat het opschrevene een reactie is op een probleem/vraagstelling waar mensen duizenden jaren geleden mee worstelden, niet uitkwamen en toen voor ieders gemoedsrust een mystieke uitleg aan gaven met daaraan gekoppeld een moraal zoals in ieder sprookje.
Skeptic by nature

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

hogev

Goldenlastra en qlmk, bedankt voor jullie antwoord. Weten jullie misschien ook het antwoord op mijn andere vraag? Staat er iets in de bijbel over het bestaan van dinosaurissen? Ik ben niet zo'n bijbelkenner, maar op dag 6, dus in 1 dag schiep hij de dieren (dus ook de dinosaurissen) en de mens. Maar die twee hebben nooit samen op aarde gestaan. Waar blijven dan die dinosaurissen? Of hebben zij volgens de bijbel niet bestaan?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fujaro

Christenen hebben daar een keurig antwoord op: zo zit dat

Als het even kan willen ze dat de kindertjes op school leren.

En Adam heeft al die mooie beestjes een naam gegeven: leuk om mee te spelen

Dus ook parasitaire levensvormen die je van binnen opvreten.

Evolutionisten zijn stout en blind dat ze dat niet willen snappen :wink:

Maar natuurlijk zijn er ook christenen die er anders over zijn gaan denken.
Skeptic by nature
qrnlk
Lorentziaan

Helaas worden dinosaurussen niet specifiek in de bijbel genoemd.

Tijdens de periode die wordt aangeduid met '5de dag' werden er "vogels" en de "zeemonsters" geschapen. Het lijkt mij redelijk dat hier ook vele dinosaurussen bij horen. Waarschijnlijk zelfs de land-dino's.

Pas vele millennia later, tijdens de de periode met de aanduiding '6de dag', werden de zoogdieren en uiteindelijk aan het eind de mens geschapen.

Tijdens "de nacht" van 5 op 6 zijn waarschijnlijk de dinos verdwenen maar dat is mijn persoonlijke speculatie. (Nacht = stofwolk door meteor inslag?)

(Stel je voor dat je Mozes bent en dat je over een periode van een week versneld te zien krijgt wat zich over millennia heeft afgespeeld...)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Archeopteryx

Stel je voor dat de Waarheid staat opgetekend in een boek dat afkomstig is uit de orale overlevringscultuur, er minimaal 500 jaar aan is geschreven is (en dus ook veranderd), dat er een keuze is gemaakt van evangelien die wel en die niet de bijbel zouden gaan vormen en dit ook nog eens geïnterpreteerd dient te worden (of niet, maar dan ben je een fanaticus).

Kortom, zullen we de bijbel buite de discussie houden onder het mom van te vage "kennis"?
hogev

Fujaro schreef:Christenen hebben daar een keurig antwoord op: zo zit dat

Als het even kan willen ze dat de kindertjes op school leren.

En Adam heeft al die mooie beestjes een naam gegeven: leuk om mee te spelen

Dus ook parasitaire levensvormen die je van binnen opvreten.  

Evolutionisten zijn stout en blind dat ze dat niet willen snappen :wink:

Maar natuurlijk zijn er ook christenen die er anders over zijn gaan denken.
Geweldige links. Ik vind daar eindelijk mijn antwoord:

In the Bible, in Job 40:15-24, God describes to Job (who lived after the Flood) a great beast with which Job was familiar. This great animal, called ‘behemoth,’ is described as ‘the chief of the ways of God,’ perhaps the biggest land animal God had created. Impressively, he moved his tail like a cedar tree! Although some Bible commentaries say this may have been an elephant or hippopotamus, the description actually fits that of a dinosaur like Brachiosaurus. Elephants and hippos certainly do not have tails like cedar trees!

Nou, zie je nou wel. In de bijbel staat ook alles! Waarschijnlijk zullen we over een paar eeuwen ook leven op andere planeten vinden. Wedden dat dat ook in de bijbel staat!!!! Als je het maar goed interpreteert....... eh, ik bedoel goed leest.
Archeopteryx

Je kunt inderdaad alles lezen in de bijbel wat je maar wilt! Er is geen veelzijdiger boek!
Don'tThinker

Oké stel je voor. De 1e mens omschreven als Adam en Eva.. Als je de evolutie theorie combineert met het “”ontstaan van het geloof””. Als de mens op die tak in de evolutietheorie zo slim was een om dorp te stichten met zijn soort en in communicatie wegen kon duidelijk maken dat hij de machtigste waren. Algemeen dat de macht het belangrijkste is voor de mens. En daar zijn veel voorbeelden van. En natuurlijk er zijn nu ook mensen die daar geen waarde aan hechten of niet meer. Misschien wel een evolutieproces in onze karaktereigenschappen. Maar algemeen bekend dat er vroeger veel dictatuur heerste en dat er de macht bij 1 persoon en eventueel zijn orde. Een duidelijk piramidevoorbeeld als status verschil. Terugkomend op Adam en Eva. Zij zouden de 1e machtigste konden zijn die hun naam wouden doorgeven. Zij wouden geschiedenis maken. Iedereen moest hun blijven herdenken. En zo is het woord voorgegaan. Als zij zo’n goede naam hadden dat er door hun al goede dingen waren bedacht die het leven makkelijk maakte. Stel dat zei de eerste opzet van de 10 geboden maakte. Dat zo steeds verder evolueren dat het geloof in de manier was. De gene die hier het meest in geloofde werden daarom de machtigste. Zei heerste over het land of in welke vorm dan ook. Hun status was hoger en zou dat ook voor lange tijd blijven. Zo ging dit door en door. Door de jaren heen tot zelfs in de naam van hun god werd gedood en vermoord. De heksendoofpot en kruistochten en ga zo maar door. En ik zeg niet het zo gegaan is. Ga hier niet te diep op in. Dit is maar een mogelijk voorbeeld. Het is gegaan zoals het is gegaan en wij zien daar een beeld van door de feiten die we kennen. Een voorbeeld. Ik wil er voornamelijk mee zeggen dat wij die geloven in evolutie en ons steeds de waarom vraag blijven stellen om te zoeken en onderzoeken. En dat hele geloof achter ons te laten. Daar geen waarde meer aan te hechten. Wij zoeken en onderzoeken. Het gebeurd al.. Het geloof in god word steeds zwakker. God in het algemeen. Veel mensen laten het al achter zich. Sorry als ik er te diep in ga. Ik hecht zelf geen waarde meer aan geloven. Al brachten zij al die goede wegen naar voren. De 10 geboden en ga zo maar door. Dat was ook een evolutieneer proces. We worden slim, sociaal, en ga zo maar door. Ik zoek liever verder en onderzoek.
Don'tThinker

Misschien wat overdreven. Maar zelfs als er een zogenaamde god was zoals die door de meeste word omschreven. Zouden de mensen die hierin heilig geloven deze dan ook meteen volgen. Zou dat meteen de goede keuze zijn, omdat god zogenoemd al het goede brengt. Omdat hij indirect de 10 geboden en de bijbel maakte is hij goed? Die konden er ook zijn om een beschaving te sturen. Ik zeg niet dat het geloof een slecht iets is. Ikzelf geloof ook. Alleen in iets anders en meer in mijn eigen weg met vele andere. Naar mening kies ik liever mijn eigen weg en haal ik al dat goede uit de geloven die we eerder gekend hebben. Hij beloofd van alles. Dat je in de hemel komt. Is dit niet een illusie om de onwetenden op hun pad te laten en volgzaam. Wie zegt dat deze god dan zo goed wel is. Misschien heerst deze god wel een dictatuur. En ben ik vrij. Nog steeds zoekend en onderzoekend. Correct me if I’m wrong or I’m the one with the ilusions. Ik lees vanzelf wel wat jullie ervan vinden. Tot over 2 weken weer, zal dit missen. GreetZzz.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Goldenlastra

je kan de bijbel met name scheppings verhaal ook anders lezen.

Als je het gewoon zou lezen... is het de eerste dag bla bla..

maar je zou het het beste kunnen lezen als 6 periodes.. dan komt het dus wel overeen met de evolutietheory... alleen men heeft vroeger de bijbel niet te moeilijk gemaakt voor de mensen die het niet begreep.. het is dus een vereenvoudigd verhaal.. het is namelijk ook niet helemaal een wetenschappelijk boek ook al zou men dat zo kunnen opvatten..

maarjah is gewoon een idee van hoe ik tegen de bijbel aan kijk en naar mijn gevoel ook het beste
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!