Beste Ishan,
Hoewel ik, zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben, veel verhalen niet zo letterlijk neem als jij, kan ik het met het begin van je antwoord toch helemaal eens zijn:
De verhalen uit de Quran, Bijbel, Torah zijn bedoeld als levenslessen. Ik geloof dat ze zich hebben afgespeeld en waarschijnlijk de helft van de wereld samen met mij. Wat de voorschriften betreft geloof ik dat ze ten goede zijn voor degenen die ervoor vrijwillig KIEZEN om naar te leven.
Alleen jammer dat je daarna dan toch een voorbeeld geeft:
Al duizenden jaren zijn er mensen die varkensvlees vermijden en in de laatste jaren is wetenschap te weten gekomen dat varkensvlees het ongezondst is voor je lichaam.
Misschien heb je gelijk, maar je doet zo afbreuk aan de vrijwilligheid van het kiezen: je moet weliswaar
zelf weten of je je er aan houdt, maar je lijkt er wel vanuit te gaan dat de regels
altijd beter voor je zijn. Voor de andere voorbeelden die je geeft ben ik het roerend met je eens:
Dit geldt voor Alcohol, roken, gokken, vreemdgaan, stelen etc. ...
, maar kun je ook wetten en regels noemen die misschien niet meer zo actueel zijn en die in een 1400 jaar oude woestijncultuur misschien een enorme verbetering waren, maar die voor onze huidige maatschappij niet echt meer voldoen? Een voorbeeld: Ik vind de gedachte achter ritueel slachten erg mooi: als een dier dan toch gedood moet worden, doe dat dan met respect en zo pijnloos mogelijk. Maar
stel dat er een methode zou worden uitgevonden om de dieren
nog pijnlozer en met nog minder doodsstress in te laten slapen, zou je daar dan voor kiezen? (Je zou dan volgens mij niet meer naar de
letter, maar wel naar de
geest van de Profeet handelen).
Dus als Alevieten en anderen zich gedeeltelijk of helemaal niet houden aan de voorschriften dan is dat hun vrije keuze en zijn de eventuele gevolgen van hun handelingen in hun leven voor henzelf.
Ook hier proef ik dat je hen wel respecteert en laat begaan, maar dat je er toch
eigenlijk van overtuigd bent dat er inderdaad (ernstige) gevolgen voor hun handelingen zullen zijn. En ook dat je deze mensen eigenlijk liever niet om je heen hebt. Je vervolgt immers met:
Tenslotte zou ik willen opmerken dat ik eerder te midden van mensen zou willen wonen die willens en wetens zich volledig aan deze voorschriften houden beseffend dat ze in de gaten worden gehouden (een soort super geavanceerde BIG BROTHER) en hun daden voor de hele schepping moeten verantwoorden dan bij mensen die denken dat ze vrij zijn (ongezien en zonder verantwoording) om te doen en te laten wat ze willen en hun ego's, lichamelijke verlangens en geestelijke innerlijke suggesties volgen zonder tegenstand te bieden.
Ook voor mij is de
verantwoordelijkheid het allerbelangrijkste dat er is. Jij spreekt van een soort Big Brother, wat ik nogal ongelukkig gekozen vind: het suggereert een soort gevangenisterreur, warbij je geen enkele vrijheid wordt gelaten en je bepaalde zaken niet doet of laat, omdat het beter is, maar omdat je anders straf krijgt.
Zelf heb ik hier al verscheidene male gezegd dat voor mij de kern van de
hele bijbel ligt in die
ene slotvraag op het eind van het scheppingsverhaal in Genesis:
Adam [=
Mens]
waar ben je.
Ook hier wordt de mens ter verantwoording geroepen: waar ben je, wat doe je; kan wat je doet het daglicht verdragen. Maar het is een vraag, een uitnodiging en geen kadaverdiscipline.
Mvg. Johan
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)