Puzzel Puzzels
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Pieptoon in je oor

bedoel je dat je minder tonen kan horen (ff begrijpelijke taal :P ). nou ik denk dat dat ligt aan de reden dat je de pieptoon hoort, het zal vast wel eens gebeuren maar niet als je een pieptoon hoort door bijv oorsmeer ofzo :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Veertje

In het Engels (Amerikaans) valt het fenomeen blijkbaar onder de verzamelnaam tinnitus en kan allerlei oorzaken hebben: http://www.umm.edu/ency/article/003043.htm . Van wat ik zelf heb ervaren tot nu toe ging het piepgeluid eigenlijk altijd gepaard met een drukverschil. Hoogteverschil (vliegtuig, rijden in de bergen), of opwinding (hoge bloedruk?).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Zwam

Tinnitus is gewoonweg de algemene medische term...

(heb het zelf... :roll: )
wombat

physicalattraction schreef:Zo een absurd hoge frequentie is toch alleen maar handig. Ons hamertje in het oor kan namelijk helemaal niet op die frequentie slaan, dus levert het geen geluid op. Ik vraag me af waarom iedereen zo bang is voor die masten zonder dat er ook nog maar enig fatsoenlijk bewijs geleverd is dat het schadelijk zou zijn. De meeste rapporten die melden dat het schadelijk is zijn van dusdanig slechte statistische kwaliteit, dat ik ze gelijk de prullenmand inwerp.

Maar on topic over oorsuizen: ik wil ook wel eens weten waarom we dat horen. Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.
De pieptonen komen als gevolg van (disco) beschadigingen op latere leeftijd.
Het eerste wiel was echt niet rond
zpidermen

physicalattraction schreef:Maar on topic over oorsuizen: ik wil ook wel eens weten waarom we dat horen. Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.
Dat vind ik dan best knap, want ik ben al een paar jaar niet meer naar een disco geweest... oh nee, ik ben een paar maanden terug nog naar een concert geweest, maar dan nog: als ik nu in een disco zou zijn, zou ik toch ook nu een gehoorbeschadiging op moeten lopen, en niet pas vele maanden of jaren later?

Wat ik verder ook vreemd vind, is dat die pieptoon elke keer (ongeveer) dezelfde hoge frequentie lijkt te hebben, terwijl je bij een gehoorbeschadiging (trilhaartjes die kapot gaan) zou verwachten dat je dan ook lagere freqenties als pieptoon zou moeten horen...

En tenslotte lijkt het me helemaal stug, dat als een trilhaartje kapot gaat, dat je dan juist een pieptoon hoort...? Dat haartje gaat toch stuk, dan zou je toch juist minder moeten horen? En wat ik daarbij ook vreemd vind, is dat die pieptoon meestal een paar seconden aanhoudt. Zoiets verwacht je gewoon niet bij een trilhaartje dat kapot gaat... M'n gevoel zegt me dat die pieptoon helemaal niks met gehoorbeschadiging te maken heeft, maar dat het iets met dat drukgevoel in je oor te maken heeft... Maar hoe dan precies?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Zwam

Pieptonen en dergelijke in het oor kunnen ook andere oorzaken hebben dan een gehoorsbeschadiging. Oa ontstekingen en andere redenen die ik me niet meer herinner. Een drukverschil kan ook wel een van die dingen geweest zijn. Half jaartje geleden heb ik hier veel over gelezen, toen ik besefte dat ik een behoorlijke gehoorsbeschadiging aan het oplopen was.
Schwartz

Tijdje geleden nog bij Belgische televisie docu gezien.

Het is daadwerkelijk zo dat pieptonen en gehoorruis te maken hebben met beschadigingen.

De hersenen reageren op het missende signaal, de zenuw zendt niet meer, met een versterking indien de hersenen dat willen.

Vergelijk het maar met een toer in het bos midden in de nacht.

Je hoort dan haast alles omdat je hersenen het waargenome meer 'versterkt'.

Gehoorbeschadingen treden meestal op bij de hoge frequenties.

Ik ben alles van 17.000 tot 20000 Hz al kwijt, tja de leeftijd.

Als je een gebiedje mist gaan de hersenen dat zelf invullen of versterken waardoor de pieptoon te voorschijn komt.

Dit verschijnsel verdwijnt omdat het piepen zelf weer tot de gewaarwording bijdraagt waardoor de hersenen weer een anti-versterking toepast.

Bij extreme gehoorschade is het fundament aardig in diggelen waardoor de hersenen in de war raken en alsmaar proberen de zaak een beetje hoorbaar te maken.

Dit betekent dus ruis.

Zoals een ingang van een slechte microfoon, je kunt de versterker verder open draaien om het te kunnen horen maar dan zal de ruis van het systeem ook hoorbaar worden.

De lage tonen worden door de hersenen als onbelangrijk gezien omdat anders je de gehele dag je hart zou horen bonzen in je oren.

Zet je tentje op naast een waterval, na een dag hoor je de lage tonen van die waterval niet meer, wel het geruis wat uiteindelijk ook langzaam minder wordt.

adviezen: na een concert een dagje of drie geen harde muziek (dus geen mp3 in je oren).

Voorkomt harde geluiden en zorgt voor diversiteit van de frequenties.

Dus de boem boem boem box is funest voor het gehoor.

Zet de mp3 in je oren eens wat zachter en doe eens wat dagen zonder.

Ik heb altijd een koptelefoon op maar zet die nooit altijd hard, soms wel een kwartiertje en dat kan geen 1 2 3 kwaad. (het slijt wel sneller maar ik wordt toch geen 80.)

Heb je werk waarbij veel harde geluiden zijn dan op weg naar huis in je auto geen harde muziek en minder harde muziek etc.

Over het algemeen kun je stellen: wees voorzichtig want het systeem moet nog jaren meegaan!!!!!!
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
wombat

wombat schreef:
physicalattraction schreef:Maar on topic over oorsuizen: ik wil ook wel eens weten waarom we dat horen. Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.
Dat vind ik dan best knap, want ik ben al een paar jaar niet meer naar een disco geweest... oh nee, ik ben een paar maanden terug nog naar een concert geweest, maar dan nog: als ik nu in een disco zou zijn, zou ik toch ook nu een gehoorbeschadiging op moeten lopen, en niet pas vele maanden of jaren later?

Wat ik verder ook vreemd vind, is dat die pieptoon elke keer (ongeveer) dezelfde hoge frequentie lijkt te hebben, terwijl je bij een gehoorbeschadiging (trilhaartjes die kapot gaan) zou verwachten dat je dan ook lagere freqenties als pieptoon zou moeten horen...

En tenslotte lijkt het me helemaal stug, dat als een trilhaartje kapot gaat, dat je dan juist een pieptoon hoort...? Dat haartje gaat toch stuk, dan zou je toch juist minder moeten horen? En wat ik daarbij ook vreemd vind, is dat die pieptoon meestal een paar seconden aanhoudt. Zoiets verwacht je gewoon niet bij een trilhaartje dat kapot gaat... M'n gevoel zegt me dat die pieptoon helemaal niks met gehoorbeschadiging te maken heeft, maar dat het iets met dat drukgevoel in je oor te maken heeft... Maar hoe dan precies?
De disco beschadigingen zijn in je jeugd opgelopen. Dat uit zich op latere leeftijd in pieptonen.
Het eerste wiel was echt niet rond
oktagon

Voor zover ik weet is het menselijke gehoor gevoelig voor geluidsignalen van 20 Hz tot ca 20000 Hz.Een hoge toon bij een piano is ca.4200 Hz.

De hoge pieptoon kan dus wel eens tegen de max.hoorbare frequentie liggen en mogelijk worden veroorzaakt door de wrijving veroorzaakt door de snelle bloedsomloop in onze hersenen (tussenliggende aders/slagaders!).

De oorzaak heb ik nog nooit horen verklaren,vandaar mijn veronderstelling!
zpidermen

zpidermen schreef:
wombat schreef:

De disco beschadigingen zijn in je jeugd opgelopen. Dat uit zich op latere leeftijd in pieptonen.
Ja, hoe dan...??
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Schwartz

Voor de duidelijkheid:

Het gehoorsysteem kan bij een lichte beschadiging de zaak repareren maar het is net als bij een oude auto: op een gegeven moment heb je een nieuwe nodig.

Na een concert, waarbij je geheid wat lichte beschadiging op loopt, is het noodzakelijk om geen harde muziek te luisteren.

Een eventueel piepje zal dan verdwijnen door de reparatie.

De reparatie kan ook mislukken waardoor er dan beschadiging opgetreden is.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Fien

physicalattraction schreef:Zo een absurd hoge frequentie is toch alleen maar handig. Ons hamertje in het oor kan namelijk helemaal niet op die frequentie slaan, dus levert het geen geluid op. Ik vraag me af waarom iedereen zo bang is voor die masten zonder dat er ook nog maar enig fatsoenlijk bewijs geleverd is dat het schadelijk zou zijn. De meeste rapporten die melden dat het schadelijk is zijn van dusdanig slechte statistische kwaliteit, dat ik ze gelijk de prullenmand inwerp.

Maar on topic over oorsuizen: ik wil ook wel eens weten waarom we dat horen. Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.
Er is wel degelijk voldoende kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek gebeurd dat wijst op de schadelijkheid van gepulste straling. Er zijn al heel wat dergelijke onderzoeken verschenen in medische vakbladen. Het zijn juist de door de industrie gefinancierde die slecht opgesteld zijn (o.a. geen rekening houden met de tijdsfactor, wat ook gebeurd is destijds bij het door de industrie gefinancierde onderzoek naar asbest) en die geen schadelijke effecten vinden.

En GSM en UMTS (alsook draadloze DECT-telefoons voor in huis, draadloos internet, WLAN,...) kunnen wel degelijk oorsuizen/piepen (tinnitus dus) veroorzaken. In de wetenschappelijke literatuur staat dit fenomeen bekend als 'microwave hearing' of 'microwave auditory phenomenon'.

De hamer in ons oor kan inderdaad niet op die hoge frequentie slaan. Maar zo werkt het ook niet. Door gepulste, hoogfrequente elektromagnetische straling kunnen de weefsels rond het oor opwarmen en uitzetten. Via zogenaamde thermo-akoestische golven wordt deze beweging overgebracht naar het gehoororgaan zelf. Daar zouden dan de trilharen gaan trillen net zoals ze dat doen als gevolg van gewone geluidsgolven:

"Initially, it had been interpreted

to imply direct microwave interaction

with the neurophysiological

system (in het werk van Frey).

We now know that the microwave

auditory phenomenon does not arise

from an interaction of microwave

pulses directly with the auditory

nerves or neurons along the auditory

neurophysiological pathway of the central

nervous system. Instead, the microwave

pulse, upon absorption by soft

tissues in the head, launches a

thermoelastic wave of acoustic pressure

that travels by bone conduction to the inner

ear. There it activates the cochlear receptors

via the same process involved for

normal hearing."

"a large amount of accumulated

electrophysiological evidence

demonstrates that auditory responses

are elicited by microwave pulses and

that these responses are similar to those

evoked by conventional acoustic pulses."

"Thus, the same

pathway through the central auditory

nervous system is activated by both microwave

and acoustic pulses."

"These results

suggest that the site of initial interaction

of a pulse-modulated microwave radiation

with the auditory system is at or

outside the cochlea of the inner ear."

"A peripheral interaction should involve

the displacement of tissues in the

head, with resultant dynamic effects in

the cochlear fluids, hair cells, and nervous

system "

"These results confirmed that the

microwave auditory effect is mediated

by a physical transduction mechanism,

initiated outside the inner ear, and involves

mechanical displacement of biological

tissues.

Among the several transduction

mechanisms suggested that involve mechanical

displacement, thermoelastic expansion

has emerged as the most

effective mechanism."

Bron: "Hearing Microwaves: The Microwave Auditory Phenomenon" door James C. Lin in IEEE Microwave Magazine, juni 2002

Ikzelf heb tinnitus gekregen door UMTS. Mijn tinnitus is zonder enige aanleiding (geen geluidstrauma, geen stress, geen medicijnen, geen ontstekingen,...) op een paar dagen tijd begonnen. Achteraf heb ik ontdekt dat de tinnitus (hoog gesis, geruis, een tuut en een soort echo-toon) begonnen is EXACT in de dagen die volgende op de introductie van UMTS. Ik kan je verzekeren, het verziekt je leven heel grondig.... en dit opdat mensen fotootjes zouden kunnen versturen met hun gsm.
Fien

Voor meer literatuur over microwave hearing:

http://members.aol.com/phikent/orbit/new174.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_auditory_effect

Niet zo wetenschapelijk, maar toch interessant:
Tinnitus of oorsuizen is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen. Steeds meer mensen lijken op onverklaarbare wijze last te krijgen van hoge pieptonen in de oor. Een mogelijke oorzaak kan de toename van UMTS-masten zijn met diens in het hoorbare gebied gepulste frequenties.  

UMTS masten zijn nieuwe sterke radiostralers, die op dezelfde radiofrequentie als een magnetron de omgeving bestraalt. Door deze radiogolven kun je bijvoorbeeld televisie op je mobiele telefoon bekijken. Deze magnetronmasten schieten als paddestoelen uit de grond. Het is sinds kort dat er, behalve radar, zo'n hoge radiofrequentie gebruikt wordt voor telecommunicatie; zelfs GSM had niet zo'n absurd hoge radiofrequentie.  

Zoals we weten warmen magnetronnen voedsel op door met hoogfrequente microgolven de watermoleculen in het eten te laten resoneren. Microgolven zijn golven boven de 2000kHz en deze hebben als eigenschap dat materie de energie goed absorbeert. Hierdoor wordt het eten warm. De lagere frequenties die TV en GSM gebruikten hadden nauwelijks een uitwerking op vocht. Pas met microgolven, radiofrequenties boven de 2GHz gaan watermoleculen resoneren.  

Magnetronnen hebben een vermogen van 800Watt en UMTS een vermogen van 20Watt. Dit vermogen van 20Watt is te weinig om significante opwarming van de cellen te veroorzaken, daarom zijn UMTS en WiFi microgolven volgens veel wetenschappers niet gevaarlijk.  

Wat echter door velen over het hoofd gezien wordt, is dat de 2GHz UMTS/WiFi frequentieband een lagere puls bevat, ingenesteld in de 2GHz frequentie. Zoals met de magnetron bekend is, laat deze hoge 2GHz radiofrequentie vochtdeeltjes resoneren. In ons slakkenhuis in ons oor zit ook vocht. Wij kunnen geen 2GHz horen, ons oor kan hoogstens 20kHz horen.  

UMTS en WiFi hebben behalve de hoog absorberende frequentie echter ook nog een puls: En daar zit het hem de kneep. We kunnen geen 2GHz horen, maar de puls zit als een lagere radiofrequentie in de 2GHz frequentie.  

Aangezien de 2GHz microgolven ons vocht binnen het slakkenhuis een klein beetje laat resoneren, kan de onderliggende pulstoon van 217Hz respectievelijk 1600Hz door de zenuwen in ons gevoelige slakkenhuis in het oor, wel degelijk als geluid ervaren worden. Dit is te vergelijken met een AM-radio ontvanger die hoorbaar geluid uit de hogere radiofrequentie filtert. Maar ook het resoneren zelf kan een subharmonische veroorzaken. Dit is te horen als een aanhoudende hoge pieptoon.  

Veel mensen met een goed gehoor die nooit naar te harde muziek hebben geluisterd, of ook maar enig andere directe reden, krijgen last van hoge fluittonen in het oor bij UMTS-masten en WiFi zenders. Dit zijn de messcherpe pulsen op een lagere frequentie binnen de 2GHz frequentie die wel in het hoorbare gebied liggen.  

Niet alleen kunnen wij UMTS en WiFi horen, maar ook zien: Ook in ons oog bevindt zich vocht. Als het donker is kun je UMTS en WiFi waarnemen als witte ruis; je ziet als het ware zeer snel stipjes voor de je oog ruizen, als een verkeerd afgestemde TV-zender. Dit komt omdat ook in het oog zenuwen zitten die door deze puls van lagere frequentie prikkels afgeven.  
Vanop: http://www.haaksbergen.tctubantia.nl/haaks...845/straling?h=
Kjell

ik hoor ook soms mn oor piepen en mn gehoor is 100% perfect, zelfs door het leger getest ik hoor elke frecuentie dus ik denk niet dat gehoorbeschadiging waarschijnlijk is in je geval.

plotse verandering in luchtdruk kan ook of hogere bloeddruk door de warmte of lagere.

waar ik last van heb zijn televisies, dat gepiep is soms ondragelijk voor mij, ik moet echt moeite doen het niet te horen, of een CRT kopen. voor 600 euro?
Wie niet slim is moet sterk zijn.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

The Don

Laten we wel even focussen, het gaat hier om het tijdelijke piepje in 1 van de oren en dus niet over suizingen veroorzaakt door lawaai. Ik heb het ook wel eens en ik wijt het aan stress en moeheid, het wordt volgens mij alleen door de hersenen geproduceerd en niet direct door het gehoor. Ik denk dat het gewoon een gehoorzenuwtje is die tijdellijk (max 1 minuut) een pieptoon genereert. De oorzaak kan natuurlijk wel een gehoorbeschadiging in je jeugd zijn geweest maar ik denk dat iedereen het wel eens gehad heeft.

De link met UMTS vind ik erg vergezocht, je moet niet naast een UMTS mast in het zonnetje liggen maar verder lijkt het me niet mogelijk gezondheidsklachten te ontwikkelen nav UMTS masten. Hier is dan ook geen enkel bewijs voor Fien.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Pathologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!