Koen007, your 2 cents fell in the slot...
Rifleman beschikt inmiddels over een rekenblad met betrekking tot zijn steunbalken. Als mijn inschatting van de situatie, aan de hand van wat Rifleman tot heden allemaal heeft aangedragen, en aan de hand van wat nattevingerwerk voor wat hij nog niet had aangedragen, een beetje klopt, dan blijkt al uit dat rekenblad dat de warmte die in die stalen balken kruipt waarschijnlijk niet meer, en mogelijk veel minder, kost dan 16.000 euro, maar in geen geval ook maar in de buurt zal komen van die 200.000 euro op jaarbasis waarvan sprake is. Totdat Rifleman met betere data komt mogen we aannemen dat de rest van het proces dus ruim 90 % van het energiebudget opslorpt.
Het zal allicht makkelijker zijn (maar misschien ook niet) om bijvoorbeeld een 10.000 euro te besparen op die 180.000 dan op die 16.000. Ik denk dat we die richting ook wel op zullen gaan op den duur, en dat lijkt me een leuk klusje voor Rifleman. Maar laat hem nou eerst zijn steunbalken maar eens systematisch onderzoeken. Dat is nog redelijk overzichtelijk en een schitterende vingeroefening. Als eenmaal de werkelijke omvang van de verliezen daar vaststaat zouden we eens serieus op onderzoek kunnen gaan voor de rest. Want dat lijkt me een veel ingewikkelder gebeuren, vooral omdat we dan over veel ingewikkelder investeringen gaan praten misschien. Dat zie ik ons niet voor elkaar krijgen via een forum, dat lijkt me eerder een klus voor een respectabel ingenieursbureau (met een respectabel budget).......
Anderzijds, kunnen we Rifleman's baas duizenden euro's per jaar besparen, krijgen we er dan een dankbare sponsor voor ons wetenschapsforum bij?