Puzzel Puzzels
trudo
Artikelen: 0

[wiskunde]kansberekening van een munt opgooien.

Ik ben bezig kansrekenen te leren voor mn examen morgen.

In de les vertelde de leerkracht over een Rus die in gevangenis een kansexperiment deed van 10000 keer een munt opgooien. Na 10000 keer werpen had hij 5039 keer munt gegooid. Nu vraag ik me af, wat is de kans dat hij PRECIES 5000 keer munt zou gegooid hebben?

Strangequark: Is huiswerk dus verplaatst.

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

StrangeQuark

Re: [wiskunde]kansberekening van een munt opgooien.

Is dat niet binompdf(10000,0.5,5000)=0.00798. Het is namelijk een erg kleine kans om het exact te gooien, je kan namelijk ook vrij makkelijk 5001 of 4999 keer munt gooien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

gwi

Is er niet evenveel kans voor gelijk welk aantal keer dat munt wordt geworpen. Ik denk dat, tegen de intuitie in, er evenveel kans is dat je slechts 1 keer munt werpt, dan dat je het precies 5000 keer werpt, of 4999 keer of 5001. Met andere woorden een kans van 0,0001
StrangeQuark

Ja maar de volgorde maakt niet uit, dus dan heb je nog een hoop extra mogelijkheden. Je kan namelijk de eerste 5000x alleen maar munt en de rest kop gooien, maar het kan ook anders. Maar ik weet het niet zeker hoor, dus iemand moet het ff verifieren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
gwi

Ik dacht dat het neerkwam op ofwel 0 keer munt, ofwel 1 keer, ofwel 2 keer, ... ofwel 10000keer

Dus als je een mogelijkheid uit die reeks haalt, komt dat toch neer op een uit de 10000? Met andere woorden 0,0001?

edit: De 0 ook nog meerekenen zeker? Dus 1/10001 kans

edit2: Wat je zegt klopt wel, maar aangezien het gewoon neerkomt op "zoveel op de zoveel" zou je toch nog moeten vermenigvuldigen met de aantal mogelijkheden om tot 5000 te komen, dus dat komt op hetzelfde neer denk ik

verbeter maar indien nodig :roll:
StrangeQuark

Ja maar om 2 keer munt te halen kan op de volgende manieren.

mmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

mkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

mkkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

mkkkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

enz.

mkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkm

kmmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

kmkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk

enz. enz. enz. enz.

kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kmm
aadkr
Pluimdrager

Het antwoord van StrangeQuark is volgens mij helemaal goed.

Het is de binomiale verdeling.

Je zou het vraagstuk ook anders kunnen formuleren :

Je moet een toets maken met 10000 meerkeuzevragen waarbij je bij elke vraag 2 keuzeantwoorden hebt. ( dus niet 4 , zoals meestal het geval is).

Wat is de kans dat je bij het willekeurig invullen van de vragen er 5000 goed hebt?

De berekening staat bij het antwoord van strangequark.
gwi

Inderdaad, mijn excuses :roll: Als ik er even over nadacht kan er inderdaad niet evenveel kans zijn om gelijk welk aantal keer munt te gooien. Wat een mens niet bijleert op een forum he
Rogier

wat is de kans dat hij PRECIES 5000 keer munt zou gegooid hebben?
\(\left(\frac{1}{2}\right)^{10000}{10000 choose 5000} \approx 0.007978646139\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
dr. E. Noether

Mee eens. Trouwens, voor wie er bekend mee is: je kunt hier ook gebruik maken van de Centrale Limietstelling.
StrangeQuark

Ja wat Rogier deed, wilde ik ook doen ter controle, want ik wist zeker dat dat goed was, maar daar deed mijn rekenmachine gorgel van, hoe doe je dat Rogier?

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Rogier

Maple 8)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!