Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Welk materiaal voor deze extreme situatie?

@Rifleman:

Ik zal morgen een excel rekenblaadje voor je maken. Dan hoef je van je kandidaat-materialen en van een paar algemene zaken de gegevens maar in te voeren en dan rolt je kostprijs er zo uit. :P

Zoek intussen naar materiaalgegevens, zoals de volumes/kilo's materiaal die de leveranciers voorstellen om dat staal te vervangen, en de geschatte levensduur bij niet te voorzichtige behandeling. :roll:

Stuur me in een PB je e-mailadres maar, dan kan ik het aan je toesturen..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Koen007

Tof onderwerp waar praktijk en wetenschap elkaar ontmoeten!

Ik zie jullie constant de berekening maken om die draagbalken zo weinig mogelijk energie te laten opslorpen omdat jullie dit standaard aanzien als verliezen.

Wat ik mij in de eerste plaats afvraag is hoe die gloeioven werkt qua hitteregeling? Is dit een temperatuursensor die de luchttemperatuur meet en aan de hand van die waarde gaat aangeven of er meer of minder bijgestookt moet worden? Als dit zo is dan heeft de invloed van die steunbalken toch weinig of geen invloed op de luchttemperatuur in de oven en dus gaan ze er toch ook niet voor zorgen dat er meer of minder gestookt moet worden?

Als je in een labo een hermetisch afgesloten oven(tje) hebt zonder warmtelekkage dan ga je rekening moeten houden met de warmtecapaciteit van wat je allemaal gaat opwarmen (steunbalken, metalen constructie, oven zelf). Maar in dit geval, met deze enorme afmetingen die de oven heeft?

Op één van de foto's zie ik ook dat er sensoren gekleefd zijn aan de metalen constructie. Deze dienen waarschijnlijk om uit te maken of de metalen constructie op alle plaatsen zijn definitieve temperatuur gedurende de juiste tijd gekregen heeft.

De gloeiing duurt ook bijna 8uur lees ik ergens en zo een oven zal volgens mij aan de buitenkant wel ook enkele honderden graden zijn dus ik denk dat er hier aardig wat joules naar de buitenlucht onsnappen aan stralingswarmte, convectiewarmte en warmtegeleiding naar de grond.

Mijn eerste indruk als ik deze vraag las was of de opstartverliezen niet gewoon verwaarloosd kunnen worden tegenover de warmteverliezen die er in die 8 uur plaats vinden. Ik denk dat er hier mensen genoeg zitten die al snel een leuke berekening kunnen opzetten over de stralingsverliezen en convectieverliezen die zo een metalen gloeioven, met enorme afmetingen op enkele honderden graden celcius geplaatst in buitenlucht, heeft.

Ik denk dat er meer winst te halen is met extra buitenisolatie van die gloeioven (vraag maar aan de NASA, die hebben genoeg van dat materiaal). Stel dat die oven van 300°C naar 50°C kan gebracht worden langs de buitenkant! Hoeveel zou je daar niet mee besparen qua stookkosten in acht uur tijd?

Ik zou dus gaan voor de goedkoopste steunbalken die je kan vinden en enkel kijken naar de sterkte en temperatuursspecificaties en daarna mijn investering doen in een degelijke isolatie van de oven.

En om je baas te overtuigen kan je alles eens mooi uitrekenen.

Ik wou gewoon de algemene denkrichting even omgooien, klopt er niets van wat ik zeg dan lees ik het graag.

My 2 cent

Koen
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

Koen007, your 2 cents fell in the slot...

Rifleman beschikt inmiddels over een rekenblad met betrekking tot zijn steunbalken. Als mijn inschatting van de situatie, aan de hand van wat Rifleman tot heden allemaal heeft aangedragen, en aan de hand van wat nattevingerwerk voor wat hij nog niet had aangedragen, een beetje klopt, dan blijkt al uit dat rekenblad dat de warmte die in die stalen balken kruipt waarschijnlijk niet meer, en mogelijk veel minder, kost dan 16.000 euro, maar in geen geval ook maar in de buurt zal komen van die 200.000 euro op jaarbasis waarvan sprake is. Totdat Rifleman met betere data komt mogen we aannemen dat de rest van het proces dus ruim 90 % van het energiebudget opslorpt.

Het zal allicht makkelijker zijn (maar misschien ook niet) om bijvoorbeeld een 10.000 euro te besparen op die 180.000 dan op die 16.000. Ik denk dat we die richting ook wel op zullen gaan op den duur, en dat lijkt me een leuk klusje voor Rifleman. Maar laat hem nou eerst zijn steunbalken maar eens systematisch onderzoeken. Dat is nog redelijk overzichtelijk en een schitterende vingeroefening. Als eenmaal de werkelijke omvang van de verliezen daar vaststaat zouden we eens serieus op onderzoek kunnen gaan voor de rest. Want dat lijkt me een veel ingewikkelder gebeuren, vooral omdat we dan over veel ingewikkelder investeringen gaan praten misschien. Dat zie ik ons niet voor elkaar krijgen via een forum, dat lijkt me eerder een klus voor een respectabel ingenieursbureau (met een respectabel budget).......

Anderzijds, kunnen we Rifleman's baas duizenden euro's per jaar besparen, krijgen we er dan een dankbare sponsor voor ons wetenschapsforum bij? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rifleman

Mak je maar niet druk om die oven, het beestje is zo goed geisoleerd dat er geen warmte kan ontsnappen (behalve vanuit de ontluchtingspijpen, maar dat is alleen zodat de druk niet opbouwt en de oven uit elkaar klapt, wat 10 jaar geleden schijnbaar is gebeurd :P ).

Als jullie willen heb ik morgen nog wa foto's van de isolatie een willekeurige oven die gebruikt wordt. Ze moeten allemaal aan bepaalde eisen voldoen en dat doen deze zeker. Ze mogen toch wel genoemd worden als een soort klasse 1 oven (op deze schaal).

Als je alle besparende kosten over 5 jaar opteld, kom je toch neer op een mooi sommetje, wat weer in iets anders geinvesteerd kan worden.. De oude balken zullen ook binnekort aan vervanging toe zijn (dingen schilferen als de gekte..) dus ja.. :roll:

Ik zal het nog eens op mijn gemak gaan bekijken en zien wat ik op uit kom..
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^
Koen007

Ik ben in ieder geval sterk geïnteresseerd in de werking en de isolatie van die oven. Mij zal je dus zeker plezier doen met wat meer uitleg of extra fotomateriaal als je baas dat ziet zitten. Wat is eigenlijk de buitentemperatuur van die oven, kan je er je handen opleggen of is het toch noch warm genoeg om een eitje te bakken? Hoe lang duurt het trouwens eer zo een oven afgekoeld is?

Langs de andere kant is dit voor jou totaal off topic en misschien ziet je baas het niet goed zitten dat je tijdens je werkuren die bedrijfsgeheimen op het internet zet.

Waren er maar meer van deze onderwerpen te vinden op dit forum.

Respect,

Koen

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Rifleman

het is toevallig dat ik een promotiefilmpje en promotiebladen in elkaar aan het draaien ben hier, dus dat komt mooi uit :roll: .

ik hou jullie wel op de hoogte :wink:
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!