Puzzel Puzzels
molecul
Artikelen: 0

Re: Antimaterie

ze maken twee krachtvelden zodat de entimaterie blijf zweven in een cilinder

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

bstard

Begrijp ik het goed dat er wel anti fermionen bestaan maar geen anti-bosonen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wannes

Nee, dat was mijn opmerking. De hamvraag voor mij is hoe het komt dat er Uberhaupt nog antimaterie wordt aangetroffen in zo'n antimaterievijandige omgeving. Maar ik begrijp uit je antwoord dat dat geen eenvoudige vraag is. Evengoed bedankt voor je antwoord.
omdat die antimaterie gecreëert wordt bij bepaalde reacties, bv
\(\beta^+\)
verval van atomen en botsingen van hoogenergetische deeltjes waarbij energie wordt omgezet in massa in de vorm van deeltjes en antideeltjes
shimmy

Ali Bahbah schreef:materie en antimaterie. Deze heffen elkaar op tot niets zodra ze met elkaar in aanraking komen, dat is de algemeen aanvaarde theorie.  

Wat ik me afvraag is of het in de praktijk wel mogelijk is dat ze met elkaar kontakt kunnen maken en elkaar vernietigen, is er wel eens over de mogelijkheid gedacht dat deze twee elkaar in principe afstoten?

Geen expert, maar was het niet zo dat gesteld wordt dat er in den beginne een enorm annihilatie proces moet zijn geweest om de achtergrondstraling van vandaag te kunnen verklaren.
Jekke

Begrijp ik het goed dat er wel anti fermionen bestaan maar geen anti-bosonen?

Neen, sommige bosonen zoals het Z°-deeljte en het foton hebben idd geen antideeltje, of, equivalent, zijn hun eigen antideeltje. Andere bosonen zoals de gluonen of de W+/- deeltjes hebben wel degelijk antideeltjes.
Rudeoffline

shimmy schreef:
Ali Bahbah schreef:materie en antimaterie. Deze heffen elkaar op tot niets zodra ze met elkaar in aanraking komen, dat is de algemeen aanvaarde theorie.  

Wat ik me afvraag is of het in de praktijk wel mogelijk is dat ze met elkaar kontakt kunnen maken en elkaar vernietigen, is er wel eens over de mogelijkheid gedacht dat deze twee elkaar in principe afstoten?

Geen expert, maar was het niet zo dat gesteld wordt dat er in den beginne een enorm annihilatie proces moet zijn geweest om de achtergrondstraling van vandaag te kunnen verklaren.

De achtergrondstraling van 2,7 K komt van de foton-ontkoppeling van het plasma. Dit gebeurde ca 300.000 jaar na de oerknal.
bstard

bstard schreef:Begrijp ik het goed dat er wel anti fermionen bestaan maar geen anti-bosonen?

Neen, sommige bosonen zoals het Z°-deeljte en het foton hebben idd geen antideeltje, of, equivalent, zijn hun eigen antideeltje. Andere bosonen zoals de gluonen of de W+/- deeltjes hebben wel degelijk antideeltjes.

Hoe is dat mogelijk dat een deeltje zijn eigen anti- kan zijn? Ik heb geprobeerd dit op 't net te vinden maar nergens een (goeie) uitleg voor gevonden.
wannes

Hoe is dat mogelijk dat een deeltje zijn eigen anti- kan zijn? Ik heb geprobeerd dit op 't net te vinden maar nergens een (goeie) uitleg voor gevonden.
bepaalde deeltjes bestaan uit een gebonden toestand van een quark en zijn antiquark, en dus zijn ze hun eigen antideeltje
Jekke

bstard schreef:Hoe is dat mogelijk dat een deeltje zijn eigen anti- kan zijn? Ik heb geprobeerd dit op 't net te vinden maar nergens een (goeie) uitleg voor gevonden.
bepaalde deeltjes bestaan uit een gebonden toestand van een quark en zijn antiquark, en dus zijn ze hun eigen antideeltje

is een vb maar het kan bvb ook (zoals bij de voorbeelden die ik aanhaalde) dat een deeltje geen eigenschappen bezit die bepalend zijn voor antideeltjes en dus hebben ze eigenlijk geen antideeltje, maar het wordt ook wel eens gezegd dat zulke deeltjes hun eigen antideeltje zijn
elton

Tijdens de oerknal zouden zowel materie als antimaterie zijn aangemaakt, in gelijke hoeveelheden.

http://www.xs4all.be/~dvdavid/mag_science/...5163938.nl.html

Hoe kan door de 'oerknal' materi en anti materie zijn ontstaan dat vervolgens gelijk geanhileerd is. waaruit ontstonden de materie en antimaterie?
qrnlk
Lorentziaan

Dat is (in grote lijnen) een nog onopgelost probleem.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Bruce

Hoe kan door de 'oerknal' materi en anti materie zijn ontstaan dat vervolgens gelijk geanhileerd is. waaruit ontstonden de materie en antimaterie?
Als je vraag is hoe de deeltjes zelf zijn ontstaan, dan is een mogelijk antwoord het volgende:

Vlak na tijdstip 0, kreeg de zogenaamde Higgs-potentiaal de vorm van een mexicaanse hoed (Sombrero-vorm). Dat kan uitgelegd worden m.b.v. quantumvelden theorie.

Vanaf het maximum in het midden "rolde" de waarde van het Higgsveld, naar het cirkelvormige minimum. Uit de energie die daaruit ontstond werdt heel veel nieuwe materie en antimaterie gemaakt.

Je kan je het voorstellen als een balletje dat van een berg een dal in rolt, het balletje krijgt kinetische energie, en in het dal schommelt het nog wat heen en weer. Door wrijving verliest het aan kinetische energie, die "wrijving" zorgde ervoor dat er energie in de vorm van deeltjes werd geproduceerd.
elton

Hmm, ik vind het een beetje vaag. Maargoed ik ga dit jaar beginnen natuurkunde studeren dus het zal snel wat duidelijker worden :)
wannes

Hmm, ik vind het een beetje vaag. Maargoed ik ga dit jaar beginnen natuurkunde studeren dus het zal snel wat duidelijker worden :)
:) snel is denk ik niet het gepaste woord :) , ik zit in mijn 2e jaar fysica, en wij hebben nog niets van kwantumveldtheorieën gezien, en ik weet niet oof we dat gaan zien, en waarschijnlijk toch niet uitgebreid

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Bart

:)  snel is denk ik niet het gepaste woord   :) , ik zit in mijn 2e jaar fysica, en wij hebben nog niets van kwantumveldtheorieën gezien, en ik weet niet oof we dat gaan zien, en waarschijnlijk toch niet uitgebreid

Dat is eind derde-jaars of zelfs vierde-jaars stof.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!